خراسان رضوی - معارف

سیره تربیتی و مقاومتی حضرت فاطمه(س)؛ از محبت تا مقاومت

سیره تربیتی و مقاومتی حضرت فاطمه(س)؛ از محبت تا مقاومت

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید فاطمی‌ارفع با تأکید بر جامعیت سیره حضرت فاطمه(س) در عرصه تربیت و مقاومت، گفت: بانوی دو عالم الگویی بی‌نظیر در تربیت فرزند بر پایه محبت، احترام و معنویت هستند و در عین حال با بینشی الهی در برابر ظلم ایستادند تا نشان دهند دین بدون عدالت، بی‌روح است.
سیمای درخشان حضرت فاطمه(س) در سوره انسان

سیمای درخشان حضرت فاطمه(س) در سوره انسان

آیات ۵ تا ۲۲ سوره انسان‏ را به قول زنده‏‌یاد دکتر محمدعلی لسانی فشارکی می‏‌توان سوره ابرار نامید که در دل سوره انسان از سوی متکلم عزوجل خداوند حکیم جای‌گزاری شده است. در این سوره‌واره، خداوند رحمان، ابرار و عبادالله را که در زمان نزول این سوره، مصادیق کامل آن، رسول خدا(ص)، ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س)، مولاعلی(ع) و حضرت زهرا(س) هستند را به سبب آنکه که نسبت به مسائل اطراف خود بی‌‏تفاوت نیستند می‏‌ستاید.
راز پرواز انسان به اوج آفرینش در بندگی است

راز پرواز انسان به اوج آفرینش در بندگی است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: راز پرواز انسان به اوج آفرینش، در بندگی است. پیامبر اکرم(ص) بدین مرتبت والا نرسید مگر آن‌گاه که تمام وجودش، سراپا عبد خدا شد.
تربیت فاطمی؛ الگویی جامع از پرورش انسان‌های مؤمن و متعهد

تربیت فاطمی؛ الگویی جامع از پرورش انسان‌های مؤمن و متعهد

سعیده سادات موسوی گفت: تربیت فاطمی، الگویی جامع از پرورش انسان‌های مؤمن، متعهد و عدالت‌خواه ارائه می‌دهد؛ انسان‌هایی که در عین پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، در برابر انحراف و ظلم نیز سکوت نمی‌کنند. از این منظر، تربیت فاطمی نه تنها زمینه‌ساز رشد فردی است، بلکه بنیانی برای شکل‌گیری جامعه‌ای منتظر و زمینه‌ساز ظهور مهدوی محسوب می‌شود.
انتظار در منطق شیعی؛ جوهره‌ای از ایمان و اصلاح‌گری

انتظار در منطق شیعی؛ جوهره‌ای از ایمان و اصلاح‌گری

مهدی قاسمی با بیان اینکه در نگاه شیعی، انتظار تنها چشم‌به‌راهی برای ظهور نیست، بلکه جوهره‌ای از ایمان، حرکت و اصلاح‌گری است، گفت: انتظار در منطق دینی به‌معنای اعتراض به وضع موجود و تلاش برای تحقق عدالت الهی است.
ایمان از «هویت دینی» می‌روید، نه از «حکمت دینی»

ایمان از «هویت دینی» می‌روید، نه از «حکمت دینی»

محمدمهدی آجیلیان با تأکید بر اینکه سرچشمه ایمان، هویت دینی انسان است، نه صرفاً حکمت و استدلال دینی، گفت: تقویت ایمان زمانی ممکن می‌شود که فرد به حکمت بلافصل الهی باور داشته باشد و هویت دینی خود را در برابر موج داده‌های غیردینی و فضای مجازی حفظ کند.
عبودیت؛ گوهر همه فضایل انسانی

عبودیت؛ گوهر همه فضایل انسانی

صاحب تفسیر مشکاة گفت: عبودیت، گوهر همه فضایل انسانی و راه رسیدن به عزت حقیقی است.
منشور قرآنی مسئولیت اجتماعی؛ از تکافل تا عدالت و کرامت انسانی

منشور قرآنی مسئولیت اجتماعی؛ از تکافل تا عدالت و کرامت انسانی

سیدمحسن میرسندسی با بیان اینکه قرآن کریم با تبیین مفهوم تکافل اجتماعی، مسئولیت انسان را فراتر از تعهد فردی دانسته و آن‌را بخشی از ایمان معرفی می‌کند، گفت: در این منطق، تعاون، عدالت در توزیع، احترام به کرامت نیازمندان و نهادسازی برای حمایت پایدار، ارکان جامعه‌ای مؤمن و پویا به شمار می‌آیند.
شب در قرآن به‌منزله‌ میدان تربیت روح و تقویت اراده معرفی می‌شود

شب در قرآن به‌منزله‌ میدان تربیت روح و تقویت اراده معرفی می‌شود

صاحب تفسیر مشکاة گفت: در قرآن شب به‌منزله‌ میدان تربیت روح و تقویت اراده معرفی می‌شود؛ ظرفی است که در آن پیامبر مأمور می‌گردد برخیزد و با پروردگار خویش مناجات کند، تا توانی یابد برای رسالت روز.
حضرت زینب(س)؛ عقیله‌ای از تبار عقل

حضرت زینب(س)؛ عقیله‌ای از تبار عقل

حضرت زینب(س) را به عقیله بنی‌هاشم می‌شناختند، لقب «عقیله بنی‌هاشم» تنها عنوانی تشریفاتی نیست، بلکه نشانه‌ جایگاه معرفتی و فکری زنی است که عقل را در کنار ایمان زیست.