پیش‌بینی اسکان ۵۲۰۰ زائر نورزی در مساجد اطراف حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4203495
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

پیش‌بینی اسکان ۵۲۰۰ زائر نورزی در مساجد اطراف حرم مطهر رضوی

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های دهه تکریم مساجد از پیش‌بینی اسکان در ۵۰ مسجد اطراف حرم مطهر رضوی به ظرفیت ۵۲۰۰ نفر خبر داد و گفت: در صورت نیاز امکان افزایش این ظرفیت وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین احمدنیا، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین احمدنیا، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی، امروز 14 اسفندماه، در نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های این مرکز در آستانه ماه مبارک رمضان، گفت: با توجه به دهه سوم ماه شعبان، دهه تکریم مساجد پیش رو قرار دارد که مهمترین هدف از نامگذاری این دهه، با عنوان «تکریم مساجد»، آماده‌سازی مساجد برای میزبانی از میهمانان خدا در ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: غبارروبی مساجد از برنامه‌های این دهه برای آمادگی از میزبانی نمازگزاران است و امید است که نمازگزاران نیز دل‌های خود را برای حضور در میهمانی خدا آماده کنند.

احمدنیا ادامه داد: شعار ما در دهه تکریم مساجد، «تحقق مساجد مامور و آباد» است و لذا به‌دنبال این هستیم که این را توسعه دهیم که در این راستا از ظرفیت ماه مبارک رمضان بهره خواهیم برد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی افزود: پویش «همسنگران مسجدی» یک پویش خودجوش و مردمی است و در این پویش برنامه‌هایی در قالب برگزاری جلسات قرآن با مشارکت مردم انجام خواهد شد، ضمن اینکه غبارروبی مساجد و آماده‌سازی برای بهار قرآن نیز به‌صورت مردمی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارکردهای مساجد فراموش شده و مردم هیچ مطالبه‌ای ندارند، بیان کرد: از دیگر برنامه‌های دهه تکریم مساجد برگزاری مراسم سخنرانی بصیرتی در خصوص کارکردهای فراموش شده مساجد و مسائل روز جامعه است.

احمدنیا اظهار کرد: تقدیر از 500 نفر فعالان عرصه جهاد تبیین و 800 نفر از کارگزاران مساجد از دیگر برنامه‌های مرکز امور رسیدگی به مساجد استان است که در دهه تکریم مساجد انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: آمادگی برای میزبانی از 1000 زائر اولی و یا آنان که طی 15 سال اخیر تشرف نداشتند، از روستاهای اطراف مشهد در این ایام به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف خواهند شد، در دستور کار مساجد است که در این خصوص پذیرایی افطاری از این زائران در مساجد صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: برگزاری 60 جشن ویژه روزه اولی‌ها در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است علاوه بر این نیز در راستای ترویج سنت حسنه افطاری ساده، پویش «سفره‌های آسمانی» در دستور کار است. همچنین با مشارکت آستان قدس رضوی توزیع بیش از 5000 وعده افطاری در نقاط مختلف شهر در ایام ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.

احمدنیا تصریح کرد: برگزاری مراسم اعتکاف ویژه دانش‌آموزان در دهه سوم ماه مبارک رمضان، در 16 مسجد با مشارکت 16 ناحیه آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: از اقدامات ویژه‌ مساجد که امسال در دستور کار قرار دارد، این است که با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، اسکان زائران در مساجد اطراف حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در این خصوص 50 مسجد با ظرفیت 5200 نفر آماده اسکان زائران شده است که از این تعداد، 30 مسجد در حلقه اطراف حرم مطهر رضوی و 20 مسجد در مسیرهای دورتر است، ضمن اینکه آمادگی افزایش این ظرفیت را برای پذیرایی از تعداد زائران بیشتر وجود دارد.

احمدنیا گفت: براساس مصوبات خدمات سفر، از بیمه زائر تا شرایط بهداشتی، ایمنی و امنیتی را داریم، در دهه پایانی سفر نیز تجربه میزبانی از زائران امام رضا(ع) را داشتیم و اسکان و میزبانی از 48 هزار زائر در مساجد پیش‌بینی شده اطراف حرم مطهر رضوی و سطح شهر انجام شد.

وی در ادامه به فعالیت مساجد در ایام انتخابات اشاره کرد و افزود: از اول آذرماه قرارگاه «نعمت حضور» با هدف افزایش مشارکت و رقابت در فضای انتخابات آغاز شد که شامل کمیته‌های محتوایی، روابط عمومی و تبلیغات، رسانه، پشتیبانی، آموزش، پیشگیری و برخورد با تخلفات بود و در این قرارگاه، برنامه‌های متعددی برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از کارویژه‌ها در ایام انتخابات که توسط امور مساجد استان انجام شد، ویژه‌نامه الکترونیکی در راستای پاسخ به شبهات با محوریت انتخابات بود که مورد استفاده مخاطبان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه 2600 مبلغ بصریتی و هادی سیاسی در ایام انتخابات فعال بودند، بیان کرد: برگزاری 138 کافه گفت‌وگو در سطح شهر، مجتمع‌های تجاری، راه‌آهن، دانشگاه و اماکن پرتردد از دیگر اقدامات بود همچنین با محوریت انتخابات بیش از 18هزار جلسه بصیرتی در سطح مساجد استان برگزار شد.

احمدنیا افزود: فعال شدن سامانه «مسجد شایسته» از دیگر اقدامات بود که در این خصوص با آماده شدن مساجد سعی شد تا فضای رقابتی بین نامزدها افزایش یابد و منجر به حضور حداکثری شود، ضمن اینکه بیش از 700 جلسه با حضور نامزدهای انتخاباتی در مشهد نیز برگزار شد.

در ادامه حمیدرضا معشوقی، مسئول مرکز امور هنر و رسانه مرکز رسدیگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: متأسفانه در جامعه کنونی نقش مسجد کمرنگ شده و محوریت خود را در جامعه از دست داده است و نپرداختن رسانه‌ها به نقش مهم مساجد یک علت مهم در خصوص رنگ باختن این امر است.

وی افزود: تلویزیون، یکی از محوری‌ترین مواردی است که در امر انتخابات اثرگذار است و لذا تولید ویژه برنامه تلویزیونی «همسنگرهای مسجدی» و پخش آن از شبکه افق و شبکه استانی، برگزاری وبینارهای مکرر در سامانه «مسجدنا» برای مخاطبان مسجدی، اتخاذ تدبیر برای آغاز جلسات گفت‌وگوی انتخاباتی در مساجد و تولید کلیپ‌های پاسخ به شبهات از دیگر برنامه‌های این نهاد مسجدی در ایام انتخابات بود که صورت گرفت.

مسئول مرکز امور هنر و رسانه مرکز رسدیگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: این برنامه برای 200 مسجد شاخص در نظر گرفته شد که در 110 مسجد استان اکران آن صورت گرفت. علاوه بر این برنامه نیز گفتمان مسجدی در مساجد شکل گرفته که بنا داریم این گفتمان را تداوم بخشیم.

انتهای پیام
captcha