کد خبر: 4249287
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۱

دختران دهه هشتادی در مسیر سبک زندگی قرآنی

طی نشستی که در خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی با حضور دختران دهه هشتادی برگزار شد، درباره انتخاب مسیر قرآنی در زندگی و چگونگی تأثیرات کلام الهی در آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان مطالبی بیان شد که به آن پرداخته می‌شود.

دانش‌آموزان قرآنیمسابقات قرآن دانش‌آموزی از جمله مسیرهایی است که زمینه شناخت استعدادهای قرآنی، رشد و شکوفایی آن‌ها را فراهم می‌آورد. نگاهی به جمعیت دانش‌آموزان قرآنی مؤید این مطلب است که انتخاب مسیر قرآنی در آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. در این بین، برخی از دهه هشتادی‌ها، از آن قشری هستند که توانستند در این مسیر خوش بدرخشند.

مهدیس بوری، ۱۴ ساله و دانش‌آموز پایه نهم است که در مدرسه دولتی جفایی واقع در منطقه طبرسی شمالی مشهد تحصیل می‌کند، وی دارای مقام‌ سوم در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی کشوری در رشته قرائت، مقام اول در مسابقات «شوق تلاوت» و مقام دوم در مسابقات اوقاف خراسان رضوی است.

فاطمه عشاق، ۱۶ساله و دانش‌آموز پایه دهم در رشته تجربی است، وی در مدرسه محمود اژدر افشار واقع در شهر طرقبه تحصیل می‌کند و دارای مقام‌ دوم در رشته نهج‌البلاغه در خراسان رضوی، رتبه اول و برنده جام زیست‌فناوری در منطقه ۱۰ تهران و رتبه اول صحیفه سجادیه در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز است.

هما دل‌فکار، دانش‌آموز پایه نهم مدرسه شاهد تکتم، دارای مقام اول در مسابقات اوقاف خراسان رضوی، رتبه دوم کشوری در مسابقات دانش‌آموزی در رشته ترتیل، رتبه دوم کشوری در مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)، در حوزه ترتیل و رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کشور ایران و عراق در رشته ترتیل است.

اسما فلکی، دانش‌آموز پایه یازدهم است و در رشته معارف در مدرسه شهید مطهری واقع در منطقه کوهسنگی مشهد تحصیل می‌کند و دارای رتبه‌ اول در هشتمین دوره بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام، رتبه دوم در چهل‌ودومین دوره کشوری مسابقات دانش‌آموزی در رشته قرائت و تحقیق، رتبه اول در دو دوره متوالی مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته ترتیل و نیز دارای رتبه سوم مسابقات بین‌المللی کشور ایران و عراق در رشته ترتیل است.

این دانش‌آموزان دختر مشهدی که دارای رتبه‌های برتر در مسابقات قرآن دانش‌آموزی هستند، در تحریریه خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی حضور یافتند و در خصوص مسیر قرآنی که برای زندگی خود انتخاب کردند و نحوه آموزش‌های قرآنی صحبت کردند.

دانش آموز قرآنی

ایکنا_ ورود شما به فضای قرآنی و شرکت در مسابقات چگونه آغاز شد؟

بوری: در کودکی به مهدالرضا(ع) می‌رفتم و سپس در کلاس‌های روخوانی و روانخوانی که در حرم مطهر رضوی تشکیل می‌شد، شرکت کردم و پس از آن در کلاس‌های تجوید، ترتیل، صوت و لحن نیز حضور یافتم، همچنین حدود یک سال است که من و خواهرم هشت جزء از قرآن را حفظ کرده‌ایم.

پس از شرکت در کلاس‌های حرم مطهر رضوی به مؤسسه شباب‌الرضا(ع) رفتم و یک سال در کلاس‌های صوت و لحن حضور یافتم و هم‌اکنون نزدیک به یک سال است که زیرنظر خانم اسحاق‌نژاد، مدرس بین‌المللی قرآن در مؤسسه حدیث نور رضوان، به فراگیری تجوید و ترتیل مشغولم، همچنین به قرائت استادانی چون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط و شحات محمد انور نیز گوش می‌دهم.

عشاق: خواهر بزرگ‌ترم همیشه الگوی من بوده است و هنگامی که وی موفق به کسب مقام اول در مسابقات کشوری صحیفه سجادیه شد، احساسی در من برانگیخته شد که باید به این عرصه ورود کنم. 

دل‌فکار: ورود من به فضای قرآنی با ورود به مهدالرضا(ع) آغاز شد و پس از آن در کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید و ترتیل حرم مطهر رضوی شرکت کردم و هم‌اکنون نیز کلاس‌های قرآنی خود را نزد استاد ملیحه اسحاق‌نژاد می‌روم.

فلکی: در کودکی به مهدالرضا(ع) رفتم و سپس در کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید و ترتیل حرم مطهر رضوی شرکت کردم و هم‌اکنون به مؤسسه حدیث نور رضوان نزد استاد ملیحه اسحاق‌نژاد می‌روم و ترتیل را به صورت تخصصی آموزش می‌بینم، همچنین برای تمرین قرائت، به قرائت استادانی چون مصطفی اسماعیل، شحات‌ انور، شاکرنژاد و قاسم مقدمی گوش می‌سپارم.

ایکنا_ خانواده چه نقشی در ورود شما به این عرصه داشتند و تا چه حد مشوق در این راه بودند؟

بوری: پدر و مادرم از همان آغاز، مشوق من در این مسیر بودند، مادرم به‌طور مداوم کلاس‌های من را دنبال و در خانه نیز با من قرآن تمرین می‌کند.

عشاق: فضای خانه ما از همان ابتدا قرآنی بود و پدر و مادرم نیز همیشه سعی بر این داشته‌اند که فرزندانی قرآنی تربیت کنند، بنابراین از همان ابتدا مرا به فراگیری قرآن تشویق می‌کردند.

دل‌فکار: من به دلیل تشویق پدر و مادرم پا در این مسیر گذاشتم، به‌طوری که وقتی برای نخستین‌بار، قرآن خواندم، مادرم بسیار مرا مورد تشویق قرار داد و به این ترتیب من مشتاق به ادامه این مسیر شدم.

فلکی: حمایت‌ها و تشویق‌های والدینم در روند پیشرفت من بسیار تاثیرگذار بود، به اندازه‌ای که هم‌اکنون نیز قصد دارم در این مسیر به درجات بالاتری برسم تا در آینده بتوانم به تدریس قرآن بپردازم.

دانش آموز قرآنی

ایکنا_ رابطه شما با خدای خویش چگونه است و چه صفاتی از خداوند برای شما دلنشین‌تر از سایر صفات او است؟

بوری: من در همه مراحل زندگی‌ام خداوند را همراه و یاور خود می‌دانم و همه صفات خداوند برای من بسیار دلنشین است. در مدرسه نیز با همه کسانی که از نظر اعتقادی با من متفاوت هستم، ارتباط دوستانه دارم و هیچ‌گاه آنها را به دلیل کم‌حجاب بودنشان سرزنش و ملامت نمی‌کنم یا بین خودم و آنان فاصله ایجاد نمی‌کنم، اما با آرامش و مهربانی سعی می‌کنم آنان را به دین اسلام علاقه‌مند کنم.

به‌طور مثال در سال گذشته با هم‌کلاسی‌هایمان جمع‌های دوستانه در پارک برگزار می‌کردیم که من به آنها پیشنهاد دادم یکبار این جمع را در مسجد محله برگزار کنیم که ابتدا با مخالفت‌های زیادی رو‌به‌رو شدم، اما بالاخره دوستانم راضی به این کار شدند و طی گذشت زمان این موضوع مورد اشتیاق آنان قرار گرفت و باعث شد یکی از دوستانم که نماز نمی‌خواند به نماز علاقه‌مند شود و حتی زودتر از من در صف نماز جماعت بایستد.

عشاق: انسان‌ها در زندگی خود به شخصی نیاز دارند تا مشکلات و درد دل‌های خود را با او درمیان بگذارند و من نیز در زندگی نیاز دارم تا به شخصی حرف‌هایم را بگویم که مرا قضاوت نکند و بیشتر شنونده حرف‌هایم باشد و چه کسی می‌تواند بهتر از خداوند متعال برای این کار باشد؟ هنگامی‌که آیات قرآن کریم را می‌خوانم آرامشی من را فرا‌می‌گیرد که دیگر نیازی نمی‌بینم آن را با دیگران درمیان بگذارم.

شاید انسان بتواند بسیاری از مسائل را با والدین خود درمیان بگذارد، اما بعضی مواقع نمی‌توان بسیاری از موضوعات را بیان کرد، در نتیجه بهترین شنونده در این راه، خداوند متعال و آیات کتاب آسمانی‌اش است. همچنین تمام صفات خداوند برای من بسیار دلنشین‌ و مورد توجه است، اما صفاتی چون یگانگی خداوند در جهان هستی و نامحدود بودن او در همه موضوعات بسیار دلنشین‌تر از سایر صفات او برای من بوده است.

دل‌فکار: من همیشه و در همه اوقات خوب و بد خداوند را حامی و پشتیبان خود می‌دانم، همچنین قطعاً تمامی صفات خداوند متعال دلنشین هستند و شاید حتی برخی صفات او در فهم ما انسان‌ها نگنجد، اما غفور و آمرزنده بودن خداوند همیشه برای من دلپذیرتر از سایر صفات او بوده است.

فلکی: من همیشه در هر موقعیتی حضور خداوند را در قلب خود احساس کرده‌ام، همچنین تمامی صفات خداوند برای من دلنشین و جذاب هستند، اما علم و دانایی او همیشه برای من زیبا و دلنشین‌تر بوده است.

دانش آموز قرآنی

ایکنا_ مهم‌ترین نقدی که بر آموزش و پرورش دارید، چیست؟

بوری: نقدی که هم‌اکنون نسبت به آموزش و پرورش دارم این است که انتظار می‌رود نظام آموزشی علاوه بر مسائل درسی، به مسائلی که دانش‌آموزان در زندگی خود با آن سر و کار دارند نیز بیشتر اهمیت دهد.

