هیچ انسانی بنده انسان دیگر نیست
کد خبر: 4049825
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

هیچ انسانی بنده انسان دیگر نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با توجه به سفارشات قرآن کریم هیچ انسانی در مقابل انسان دیگری بنده شمرده نمی‌شود و هیچ انسانی هم حق ندارد بنا به هر دلیلی دیگری را به ستایش، کرنش و عبادت در مقابل خود دعوت کند.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه،  26 فروردین‌ماه در نشستی از سلسله نشست‌های «خوانش تمدنی قرآن» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همواره آدمیان آزاد آفریده شده‌اند و هیچ انسانی نمی‌تواند بدون هیچ بهانه‌ای، دیگری را به بردگی خود وا دارد و او را بنده خود بداند. به گونه‌ای که در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که این پیام را به افراد منتقل می‌کند و حتی در فلسفه بعثت پیامبران نیز آمده است که آنان مبعوث شدند تا غل‌ها و رنجیرها را از گردن آدمیان بردارند و آن‌ها را آزاد کنند.

وی با بیان اینکه در بستر آزاد است که انسان‌ها می‌توانند انسانیت خود را به ظهور برسانند و یا اینکه در مسیر گمراهی قرار گیرند، گفت: در واقع انسان دارای اراده و اختیار است و با این اختیار و معرفتی که پیدا می‌کند یا راه درست و یا راه اشتباه را در پیش می‌گیرد و به عبارتی یا شاکر می‌شود و یا کافر، اما با این وجود کسی نمی‌تواند دیگری را به بندگی خود در آورد و خود را ارباب او بداند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در این میان یکی از آیاتی که به صراحت این موضوع را بیان می‌کند، آیه 79 سوره مبارکه آل عمران است. در این آیه شریفه آمده است حتی پیامبران که به آن‌ها حکمت و نبوتی داده شده چنین حقی برای آن‌ها وجود ندارد که آدمیان را به بندگی خود دعوت کند.

واسعی تصریح کرد: همچنین در آیه دیگری نیز آمده است که ای مردم و ای بندگان خداوند هیچ‌کسی را حتی فرشتگان و پیامبران را ارباب خود تلقی نکنید چون در عالم هستی تنها یک رب وجود دارد و آن هم خداوند یگانه است و همه افراد تنها در مقابل او بنده هستند.

وی تأکید کرد: بنابراین با توجه به این توصیه‌ها و سفارشات باید گفت که هیچ انسانی در مقابل انسان دیگر بنده شمرده نمی‌شود و هیچ انسانی هم حق ندارد بنا به هر دلیلی دیگری را به ستایش، کرنش و عبادت در مقابل خود دعوت کند.

انتهای پیام
captcha