پوشش و حجاب یک رسم ایرانی است
کد خبر: 4070440
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷
آیت‌الله علم‌الهدی:

پوشش و حجاب یک رسم ایرانی است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی گفت: اگر عده‌ای اسلام را قبول ندارند، ایرانی که هستند و لذا باید بدانند که پوشش و حجاب یک رسم ایرانی است.

نسبت دادن مسئله کلاه پهلوی به قیام مسجد گوهرشاد بی‌اساس استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی و امام‌جمعه مشهد، شامگاه، 21 تیرماه و همزمان با آغاز هفته عفاف و حجاب در مراسم بزرگداشت شهدای قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 59 سوره احزاب می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ ،جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ ای پیغمبر گرامی با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفت و حریت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس‌رانان) آزار نکشند، بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.»

وی ادامه داد: در 21 تیرماه سال 1314 یعنی در 86 سال پیش عده‌ای برای اینکه فتنه استعماری بریتانیا درهم شکسته شود، در این مکان مقدس جان دادند و امروز پرچم اسلام تحت نظام اسلامی ایران در اهتزاز است و از آن اجانب چیزی باقی نماند و جز آه و نفرین اثری برای آنان وجود ندارد.

علم‌الهدی ابراز کرد: این راهپیمایی با عظمت تنها حمایت از عفاف و حجاب نبود، بلکه دفاع از یک ارزش عزیز اسلامی که نماد عظمت اسلام یعنی حجاب بود. جنایتی که در مسجد گوهرشاد و در سال 1314 اتفاق افتاد در راستای تهاجم رضاخان ملعون با مردم غیرتمندی بود که براساس غیرت از عفت و حجاب زنان خود دفاع کردند و در ایوان مقصوره و شبستان تبریزی به خاک و خون غلتیدند.

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: در حقیقت شما نیز برای تکریم از این شهدا در این اجتماع پرشکوه حضور یافتید. عامل اصلی این قضیه در سحرگاه 21 تیرماه 1314 از سبزوار آغاز شد. در آن زمان شاه افغانستان در حالیکه همسر خود را در ترکیه کشف حجاب کرد وارد ایران شد تا به افغانستان برود که در مسیر خواست از سبزوار عبور کند اما مردم سبزوار قیام کردند و راه را بستند تا شاه بی‌هیبت افغانستان که همسر خود را کشف حجاب کرده بود از این شهر عبور نکند، لذا او مجبور شد از یک بیراهه خارج سبزوار رد شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: علامه بهلول در این اقدام غیرتمندانه که مردم سبزوار انجام دادند نقش داشت که با منبرهای آتشین مردم سبزوار را به حقیقت آگاه کرده و آنان نیز این حرکت را انجام دادند، لذا دستگاه حکومتی در پی تعقیب بهلول درآمد و او از سبزوار فرار کرد.

وی افزود: همزمان با این قضیه نیز آیت‌الله شیخ حسین قمی در آن زمان در مشهد مرجع تقلید بود به تهران رفت تا رضاخان از اجرای کشف حجاب اجباری مانع شود، متأسفانه برخی مورخین قیام مسجد گوهرشاد را به مسئله کلاه پهلوی نسبت دادند که این درست نیست، بلکه اصل تحصن مردم در مسجد گوهرشاد به خاطر حمایت از آیت‌الله قمی بود که برای پیشگیری از کشف حجاب اجباری به تهران رفته بود. رضاخان دستور داد تا او را بازداشت و زندانی کنند و مردم مشهد در برابر شنیدن این خبر قیام کردند و در مسجد جامع گوهرشاد تحصن کردند.

