برگزاری برنامه‌های دهه پایانی صفر در گستره ملی و بین‌المللی
کد خبر: 3999445
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

برگزاری برنامه‌های دهه پایانی صفر در گستره ملی و بین‌المللی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ویژه برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر در گستره بین‌المللی، ملی، استانی، مشهد و با مرکزیت حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

برگزاری برنامه‌های دهه پایانی صفر در گستره ملی و بین‌المللیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ۳۱شهریور ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی، در دهه پایانی ماه صفر، در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، اظهار کرد: آنچه برای ما سخت بوده این است که در راستای شرایط کرونایی باید برنامه‌ها با حداکثر رعایت پروتکل‌ها و حداقل حضور مردم طراحی شود، لذا به جای شور حضور حداکثری برای رعایت کامل پروتکل‌ها، حضور مردمی کم شده و این برای ما دردناک است.

وی ادامه داد: با توجه به منویات تولیت آستان قدس تاکید بر این شده که رعایت پروتکل‌ها در محور اصلی برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد و در سال جاری نیز برنامه‌ها بر همین اساس طراحی شده و سعی خواهیم کرد، خلاء را با استفاده از فضای مجازی و رسانه پر کنیم.

رحمتی بیان کرد: امسال تلاش بر این شده تا با همفکری و همراهی مدیران استان مشکل خاصی در اجرای برنامه‌های دهه آخر نداشته باشیم و برنامه‌ها را با رعایت کامل پروتکل‌ها برگزار کنیم، ضمن اینکه باید مراقبت از شیطنت رسانه‌های معاند توسط رسانه‌های داخلی صورت گیرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: همه اذعان داشتند و دارند که آستان قدس رضوی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشرو و پیش‌قدم بوده است.

وی ادامه داد: هدف غایی زیارت توسل و اتصال به امام معصوم است، لذا همواره باید دنبال این باشیم که رابطه معنوی امام و زائر را برقرار کنیم، لذا در برنامه‌های طراحی شده نهایت استفاده از فضای مجازی و رسانه طراحی شده تا با طرح‌های نوآورانه دل مردم را به شبکه‌های ضریح مطهر رضوی گره بزنیم.

رحمتی تصریح کرد: کار رسانه‌ها این است که این اتصال برقرار شود و به برکت برنامه‌های معنوی، معرفتی، علمی، فرهنگی و اجتماعی که اتفاق افتاده بتوانیم آن را به گوش و جان مردم برسانیم و مردم از زیارت از راه دور بهره‌مند شوند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: هر زائر برای این دهه باید یک رسانه باشد و بتواند دل همه را به این حریم گره بزنند، چرا که اگر بخواهیم از معضلات و مشکلات رها شویم، نیازمند توسل به معصومین هستیم.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال «همه خادم الرضاییم و نجات انسان رسم مسلمانی» بیان کرد: بیش از یکسال است که ایران گرفتار این بیماری جهان شمول است و آسیب‌های جدی از این بیماری به افراد وارد شده است، اما به برکت وجود امام رضا(ع) با فعالیت‌های مردمی و پای کار آمدن مردم و مراکز مذهبی و... توانستیم از بحران‌ها گذر کنیم.

رحمتی عنوان کرد: با توجه به آثار این بیماری در کشور از جمله داغدار شدن بیش از صد هزار خانواده که آسیب جدی دیدند، لذا جامعه نسبت به این‌ها مسئولیت دارد و در کنار دولت نیز مردم هم باید پای کار بیایند، از طرفی این روزها تعدادی از هموطنان ما در بیمارستان بستری هستند که نیازمند ارتباط معنوی با امام معصوم هستند، همچنین بسیاری از کسب‌وکارها مختل شده است، لذا این شعار را بنا قرار دادیم تا همه خود را مسئول و خادم الرضا(ع) بدانیم و به همه این افراد آسیب دیده خدمت‌رسانی کنیم.

به نام امام رضا(ع)، گره‌گشایی از مردم صورت گیرد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: به نام امام رضا(ع) باید گره‌گشایی از مردم صورت گیرد و در دهه خدمت‌رسانی ذره‌ای از جامعه آسیب‌دیده ما جبران شود که با اجرای برنامه‌های طراحی شده امید است، این اتفاق بیفتد.

وی افزود: امسال در سه گروه برنامه‌ها برنامه‌ریزی شده که شامل برنامه زیارتی، علمی فرهنگی و اجتماعی است که در بحث علمی و فرهنگی معرفی سیره زندگی امام رضا(ع) در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و... را داریم، همچنین در بحث اجتماعی برنامه‌های قابل توجه از جمله مددرسانی به کادر درمان و خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا از سوی بنیاد کرامت رضوی در دستور کار است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: تاکنون چهار هزار میلیارد ریال کمک‌های محسنانه و بسته‌های معیشتی برای جامعه هدف توسط خادمیاران در سراسر کشور توزیع شده است.

