جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است
کد خبر: 4117534
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است

حسینعلی شهریاری گفت: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی و از منابع انسانی متعهد، کارآمد و مؤثر در کشور برخوردار است.

نمایندگان مجلسبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مجموعه جهاددانشگاهی خراسان رضوی که شامگاه ششم بهمن‌ماه در مشهد برگزار شد اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است و از منابع انسانی متعهد، کارآمد و مؤثر در کشور برخوردار است. همچنین این سازمان پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین‌المللی فعالیت دارد.

وی افزود: تولید دانش بومی، متعهد بودن، داشتن روحیه جهادی و ساده‌زیستی از جمله شاخصه‌‌هایی است که این نهاد دانشگاهی و انقلابی را در مقایسه با سایر نهادهای فرهنگی متمایز می‌کند.

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست بیان کرد: انتظار داریم تغییر متون کتب درسی به نفع قانون جوانی جمعیت و آموزش بهورزان، ماماها و پزشکان در حوزه درمان ناباروری و حمایت از سلامت مادر و کودک در دستور کار معاونت آموزشی قرار گیرد.

وی افزود: لازم است دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ‌سازی لازم برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در دستور کار خود قرار داده و تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند. تغییر متون کتب درسی به نفع قانون جوانی جمعیت از اهم موضوعاتی است که باید در دستور کار معاونت آموزشی و بهداشتی قرار گیرد.

محمدبیگی تصریح کرد: موضوع جمعیت در کشور یک موضوع مهم و کلیدی است که در همین راستا باید وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت سرفصل دروس در رشته‌های مختلف آموزش و پرورش، دانشگاه و علوم پزشکی را براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های فرزندآوری تغییر دهند.

وی با اعلام اینکه منفعت اقدامات مرکز جهاددانشگاهی در کشور به نفع جامعه بانوان و خانواده است، بیان کرد: جهاددانشگاهی همانطور که همیشه با جهش حرکت کرده نیازمند جهش‌های بیشتر و حرکت‌های جهادی اندیشمندانه‌تر با چشم‌اندازهای مشخص و حرکت بر لبه علم و دانش است. امروز حکمرانی دنیا حکمرانی فناوری است و اگر اقتدار و مرجعیت علمی می‌خواهیم باید در چشم‌اندازهای ۱۰ ساله، موضوع توسعه جمعیت را تقویت کنیم.

زهرا شیخی‌مبارکه، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در بخش‎های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را از دیگر وظایف سازمان جهاددانشگاهی اعلام کرد و ادامه داد: این نهاد در راستای فعالیت‌های جهادی دانش‎آموختگان را برای فعالیت‌هایی آمیخته با دانش و مهارت لازم تربیت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی شبکه ملی سرطان پستان از سوی جهاددانشگاهی تأکید کرد: این سازمان سال‌هاست که در زمینه سرطان پستان فعالیت می‌کند و تجارب بسیاری در این زمینه کسب کرده است و از آنجا که سرطان پستان و سلامت جسم و روان بانوان اهمیت بالایی دارد، لازم است در زمینه غربالگری این بیماری اقدامات شایسته‌تری انجام شود.

همایون سامه یح نجف‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: سال ۹۱ مقام معظم رهبری به‌صورت علنی به اشتباه طرح کنترل جمعیت در دهه ۷۰ اشاره و از آن تاریخ به بعد بیش از 50  بار به مسئله فرزندآوری تأکید کرده‌اند و در همین زمینه بهتر است جهاددانشگاهی با علم و دانشی که در اختیار دارد گام بردارد.

رضا آریان‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در برهه کنونی که دشمنان به دنبال تضعیف ایران هستند، جهاددانشگاهی می‌تواند با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه کشور کمک کند. شناسایی، ایجاد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از سیاست‌گذاری‌های مهم محسوب می‌شود، این نوع از شرکت‌ها با استفاده از دانش خود می‌توانند با تولید محصول جدید و افزایش کیفیت محصول فعلی ارزش افزوده فراوانی ایجاد کنند.

عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در توصیف فعالیت‌های جهاددانشگاهی بیان کرد: در ابتدای شکل‌گیری این سازمان تمرکز فعالیت بر روی برنامه‌های فرهنگی بود، اما با گذشت سال‌ها از ارائه خدمات جهاددانشگاهی به جامعه و با توجه به برنامه‌محور بودن کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، جهاددانشگاهی نیز مطابق این برنامه‌ها وظایف ذاتی خود را تغییر داد و وظایف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را در کارنامه کاری قرار داد.

در این نشست مشترک هر یک از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره موضوعات تخصصی در حوزه بهداشت و درمان و نقش جهاددانشگاهی در تقویت این حوزه به نقد و بررسی پرداختند.

انتهای پیام
captcha