کد خبر: 4229537
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰

روش‌های جذابی را برای تشویق دانش‌آموزان به اقامه نماز به کار گیریم

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید روش‌های جذابی را برای تشویق دانش‌آموزان به برگزاری نماز به کار گیریم، دعوت به نماز در دانش‌آموزان بسیار راحت‌تر از دعوت به نماز یک فرد دانشگاهی و فرد شاغل است، زیرا که در این سنین اثرپذیری افراد بسیار بیشتر است.

نماز خواندنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پنجمین اجلاس سراسری نماز دانش‌آموزان که امروز یازدهم مردادماه در ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش رسالت بزرگ تربیت را به عهده‌ داریم و در تمام صفحات مبانی نظری سند تحول بنیادین، کلمات آموزش، پرورش و یا تعلیم یافت نمی‌شود، بلکه در سراسر سند کلمه تربیت یاد شده که تربیت رسالت همه انبیاء و اولیای الهی بوده و نماز به عنوان یکی از جلوه‌های تربیتی در مدرسه باید مورد تاکید قرار گیرد.  

وی ادامه داد: نماز علاوه بر ابعاد اخلاقی و عبادی، بعد تربیتی هم دارد که باید به چشم یک عنصر تربیتی مهم به آن پرداخته شود، در مدارسی که نماز جماعت برپاست، آسیب‌های اجتماعی به مراتب پایین‌تر بوده و بر اساس کار پژوهشی که در شهر مشهد با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش انجام شد همکاری 20 هزار دانش‌آموز پایه دهمی انجام شد که بیش از 50 درصد این افراد مقید به خواندن نماز بودند، نوجوانانی که به آنها برچسب نسل Z و نسل آلفا زده می‌شود و طبق این پژوهش حدود 20 درصد از دانش‌آموزان اعتقاد کمی به خواندن نماز داشتند و 23 درصد افراد نماز نمی‌خواندند. 
 
پورثانی افزود: دانش‌آموزان ما تشنه معنویت و عاشق خواندن نماز هستند که باید بستری مناسب برای آنها فراهم شود، نباید به نماز به چشم برنامه‌ای کناره نگاه کرد، بلکه باید به‌طور جدی این موضوع بین دانش‌آموزان رایج شود که این مسئله با ایجاد رفاقت و صمیمت بین مسئولان مدرسه و دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: باید روش‌های جذابی را برای تشویق دانش‌آموزان به برگزاری نماز به کار گیریم، دعوت به نماز در دانش‌آموزان بسیار راحت‌تر از دعوت به نماز یک فرد دانشگاهی و فرد شاغل است زیرا که در این سنین اثرپذیری افراد بسیار بیشتر است و لذا فلسفه تشکیل اجلاس نماز دانش‌آموزی در میان گذاشتن تجربیات موفق برگزاری نماز جماعت در مدرسه است.
 
معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته قریب به 76 هزار مدرسه اقدام به برپایی نماز کردند و در اعتکاف امسال با توجه به ظرفیتی که وجود داشت، برای اولین‌بار در تاریخ ایران، 500 هزار دانش‌آموز در این مراسم شرکت کردند.

سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز نیز در ادامه اظهار کرد: در تفکر اسلامی تأکیدی جدی به اقامه نماز شده است. در ستاد اقامه نماز افرادی با انگیزه و پرشور در کنار یکدیگر به تفکر نشسته و برای ترویج اقامه نماز راهکار ارائه می‌کنند، تمام افراد مسئول در این راستا به ما کمک کردند، اما اینکه مدیران کل، معاونان پرورشی و مدیران ستاد اقامه نماز با هم‌افزایی در کنار یکدیگر اتاق فکری تشکیل دهند، این یک کار جدید و درخور تمجید است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز بیان کرد: پیشنهاد می‌شود یافته‌های کمیته‌های تخصصی و ستاد اقامه نماز با یکدیگر تلفیق و تحکیم و در نهایت وظایف ستاد، معاونت پرورشی‌، اداری و مدرسه ابلاغ شود و در گزارشی که طی این جلسه قرائت شد تمرکزی بر پیش‌نویس که یک منشور بود انجام شد که امید است این امر حاصل شود. 

زرهانی تصریح کرد: یکی از مشکلات، کم‌فروغی نماز در محیط خانه و آثاری از تهاجم فرهنگی است که گریبان‌گیر جامعه ما شده است. در گزارش‌های قرائت شده در جلسه چندین بار به نقش اولیا و مربیان اشاره شد که بسیار موثر است، در خصوص آموزش خانواده بسیار کار شده و در این خصوص جلساتی با اساتید مختلف برگزار شد و در حال حاضر ده‌ها جلد کتاب در حوزه آموزش خانواده وجود دارد. 

قائم مقام ستاد اقامه نماز افزود: باید روی نقش‌آفرینی انجمن‌های اولیا و مربیان سرمایه‌گذاری کنیم، در ستاد اقامه نماز، مرکز تخصصی نماز قم شکل گرفته و مراکز مشهد و اصفهان نیز در حال راه‌اندازی است. چند صد استان ظرفیت آموزش تخصصی نماز را دارند که سال گذشته با همت آموزش و پرورش در استان مرکزی برای هشت استان و حدود 2 هزار نفر از امامان جمعه و مدیران دوره آموزشی برگزار شد و امسال نیز این طرح در حال اجراست. ما آمادگی داریم این دوره‌ها را در سطح ملی برای تمام مدیران و ارکان مدارس به تدریج اجرا کنیم و دارای امکانات کافی و نیروی متخصص و با انگیزه برای اجرایی شدن این طرح هستیم. 

وی اظهار کرد: از دیگر مسائل مهمی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، موضوع کتاب و کتابخوانی است، کودک و نوجوان ما اگر به مبدأ و معاد اعتقاد داشته باشند و این مباحث با استدلال و مطالعه صورت پذیرد، با استحکام فکری آمادگی بیشتری برای اقامه نماز خواهد داشت. 

زرهانی گفت: با همت استاد قرائتی در حوزه‌های  مهدویت، قرآن و نماز چند صد جلد کتاب منتشر شد، این کتاب‌ها در دسترس عموم بوده و در تلاشیم تا کتابخانه‌های مدارس مختلف را مجهز کنیم که ستاد اقامه نماز نیمی از هزینه‌های این طرح را متقبل می‌شود، فرزندان ما با کمک مسئولان از دوران پیش‌دبستانی تا پایان دوران متوسطه، باید با مفاهیم نماز آشنا شوند و اگر مدیر و مسئولان وارد صفوف نماز شوند، دانش‌آموزان نیز به تبع آنها پرشور در صفوف نماز حاضر خواهند شد.

این سلسه جلسات با حضور مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور و رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با تشکیل کارگاه های تخصصی در مرکز پژوهش های رضوی برگزار شد . آقایان شوشتری، رضایی و بهرامی در ادامه این جلسه گزارشی از عملکرد کمیسیون‌های تخصصی نماز ارائه کردند.

 

انتهای پیام
captcha