علم‌الهدی بیان کرد: علامه بهلول در حرم شناسایی شد و در کشیک خانه نگه داشتند، جمعی به کشیک خانه هجوم آوردند و مرحوم بهلول را بر روی دستانشان به مسجد گوهرشاد آوردند و ایشان روی منبر رفتند و سپس تحصن قطعی شد و این تحصن از سه شب گذشت. ابتدا مأمورانی از شهربانی اطراف مسجد را محاصره کردند، سپس فرمانده ارتش خراسان از استاندار دستور گرفت و تیراندازی را آغار کردند. جمعیتی که آن زمان شهید شدند را بیش از 2000 نفر اعلام کردند که کامیون‌های ارتش آنان را جمع کرده که برخی از افراد زخمی به روایت برخی از ارتشیان آن زمان زنده بودند که در دو گودال یکی در نزدیک پارک میرزا کوچک‌خان فعلی در نزدیک چهاراه دانش و در گودال نزدیک پنجراه پایین خیابان مدفون شدند.

وی با اشاره به نکات قابل تأمل در اجرای کشف حجاب رضاخانی، گفت: در واقع هدف از کشف حجاب رضاخانی چه بود که با چنین قساوت عجیبی شکل گرفت. کار رضاخان دستور انگلیس بود که کشور را تصاحب کند، لذا درصدد برآمد تا منابع قدرت کشور را براندازی کنند، برای این کار به سراغ حجاب که پرچم و اساس دین بود، رفتند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: لباس نشان ملیت است تا قبل از اینکه کشورها با پرچم شناخته شوند، با لباس آن کشور شناخته می‌شدند و چادر زن پرچم اسلام است، لذا انگلیس هم درصدد برآمد تا پرچم اسلام یعنی چادر زنان را از سر آنان درآورد.

حجاب پرچم اسلام است

وی اضافه کرد: همین امروز هم دنیا با حجاب مخالف است اکنون بیش از 5000 مسجد در فرانسه وجود دارد، اما نه با مسجد و نه با پخش اذان از مناره مساجد بلکه با حجاب زن مخالف هستند چرا که حجاب را پرچم اسلام می‌بینند.

امام‌جمعه مشهد افزود: رضاخان هم که دست نشانده انگلیس بود به کشف حجاب آن هم با قساوت قلب اقدام کرد. چادر لباس رسمی ایرانیان قبل از اسلام بود. در زمان ساسانیان نیز بانوان پوشش مشابه چادر داشتند، اسلام که آمد چادر را تأیید کرد و آن نیز پوشش زنان شد، اگر عده‌ای اسلام را قبول ندارند، ایرانی که هستند و لذا باید بدانند که پوشش و حجاب یک رسم ایرانی است.

وی ادامه داد: مسئله بی‌حجابی یک گناه و ناهنجاری است. کسی با فرد بی‌حجاب دشمن نیست، بلکه بی‌حجابی یک ناهنجاری است و ما با این مخالف هستیم، نه با خودش، چراکه بی‌حجابی گناه اجتماعی است و کشور اسلامی نمی‌تواند گناه اجتماعی را قبول کند و آزاد بگذارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ابزار کرد: فرد بی‌حجاب اختیار خود را دارد، اما اختیار مردم را ندارد، بی‌حجاب مردم را آلوده می‌کند، لذا این یک گناه فردی نیست. ما مخالف با حقوق ارزشی بانوان نیستیم. آقای دادستانی که می‌گوید زن بی‌حجاب نباید وارد مترو و پارک شود، در مقام محروم کردن او از حقوق اجتماعی نیست، بلکه استفاده از خدمات اجتماعی مانند استفاده از مترو مشروط بر حفظ حجاب است، نمی‌شود که یک نفر خودسرانه از چراغ قرمز عبور کند، چرا که این یک قانون و مربوط به جامعه است.

وی بیان کرد: ضرر گناه اجتماعی متوجه دیگران است. حجاب برای این است که زن از نگاه زهرآگین مردان هرزه و شهوت‌ران محفوظ بمانند. اسلام مصلحت را اینگونه برای حفظ شخصیت افراد می‌داند. استوانه دفاع از حق زنان مسئله حجاب و عفت زن است. حجاب به زن ارزش می‌دهد. بی‌حجابی آزادی زن نیست، بلکه آزادی مرد است که از بی‌حجابی زن به راحتی استفاده کند و آزادی زن در حجاب زن است.

انتهای پیام
captcha