کار حافظان قرآن پیامبرگونه است
کد خبر: 4100349
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

کار حافظان قرآن پیامبرگونه است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: هر کدام از شما حافظان قرآن کریم می توانید هادی این نسل باشید . شما حافظان قرآن می توانید متحول کننده یک شهر باشید ما در تاریخ اسلام داریم که پیامبر حافظان را به شهرهای مختلف برای تبلیغ می فرستادند لذا کار شما حافظان قرآن کار پیامبرگونه است.

مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، امروز 26 آبان‌ماه، در مراسم اختتامیه طرح «حافظون رضوی» در تالار قدس حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که این توفیق را نصیب ما کرد تا در جمع شما حافظان قرآن باشیم. یکی از دغدغه‌های جدی تولیت آستان قدس رضوی در دوره جدید در آستان دارند، مقوله پرداختن به قرآن است.

وی ادامه داد: محوریت قرآن در همه فعالیت‌های آستان قدس رضوی و اولویت دادن به اینکه قرآن باید در همه امور زندگی جاری و ساری شود، هدف اصلی است که امید است به کمک شما عزیزان قرآن را از مهجوریت درآوریم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: پیامبر اکرم(ص) به شما حافظان قرآن کریم در قیامت افتخار خواهد کرد. شما حافظان قرآن شفیع ما مردمان عادی خواهید بود. این یک کار بزرگ و یکی از مطالبات جدی رهبری است که در سال 90 این دغدغه را برای تربیت 10 میلیون حافظ مطرح کردند و امروز به کمک شما مدیران جشن فارغ‌التحصیلی 505 حافظ قرآن را برگزار می‌کنید و امیدوار هستیم روزی این مطالبه رهبری را با تربیت 10 میلیون حافظ برآورده کنیم.

رحمتی در خصوص سیاست‌های آستان قدس رضوی در حوزه قرآن، اضافه کرد: در سال 95 اهتمام جدی در آستان قدس رضوی آغاز شد و در کنار این نیز که یک برنامه فرآیندی بوده در سازمان علمی و فرهنگی و در مرکز قرآن برنامه‌هایی از جمله طرح تحفیظ قرآن و پرداختن به مقوله روخوانی، روان‌خوانی و تفسیر ساده با اجرای طرح «من قرآن را دوست دارم» انجام می‌شود.

وی ضمن قدردانی از مدیران، مربیان طرح حافظون رضوی اظهار کرد: اگر قرآن کتاب زندگی است که هست، اگر قرآن کتاب هدایت است که هست، اگر قرآن معجزه پیامبر(ص) است که هست، اگر در قرآن هیچ تر و خشکی نیست که یافت شود، یافت می‌شود. اگر قرآن قرار است روشنگری و هدایت بشریت را در آخرالزمان برعهده گیرد که گرفته است، در جامعه ما به گزاره قرآن کم توجهی شده و فعالیت قرآنی به نقطه مطلوب و آرمانی خود نرسیده است.

حافظان بیشترین سهم را در مهجوریت‌زدایی دارند

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: مهجوریت امروز قرآن این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و به عنوان مدیر اجرایی کمترین سهم و شما به عنوان فعالان قرآنی بیشترین سهم را در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن دارید.

رحمتی تصریح کرد: امروز به قرآن در کشور ما و در جامعه ما کم توجهی می‌شود. امروز زندگی‌های ما قرآنی نیست، امروز جامعه ما به معنای واقعی کلمه قرآنی نیست، چرا که در جامعه قرآنی آسیب‌های اجتماعی به این شکل وجود ندارد.

وی بیان کرد: در جامعه قرآنی مسائل متعدد خانواده و گسست‌های بین نسلی به این شکل که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم وجود ندارد. باید بپذیریم که در حوزه قرآنی و ترویج این فرهنگ نورانی کم‌کاری کرده‌ایم و باید از خداوند باری تعالی و از اهل‌بیت(ع) مدد بجوییم که این کم‌کاری را جبران کنیم.

فریاد قرآن را باید بشنویم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نامه استاد قرائتی با عنوان فریاد قرآن، اظهار کرد: ما فریاد قرآن را نشنیده‌ایم، در حالیکه بند بند این نامه به ما می‌گوید که نسبت به قرآن کم‌کاری کرده‌ایم. امیدواریم این راهی که در آستان قدس رضوی آغاز شده و این اهتمام تولیت آستان نسبت به قرآن‌محوری تداوم یابد.

رحمتی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه‌ای هستیم که هنوز در روخوانی قرآن مسئله داریم، هنوز در روان‌خوانی قرآن مشکل داریم و در تفسیر قرآن مانده‌ایم، چه رسد به اینکه به بهره‌مندی از این کلام الهی و معجزه خاتم برسیم و لذا راه برای رسیدن به این بهره‌مندی زیاد است.

وی خظاب به حافظان قرآن کریم افزود: امروز بزرگترین توفیق نصیب شما شده و کلام وحی در وجود شما به یادگار نشسته و شب و روزتان را می‌توانید با این کلام نورانی عجین کنید و لذا برای ترویج قرآن کریم وظیفه سنگینی بر دوش دارید.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: مگر نگفتند که قرآن و اهل بیت قابل جدا شدن از یکدیگر نیستند، پس چرا امروز در جامعه ما باید به قرآن کم‌توجهی شود و از کلام نور در مسیر زندگی کمترین بهره‌مندی را داشته باشیم.

رحمتی ادامه داد: این وظیفه سنگینی است که بر دوش شما حافظان قرآن کریم است که امروز وجودتان قرآنی شده و باید در جامعه ترویج دهنده این فرهنگ نورانی باشید، چرا که شما می‌توانید در جامعه تحول به وجود آورید.

وی اظهار کرد: هر کدام از شما حافظان قرآن کریم می‌توانید هادی این نسل باشید. شما حافظان قرآن می‌توانید متحول‌کننده یک شهر باشید. ما در تاریخ اسلام داریم که پیامبر حافظان را به شهرهای مختلف برای تبلیغ می‌فرستادند، لذا کار شما حافظان قرآن کار پیامبرگونه است.

تا کی می‌خواهیم از قرآن به عنوان زینت‌المجالس استفاده کنیم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز توجه به قرآن، تفسیر ساده قرآن و زندگی با قرآن نیاز همه ماست. آیا چیزی جامع تر از قرآن است؟ پس تا کی می‌خواهیم نگاه ما به قرآن زینت‌المجالسی باشد. تا کی می‌خواهیم از قرآن برای مراسم ختم استفاده کنیم. مسافرت که می‌رویم از زیر قرآن رد شویم، مگر قرآن برای این‌هاست، قرآن کتاب رشد و هدایت است.

وی گفت: امید است این تعداد که اکنون 505 نفر است، در سال آینده به 5000 نفر برسد. دنیا مطالبه‌گر شنیدن کلام قرآنی است و این من و شما هستیم که کم‌کاری می‌کنیم. زلیخا زیبایی یوسف را به رخ زنان مصر کشید و امروز وظیفه شما این است که یوسف قرآن را به دنیا نشان دهید. اگر امروز زیبایی، جلال و جمال قرآن را به دنیا بشناسانیم، مردم دنیا همه مکاتب انحرافی را رها خواهند کرد و متمرکز بر قرآن خواهند شد.

انتهای پیام
captcha