خراسان رضوی - معارف

هشدار امیرالمؤمنین(ع) درباره آسیب‌ها و خطرات دنیا

هشدار امیرالمؤمنین(ع) درباره آسیب‌ها و خطرات دنیا

صاحب تفسیر مشکاة گفت: امیرالمؤمنین هشدار می‌دهند غرور دنیا فریبی است که انسان را به سوی خود جذب می‌کند، اما زیبایی‌های ظاهری دنیا موقتی است و از بین می‌رود.
خدمت به مردم و رشد استعداد‌ها؛ هدف کار از منظر اسلام

خدمت به مردم و رشد استعداد‌ها؛ هدف کار از منظر اسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی فیض‌آبادی گفت: دین اسلام بر موضوع شغل و کار بسیار تأکید کرده و آن را هم‌سنگ با عبادت دانسته است؛ بنابراین، هدف اصلی کار از منظر اسلام باید خدمت به مردم و رشد استعدادها در جهت تأمین نیازهای جامعه باشد، نه صرفاً کسب درآمد.
«دعا» جایگاه ذات حق را تثبیت می‌کند

«دعا» جایگاه ذات حق را تثبیت می‌کند

صاحب تفسیر مشکاة گفت: دعا، هم ارتباط انسان با خداوند را برقرار می‌کند و هم جایگاه ذات حق را تثبیت می‌نماید؛ یعنی انسان می‌پذیرد که خداوند چنین منزلتی دارد و رابطه خود با خداوند را اثبات می‌کند.
«یقین» مرتبه نهایی باور انسان است

«یقین» مرتبه نهایی باور انسان است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: یقین مرتبه نهایی باور انسان است و استواری و جدیت خاصی به اعتقادات او می‌بخشد.
دنیاطلبی انسان را گرفتار دام وسوسه‌ها می‌کند

دنیاطلبی انسان را گرفتار دام وسوسه‌ها می‌کند

صاحب تفسیر مشکاة گفت: کسی که دنیا را هدف قرار دهد، گرفتار دام‌ها و وسوسه‌های آن می‌شود و هیچ حد و مرزی برای دست‌یابی به مقاصد خود نمی‌شناسد.
تحلیل تکوین تمدن شیعی از عصر رسالت تا دوره صفویه

تحلیل تکوین تمدن شیعی از عصر رسالت تا دوره صفویه

تمدن شیعی یک جریان اصیل، مستمر و پویاست که بذر آن در عصر رسالت کاشته شد، در دوران امامت و در قلب فشارها و محدودیت‌ها به‌صورت یک نهال مقاوم جوانه زد و رشد کرد، در عصر آل بویه به بلوغ فرهنگی و علمی رسید و در دوران صفویه به درختی تنومند و پرثمر بدل شد که سایه آن بر بسیاری از ابعاد فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی گسترده شد. 
قرآن و اسلام؛ جمع میان امت‌محوری و تعلق ملی

قرآن و اسلام؛ جمع میان امت‌محوری و تعلق ملی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌علی فیض‌آبادی گفت: قرآن کریم مرزهای جغرافیایی و تعلقات ملی را به رسمیت می‌شناسد و عشق به وطن هیچ تعارضی با عضویت در امت اسلامی ندارد. زبان، فرهنگ و تمدن ملی نیز می‌توانند در راستای ارتقای جامعه اسلامی نقش‌آفرین باشند.
تأثیر فلسفه اسلامی در حوزه گفت‌وگوهای بین‌ ادیانی

تأثیر فلسفه اسلامی در حوزه گفت‌وگوهای بین‌ ادیانی

حجت‌الاسلام سید محمدحسین دعایی گفت: فلسفه اسلامی با تأکید بر روش برهانی یا همان عقلانیت جهان‌شمول فطری، با تکیه بر قواعد بنیادینی مثل «الحقّ لا یضادّ الحقّ بل یوافقه و یشهد له» و البته با تمرکز بر مسئله‌های فراگیری شبیه معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی، دین‌شناسی، پیامبرشناسی، معادشناسی و ... که دغدغه مشترک همه ادیان، بلکه همه جوامع انسانی است، زمینه‌های لازم برای تعامل فکری و فرهنگی با دیگر ادیان را فراهم می‌کند.
هدف حقیقی انسان، رجوع و توجه به خدا است

هدف حقیقی انسان، رجوع و توجه به خدا است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: آفرینش انسان عبث نیست و انسان موجودی هدفمند خلق شده است و بازگشت او به سوی خداوند قطعی است.
تقسیم‌بندی عوالم از منظر حکمت الهی

تقسیم‌بندی عوالم از منظر حکمت الهی

پژوهشگر دینی درباره تقسیم‌بندی عوالم از منظر حکمت الهی، گفت: اندیشمندان معتقدند خداوند متعال عوالم متعددی را خلق کرده که مجموعاً «عوالم سبعه» یا عوالم هفت‌گانه نامیده می‌شوند.