کد خبر: 4221766
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۴

موفقیت ۶۰ درصدی مؤسسات قرآنی خراسان‌رضوی در جذب مخاطب

مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نسبت به دوران پیش از کرونا تعداد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی کاهش یافته است، گفت: بیش از ۶۰ درصد این مؤسسات با برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن باکیفیت در جذب مخاطب موفق عمل می‌کنند.

مهدی رمضانی، مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضویمهدی رمضانی، مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره وضعیت آموزش در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اظهار کرد: اینگونه نیست که اکثر مؤسسات قرآنی در خراسان‌رضوی از نظر اقتصادی تحت فشار باشند، بسیاری از مؤسسات قرآنی در برگزاری کلاس‌های آموزشی بسیار موفق عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: در بعضی از مؤسسات و خانه‌های قرآن، مسئله اصلی جذب مخاطب است و این موضوع از سوی مدیران مؤسسات و مدرسان آنها مورد توجه قرار ندارد و در مسیر جذاب‌سازی کلاس‌های قرآن گامی برداشته نمی‌شود.

رمضانی تصریح کرد: کلاس قرآن باید از ابتکارات خاصی برخوردار باشد به‌طوری که فرزندان برای حضور در کلاس احساس خوبی داشته باشند، کلاس‌های رسمی با محیط بی‌روح و به‌دور از نشاط که صرفاً در آن یک‌سری از قواعد تجویدی آموزش داده می‌شود برای کودکان و نوجوانان جذاب نیست.

وی با اشاره به گسترش فضای مجازی و ابزارهای آموزشی و رسانه‌ای در میان کودکان و نوجوانان افزود: پس از اجرای برنامه تلویزیونی «محفل» موجی از علاقه‌مندی به آموزش قرآن کریم در کشور ایجاد شده است که نمی‌توان گفت خانواده‌ها رغبتی برای حضور فرزندانشان در کلاس‌ها و مباحث قرآنی ندارند.

مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: هنوز آنگونه که باید و شاید نتوانستیم کار قرآنی انجام بدهیم و کلاس‌های قرآن خودمان‌ را جذاب کنیم، اگر به کلاس‌ها و جلسات موفق اساتید قرآنی توجه کنیم، این مدرسان به‌خوبی تدریس قرآن را انجام می‌دهند و در کنار آن جُنگ‌های شادی، اردوها و برنامه‌های جذاب و بانشاطی را اجرا می‌کنند که کودکان و نوجوانان نیز برای حضور در این حلقه‌های قرآنی مشتاق هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید علاقه‌ای بین استاد قرآن و شاگرد ایجاد شود، ادامه داد: بچه‌ها نباید اینگونه احساس کنند که صرفاً استاد قرآن یک کلاس برگزار می‌کند، تدریس می‌کند و پس از دریافت حق‌الزحمه می‌رود، اساتید و مدرسان دلسوز قرآنی که می‌توانند به خوبی با بچه‌ها ارتباط بگیرند کلاس‌های جذاب و موفقی دارند که نمونه‌های آن در مشهد فراوان است.

رمضانی به کیفیت آموزش برنامه‌های مؤسسات قرآنی اشاره کرد، اظهار کرد: در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی که البته نسبت به دوران پیش از کرونا تعداد آن‌ها کاهش یافته است، اما بیش از ۶۰ درصد مؤسسات در جذب مخاطب موفق عمل می‌کنند؛ این مؤسسات دوره‌های تخصصی آموزش قرآن با کیفیتی را برگزار می‌کنند.

تربیت قرآنی با نهادینه‌سازی جذب مخاطب

وی بیان کرد: مؤسسات قرآنی نباید به‌دنبال این باشند که قاری و حافظ قرآن تربیت کنند، اگر همه تلاش خود را برای این هدف متمرکز کنیم که بچه‌ها به قرآن علاقه‌مند شوند، بعد از این مرحله هر نفر راه خود را پیدا می‌کند، اگر ما همیشه تلاش کنیم تا قرآن‌آموزان را در حوزه‌های مختلف مثل روخوانی و تجوید به سطح مطلوب برسانیم، فشاری برای آن‌ها ایجاد می‌کند که نتیجه خوبی ندارد.

مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به فرصت تابستان برای مؤسسات قرآنی در مسیر اجرای برنامه‌های مؤثر، افزود: اوقات فراغت محدود است که باید تلاش کنیم حس خوبی از آموزش قرآن را در این مدت برای کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده، ایجاد کنیم.

رمضانی در پاسخ به این سؤال که جذب مخاطب در مؤسسات قرآنی چگونه نهادینه و ماندگار باشد، گفت: اگر بخواهیم در سطح جمهوری اسلامی و یا کشورهای اسلامی یک کار تربیتی و قرآنی ماندگار انجام دهیم، باید به سیره پیامبر اسلام(ص) رجوع کنیم، پیامبر اکرم(ص) در بین مردم زندگی می‌کرد و اگر بگوییم ایشان کلاس‌های قرآن را به شیوه متداول این دوران برگزار می‌کرد، قطعاً اینطور نیست.

وی ادامه داد: مردم پیامبر(ص) را می‌دیدند که نسبت به آن‌ها دلسوز و مهربان است و آنان را دوست دارد، همانگونه که قرآن تأکید می‌کند دیدن رنج مردم برای پیامبر(ص) سخت بود و ایشان نسبت به هدایت مردم حریص بود، در نظام تعلیم و تربیت قرآنی ما اگر چنین شرایطی به‌وجود آید، ماندگاری مخاطب برای مؤسسات و نهادهای قرآنی رقم می‌خورد.

مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر خانواده‌ها حس کنند که مؤسسات قرآنی صرفاً با برگزاری کلاس‌ها به‌دنبال کسب درآمد هستند بنابراین مردم هم رغبتی به ارتباط با آنها نخواهند داشت و ارتباط مؤثر قرآنی شکل نخواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha