جمهوریت نظام در گرو مشارکت مردم است
کد خبر: 3977549
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰

جمهوریت نظام در گرو مشارکت مردم است

عضو هیئت علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اسلامیت نظام را شهدا، انقلابیون و مصلحون تضمین کرده و نهال اسلامیت را شهید سلیمانی آبیاری کرده است، لذا جمهوریت نظام در گرو مشارکت مردم در انتخابات است.

جمهوریت نظام در گرو مشارکت مردم استابوالفضل غفاری، عضو هیئت علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص نقش مشارکت مردم در انتخابات و تعیین آینده کشور، بیان کرد: بحث انتخابات بسیار فراتر از انتخابات ریاست جمهوری، شورا و... است و انسان با انتخاب تعریف می‌‎شود. یک مکتب فلسفی درباره انتخابات داریم که محور نگاهش به انسان انتخاب‌گری است و لذا فردی که انتخاب نمی‌کند، در واقع نقش انسان بودن خود را به فراموشی سپرده است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: عدم مشارکت در انتخابات در واقع واگذاری حق انتخاب به دیگران است، شاید انتخاب رنگ برای خرید یک پیراهن توسط دیگران بسیار مهم نباشد، اما برخی از انتخاب‌ها جایگزین ندارد؛ از جمله مسئله انتخابات ریاست جمهوری که یک مسئله سرنوشت‌ساز است.

غفاری ادامه داد: همه ما آرزو داریم تغییرات خوبی در کشور صورت گیرد که این به انتخاب ما بستگی دارد، لذا انتخابات با حضور تک تک ما ارزشمندی می‌یابد. در استان خراسان رضوی  یک بخش از 12 بخش سهم رأی در کل کشور را داریم و بنابراین حضور و مشارکت در انتخابات به عنوان یک ارزش اجتماعی و فردی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیئت علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: همه ما دانشگاهیان، مشهدی‌ها و خراسانی‌ها به کشورمان افتخار می‌کنیم، لذا انتخابات میزانی است که کشور می‌تواند به آن افتخار کند. تک تک رأی ما مانند قطرات آبی است که پشت سد جمع شده و یا مانند گندم در سیلو می‌تواند سرمایه باشد. رأی ما یک سرمایه بزرگ برای رأس نظام و تصمیم‌گیرنده‌ها در حوزه‌های مختلف است.

غفاری ابراز کرد: تک تک رأی ما دارای اهمیت فوق العاده است و نمی‌توان آن را سرسری گرفت و به دیگران واگذار کرد، چرا که اگر دیگران انتخاب بدی داشته باشند و این حاصل عدم مشارکت ما باشد ما نیز در قبال آن رأی اشتباه مسئول هستیم.

وی در خصوص نقش دانشگاهیان در آگاهی‌بخشی به مردم افزود: هر چند هر فرد یک رأی دارد، اما نقش دانشگاهیان در این راستا بسیار حائز اهمیت است. رسالت دانشگاهیان به عنوان چشم و مغز این جامعه رسالت خواص است و با آگاهی‌بخشی می‌توانند کاری کنند که بهترین انتخاب صورت گیرد.

غفاری با اشاره به آیه 94 سوره نساء اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا؛ ای اهل ایمان، چون در راه خدا (برای جهاد با کفّار) بیرون روید (در کار دشمن) تحقیق و جستجو کنید» هر چند  این آیه در مورد جهاد است، اما اهمیت تحقیق و پژوهش را می‌رساند، لذا بر اساس این آیه رسالت خواص که بهترین تحلیل را دارند بسیار مهم است و می‌تواند در این راستا راهنمای دیگران باشد.

عضو هیئت علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: اگر بگوییم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم این برای آن عده که روحیه خود را از دست داده‌اند و از انتخاب پیشین خود پشیمان شده‌اند در واقع تقویت‌کننده است که مشارکت نکنند و در این تصمیم خود مصمم‌تر خواهند شد.

غفاری بیان کرد: اسلامیت نظام را شهدا، انقلابیون و مصلحون تضمین کرده و نهال اسلامیت را شهید سلیمانی آن را آبیاری نموده است، لذا جمهوریت نظام در گروه مشارکت مردم در انتخابات است.

انتهای پیام
captcha