آستان امامزاده یحیی(ع) سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است
کد خبر: 4130108
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
اماکن زیارتی مشهد/ 4

آستان امامزاده یحیی(ع) سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است

امامزاده یحیی بن زید(ع) با یک واسطه به امام معصوم و از امامزادگان شاخص کشور است.

آستان مقدس امامزاده یحیی(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) در 55 کیلومتری شرق مشهد مقدس و همجوار با روستای میامی واقع شده است. با توجه به اینکه این امامزاده تنها با یک واسطه به امام معصوم می‌رسد، لذا از امامزادگان شاخص استان و کشور محسوب می‌شود که سالانه پذیرای بیش از  5 میلیون زائر از اقسی نقاط میهن اسلامی و 25 کشور جهان است که برای زیارت به این آستان مشرف می‌شوند.

در ایام پیک شامل مناسبات خاص ملی مذهبی و فصول زائر خیز این آستان پذیرای روزانه 200 هزار زائر است که بعضا به دلیل تکمیل ظرفیت جاده مسیر آمدن بسته و مسیر بازگشت تنها باز است.

اسنادی مبنی بر اینکه اولین بنای آستان مقدس امامزاده یحیی (ع) در چه زمانی و در کدام دوران اسلامی بنیان شده موجود نیست اما بقعه قدیمی  آن با طرح و نقشه‌ای هشت ضلعی به انضمام ایوان ورودی، گنبد فیروزه ای و گلدسته های کوچک به استناد کتیبه سنگی پیشانی سردرب بنا در سال 937 ه.ق به دستور امیر شیخ سعید فرزند ذکور امیر نظام افراسیاب ساخته شده و در پایان روستایی را نیز به این مزار وقف نموده که نام روستا آگاهانه تراشیده شده تا به مفاد این سنگ نوشته عمل نشود به طوری که تنها کلمه کال باقی مانده است.

به اعتقاد صاحب‌نظران، بانی بنا واقف رقبه یکی از حکام ولایت مشهد در عصر تیموریان بوده است. این مکان تاکنون چندین بار مرمت شده و از اواخر دوره قاجار نیز موقوفاتی داشته است. طرح جامع توسعه این بقعه به وسعت 100هکتار تهیه و تاکنون بخش عمده ای از آن اجرایی شده است.

کتیبه سنگی بر سردرب ورودی ایوان شرقی بنا نصب و بر مبنای شواهد و تاریخ درج شده برروی آن متعلق به دوره صفوی و مقارن با حکومت شاه طهماسب صفوی به تاریخ 937 ه.ق است که مضمون آن اشاره به بنیان این بقعه، شخصیت مدفون در آن و وقف رقبه ای را دارد. این مکان روی هم رفته زیربنای تقریبی 2000 متر مربع را در برگرفته و 14 ستون چهار ضلعی با ازاره‌هایی از سنگ مرمر و بدنه آینه‌کاری شده پوشش سقف شبستان ستون دار را استوار ساخته است.

پیرامون فضای داخلی و بدنه میانی، اشعاری در مدح اهل بیت و وصف امامزاده یحیی(ع) و حضرت علی(ع) بر روی سنگ مرمر سفید به طور برجسته دیده می‌شود.

آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است

پوشش سقف بنا تماماً با هنر آینه کاری آذین شده و ضریح مطهر جدید نیز که در میان فضای گنبد خانه‌ای شبستان قرار گرفته با سه متر طول، دو متر عرض و سه متر ارتفاع در سال 1378 ه.ش بر روی بقعه شریف نصب شده و دارای برجستگی گنبدی پنجره‌های ظریف و عبارت قرآنی و اشعار است.

سالیان زیادی از ساخت بنای فعلی نمی‌گذرد. مساحت تربت خانه حدود 5000 متر مربع در سطح 4000 و 1000 در زیر زمین احداث شده است.

آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) از جمله اما‌م‌زادگان استثنایی است که زائر در آستان این امامزاده توقف زیاد دارد و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کمترین توقف سه ساعت و بیشترین توقف یک هفته و نوعا یک شبانه روز است.

نصف زائران یک شبانه روز و الباقی سه شبانه روز تا یک هفته اسکان دارند و جزء امامزادگان نادر است که توقف زائر در آن زیاد است، لذا نیاز است تا امکانات کافی برای رفاه حال این بزرگواران فراهم شود.

از این رو برای رفاه حال زائران ساخت 130 اتاق، 100 سوئیت و تعدادی آلاچیق پیش بینی شده است ضمن اینکه مرکز اورژانس، مرکز درمانی و جهت ایجاد امنیت نیز نیروی انتظامی در این آستان وجود دارد که ساخت  حدود 50 سوئیت در  سال 1400  در دستور کار قرار گرفت.

درختکاری در فضای سبز حدود 30 هکتار برای استفاده زائرین نیز در این راستا صورت گرفته ضمن اینکه حمامی برای زائرین وجود دارد که آب آن  از چشمه روستا  تامین می‌شود.

15 گروه خادم شامل 14 گروه در طول هفته و یک گروه ویژه به تعداد 500 نفر به تفکیک 185 خانم و 315 آقا در این آستان خدمت افتخاری دارند که برای ایام پیک و مناسباتی که زائر زیاد است، گروه ویزه نیز علاوه بر زائران آن روز فراخوان می‌شوند.

از 100 هکتار زمین این امامزاده 30 هکتار برای فضای سبز در نظر گرفته شده و باقی مانده برای ساخت پارکینک، خیابان کشی و سایر بناهای اطراف این آستان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
captcha