دستاوردهای تشکیل کمیسیون قرآن و عترت در شهرهای مذهبی
کد خبر: 3984375
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

دستاوردهای تشکیل کمیسیون قرآن و عترت در شهرهای مذهبی

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تشکیل کمیسیون قرآن و عترت مطالبه صحیحی است، افزود: انتظار می‌رود پیامدهای شکل‌گیری این کمیسیون به رفع نازیبایی‌های مشهد به‌ عنوان یک شهر مذهبی منجر شود.

تشکیل کمیسیون قرآن و عترت، به‌رفع نازیبایی‌های شهر مذهبی منجر شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین حسامی، عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، در مراسم بزرگداشت 6 دهه خدمات قرآنی دو تن از پیشکسوتان قرآنی خراسان رضوی که شامگاه ۲۴ تیرماه به‌ همت مؤسسه خدمات جامعه قرآنیان مشهد در مسجد پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، درخصوص  تشکیل کمیسیون قرآن و عترت در شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: با توجه به اینکه این مطالبه مورد تأیید کمیسیون فرهنگی است، ما نیز در حوزه کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص ساختار مربوطه آماده هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه شهر مشهدالرضا(ع) با توجه به فلسفه وجودی این شهر مقدس، اگر اصل شهر یعنی حرم مطهر رضوی را مبنا قرار دهیم، دیگر امور نیز مرتفع خواهد شد. در حوزه شهر اسلامی، اعتقاد داریم شهر مشهد به‌عنوان شهر امام(ع) باید صادرکننده تمدن رضوی به جهان اسلام به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام و شهر مبتنی بر  مؤلفه‌های اسلامی در محورهای مختلف باشد.

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مطالبه‌گری در خصوص تشکیل کمیسیون قرآن و عترت که مطالبه صحیحی است، پیگیری خواهد شد اما پیامدهای شکل‌گیری این کمیسیون، باید دقیقاً مواردی باشد که به رفع نازیبایی‌های یک شهر مذهبی منجر شود. ایجاد کانون‌های نور در حوزه‌های مختلف باید صورت گیرد، چرا که اگر در حوزه خاص بخواهیم کاری انجام دهیم، باید به اصل خود بازگردیم. اصل ما در مدیریت شهری، مبتنی بر اسلام با محوریت قرآن و عترت مبتنی بر مسجد محوری است، لذا اگر به اسلام، انقلاب و به دوران دفاع مقدس بازگردیم، همگان را می‌بینم که مدیریتشان حول مسجدمحوری است.

وی تصریح کرد: متاسفانه با نگاه اشتباه در طول سالیان سال، فرهنگسراها، کانون‌ها و سمن‌ها سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی را در مقابل مساجد علم می‎کنیم، در حالی که اصل ما مسجد و مسجد یعنی قرآن و عترت است.

حسامی افزود: امیدواریم در حوزه مدیریت شهری با مشارکت خبرگان قرآن و عترت، نیازها و اولویت‌های این حوزه را شناسایی و مرتفع کنیم.

تشکیل کمیسیون قرآن و عترت، به‌رفع نازیبایی‌های شهر مذهبی منجر شود

در ادامه حجت‌الاسلام منصوریان، دیگر عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مشهد، شهر قرآنی است و برند مشهد، قرآنی بودن آن است، به‌ویژه اینکه حول مزاری مطهر، مانند دحوالارضی که از کعبه آغاز می‎شود، است؛ لذا الزامات یک شهر مذهبی این است که به اصول آن مذهب نیز پایبند باشد. ما به اصول شهر اسلامی و مبتنی بر هویت رضوی پایبند هستیم و از این‎رو الزاماتی داریم که شامل ترویج فرهنگ قرآنی نیز می‌شود.

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد ابراز کرد: قرآن سه مرحله کارکرد در جامعه دارد و قاریان نیز تلاوت‌هایشان برند شهر است و از لحاظ اقتصادی نیز بخواهیم به این موضوع بنگریم، محافلی که در سطح بین‎الملل توسط قاریان برگزار می‌شود برای این شهر نیز آورد اقتصادی دارد، لذا کج سلیقگی است مدیر شهر از این مطلب چشم بپوشاند.