وی افزود: در پنج گستره شاهد اجرای این برنامه‌ها خواهیم بود که کانون محوری آن در حرم مطهر بعد از آن در سطح شهر مشهد، استان خراسان با همه اضلاعش، چه شمالی و چه جنوبی برنامه‌هایی طراحی شده است.

رحمتی با بیان اینکه همه ایران عاشق امام رضا(ع) هستند، اظهار کرد: بخش اعظم برنامه‌ها در گستره ملی است، در این راستا برنامه برای سراسر کشور طراحی شده و در گستره ملی برای اتصال امام و مردم نیز تعدادی از خدام به شهرستان‌های سراسر کشور برای اجرای برنامه‌های طراحی شده اعزام خواهند شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: درعرصه بین‌الملل با تمرکز بر ویژگی و سبک زندگی رضوی، وبینارها و کنفرانس‌های برای تبیین معارف اهل‌بیت(ع) تدارک دیده شده است، تا امام را به عالم بشناسانیم، چرا که امروز دنیا تشنه معارف اهل‌بیت هستند.

وی با بیان اینکه پنج فعالیت محوری ذیل استفاده از فضای رسانه طراحی شده است، تصریح کرد: از آنجا که اجرای بسیاری از برنامه‌ها با حضور حداکثری مردم میسر نیست، آنچه ابتکار و نوآوری شده، استفاده از رسانه‌های ملی و بین‌المللی است در این راستا بیش از هفت زبان برنامه تولید شده و سعی بر این است که اکثر برنامه‌ها زنده برگزار شود تا مردم احساس دلتنگی نکنند و این رسالت سنگین رسانه‌هاست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: ارتباط معنوی زائران با حریم رضوی از طریق رسانه و فضای مجازی میسر و در سال جاری نسبت به سال گذشته مجرب‌تر شدیم و شاهد افزایش کیفی هستیم، لذا اگر در شرایط کرونایی افزایش کمی نداریم، به لحاظ کیفی برنامه‌ها اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: تبیعت از ستاد ملی کرونا اولویت ما در آستان قدس رضوی است، از طرفی با توجه به کاهش شیب کرونا آمادگی لازم را برای پذیرایی و استقبال از زائران داریم، چرا که با حصول تغییر در شرایط فعلی انعطاف در برنامه‌ها طراحی شده تا براساس شرایط اجرا شود.

رحمتی گفت: امروز کشور در یک مشکل به سر می‌برد، عده‌ای مبتلا، بستری یا داغدار هستند و یا به هر نحو از این ویروس آسیب دیده‌اند، لذا از همه صنوف در خواست دارم به عشق امام رضا(ع) به این شعار جامه عمل بپوشانند و در این ده روز به اسم امام رضا(ع) هشت ساعت به مردم خدمت دهند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد، گره بزرگی از مشکلات مردم ما باز خواهد شد، لذا با پای کار آمدن همه مردم در راستای عملیاتی شدن شعار نجات انسان رسم مسلمانی گام برداریم، چرا که برای حل مشکل دستورالعمل و ابلاغیه مهم نیست، بلکه پای کار آمدن مهم است.

وی ابراز کرد: از ابتدای شیوع کرونا براساس دستور تولیت آستان قدس رضوی هشت نکته و دغدغه ایشان امریه شد و خود تولیت پای کار آمدند، این هشت فعالیت در حول سه محور زائر، مجاور و خادم اتفاق افتاد.

رحمتی گفت: پیشگیری اولین فعالیت در این خصوص است که در مجموع رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بالغ بر ۹۰درصد محقق شد. در حوزه درمان، عمده فعالیت‌ها صورت گرفت و در موج پنجم که اقلام دارویی مصرفی با چالش مواجه شد. به دستور تولیت در حد توان تولید شد، ضمن اینکه ۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات در اختیار کادر درمان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: فعالیت بیمارستان رضوی، به کارگیری و تجهیز زائرسراها و ورزشگاه‌ها برای راه‌اندازی بیمارستان‌های سرپایی که حدود ده هزار پذیرش داشت،از دیگر فعالیت‌ها در این راستا بود که صورت گرفت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در بحث دارو نیز با افزایش ظرفیت سرم‌سازی نیز بخش عمده‌ای از نیاز بیماران به این مهم تامین شد، ضمن اینکه بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران در این راستا تامین شد.

وی با اشاره به اینکه برای رهایی از این بیماری لازم است واکسیناسیون تا به بالای ۷۰درصد اتفاق بیفتد، افزود: در این خصوص نیز با مشارکت آستان قدس رضوی، مراکز واکسیناسیون تجهیز شد و واکسیناسیون حاشیه شهر مشهد سرعت گرفت.

انتهای پیام
captcha