منصوریان تصریح کرد: تبیین معارف قرآنی در شهر مشهد یک نیاز است، اما کارکرد ترویج معارف قرآنی در شهر چیست؟ اگر قرآن دوای کل دردها باشد، بدین معنا که قرآن شفای هر مرضی است، لذا در این شهر حتی یک مرض هم نباید وجود داشته باشد. هنوز در این شهر، کودک کار وجود دارد، میانگین زندگی متأهلی ۱۰ سال، آمار طلاق به ۴۰درصد رسیده است، کودک بازمانده از تحصیل داریم و بزرگترین یتیم‌خانه در کشور در شهر مشهد مستقر است و این زیبنده شهر امام رضا(ع) نیست.

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: بر این اساس و به‌‌ همت قرآنیان و با تشکیل کمیسیون قرآن و عترت باید شاهد شهر بدون کودک کار، شهر بدون کودک بازمانده از تحصیل، کاهش طلاق و سایر معضلات اجتماعی باشیم.

منصوریان ادامه داد: در ورودی شهر تبریز نوشته شده است: «به شهر بدون فقیر خوش آمدید»، چرا ما نتوانسته‌ایم تاکنون بنویسیم به شهر بدون کودک کار و... خوش آمدید؟ لذا با توجه به اینکه قرآن شفای کل بیماری‌هاست، امید است با راه‌اندازی این کمیسیون، روزی در ورودی شهر بنویسیم که به شهر بدون کودک کار، بدون کودک بازمانده از تحصیل و بدون گرسنه خوش آمدید. اگر این چنین اتفاقاتی قرار است رخ دهد، هرچه بودجه در اختیار داریم که بخواهیم، فعالیت فرهنگی بدون بازده انجام دهیم، باید برای رفع این معضلات اجتماعی بکار ببریم و چه جمعی بهتر از جامعه قرآنی برای این کار؟ چرا که در یک جامعه قرآنی شور وجود دارد و با توجه به شناختی که از قرآن دارند شعور نیز وجود دارد و در این راستا اقدام ماندگاری را هم به دنبال خواهد بود.

بهترین توشه خدمت به خلق است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین جهانبخش، از شاگردان استاد محمدصادق علمی، مدرس و پیشکسوت قرآنی، ابراز کرد: در شورای چهارم ۲۵ نفر عضو بودیم که از این تعداد ۲۳ نفر ایثارگر بودند و دو سال و اندی تلاش کردیم که کمیسیون ایثارگران را به تصویب برسانیم. افرادی که با قرآن مأنوس هستند، از نعمت بالایی برخوردارند، بهترین تحفه‌ای که در زندگی می‌توانیم داشته باشیم، مأنوس بودن با این کتاب شریف است، همانطور که خداوند فرموده: «إِنَّ هٰذَا القُرآنَ يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقوَمُ ».

جهانبخش افزود: براساس فرمایش امام هشتم بهترین ذخیره برای افراد خدمت به خلق است و به یقین افرادی که در عرصه قرآن خدمت می‌کنند، بهترین توشه را برای آخرت دارا هستند.

وحدت بین مؤسسات و نهادهای قرآنی

در بخشی دیگر از این مراسم حجت‌الاسلام سیدموسی سلطانی، مدیر مؤسسه خدمات قرآنیان، گفت: مطالبه ما از شورای ششم شهر مشهد، راه‌اندازی کمیسیون قرآن و عترت است که درخواست داریم این مهم صورت گیرد.

وی ادامه داد: طوماری را در این خصوص تدارک دیدیم و از همه خواستاریم تا به این پویش بپیوندند، ضمن اینکه برای تأسیس کمیسیون قرآن و عترت جلسات متعددی با نهادهای مرتبط برگزار و ساختارها در این راستا تبیین شده است.

سلطانی ضمن تشکر از نهادها و سازمان‌های همراه به‌ویژه خبرگزاری ایکنا در خصوص ترویج فرهنگ و معارف قرآنی، هدف از راه‌اندازی این کمیسیون را وحدت و ایجاد تمرکز بین مؤسسات و نهادهای قرآنی عنوان کرد.

انتهای پیام
captcha