عشاق: خواندن صحیح قرآن و نماز در نظام آموزشی وجود ندارد و نسلی هستیم که انتظار داریم همه کارها با دلیل و منطق به ما آموزش داده شود. نقد دیگری که بر نظام آموزشی دارم، تأثیر معدلی است که برای کنکور در نظر گرفته می‌شود، شاید من و بسیاری از همسالانم، نتوانیم طی سه سال به درستی درس بخوانیم و همچنین تمرکز هم‌زمان بر روی امتحانات نهایی و کنکور به خاطر تفاوت‌هایی که بایکدیگر دارند، بسیار سخت است.

دل‌فکار: متأسفانه نظام آموزشی کشور بیشتر پایبند به اصول و قواعد درسی است و به مسائل زندگی دانش‌آموزان آنگونه که باید، اهمیت نمی‌دهد، لذا انتظار می‌رود به این موضوع رسیدگی بیشتری شود.

فلکی: نظام آموزشی کشور از همان ابتدا باید استعدادهای دانش‌آموزان را کشف و شکوفا کند که متأسفانه این موضوع مورد توجه نیست و بیشتر تمرکز روی خواندن کتاب‌ها و درس‌نامه‌ها است. 

ایکنا- چه آیاتی از قرآن بیشتر در وجود شما تأثیرگزار بوده است؟

بوری: آیات مبارک سوره «بقره» همیشه مرا تحت تأثیر قرار داده‌ است، زیرا بلندترین سوره قرآن است و بیشترین مطالب را در خود جای داده و می‌توانم بیشتر سؤالاتم را از این سوره دریابم.

عشاق: خداوند در آیه 37 سوره «نور» می‌فرماید: رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ؛ مردانی که نه تجارت و نه داد و ستدی آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات به خود مشغول نمی‌دارد و از روزی که دلها و دیده‌ها در آن زیرو رو می‌شود می‌هراسند». این آیه بسیار در من تأثیرگذار بوده است و همیشه تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته‌ام.

دل‌فکار: در مواقعی که طلب همیاری از خداوند متعال را دارم بیشتر آیه «إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ» و همچنین آیه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» را زمزمه می‌کنم.

فلکی: از نظر من تمامی آیات قرآن کریم سرشار از نور و همگی از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار هستند، لذا نمی‌توان آیه‌ای را نسبت به بقیه برتر دانست.

دانش آموز قرآنی

ایکنا_ به نظر شما فرزندان چه وظیفه‌ای در قبال والدین خود دارند؟

بوری: با توجه به اینکه والدین برای ما زحمات بسیاری کشیده‌اند، ما نیز باید همیشه به آنان احترام بگذاریم و همیشه سعی در خشنود ساختنشان داشته باشیم تا در دنیا و آخرت رستگار شویم.

عشاق: از نظر من یکی از وظایفی که فرزندان در قبال والدین خود دارند این است که در کارها و موارد مختلف به آنان کمک کنند و انجام این کار بیش از همه باعث حس شادابی و آرامش در خود انسان می‌شود.

دل‌فکار: والدین زحمات بسیاری برای فرزندان می‌کشند و هرچقدر هم سعی کنیم، نمی‌توانیم زحمات آنها را جبران کنیم. اما همیشه باید به آنان احترام گذاشته و خواسته‌های آنان را فراهم کنیم.

فلکی: والدین حق بسیار زیادی بر دوش فرزندان دارند و ما نیز باید برای جبران زحماتشان رفتاری نیک و پسندیده را در پیش بگیریم تا باعث خشنود ساختن آنها شویم.

دختران دهه هشتادی در مسیر سبک زندگی قرآنی

ایکنا_ معمولا در مواجهه با افرادی که حجاب کمتر و همچنین دید منفی نسبت به شما دارند چه رفتاری دارید؟

بوری: گاهاً افراد به خاطر داشتن چادر و علاقه‌ام به آموزه‌های قرآنی، دید منفی نسبت به من دارند که در مواجهه با این افراد سعی می‌کنم با آرامش، دلیل این کارم را بیان کنم و معمولاً به آن‌ها می‌گویم: مادر همه ما مسلمانان حضرت فاطمه زهرا(س) است و ایشان سرشار از حیا بودند که در راه حفظ دین و اسلام به شهادت رسیدند، بنابراین ما نیز باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم و حجابی را انتخاب کنیم که انتخابشان بوده است. 

همچنین همیشه سعی کرده‌ام در مواجهه با افرادی که حجابشان مانند من نیست برخورد درستی داشته باشم و اگر قصد داشتم آنها را راهنمایی کنم از راه دوستانه وارد شوم و تاکنون نیز موفق شده‌ام برخی افراد را جذب این نوع حجاب کنم.

عشاق: به عنوان شخصی که حجابم کامل است، نمی‌توانم ادعا کنم که انسان برتری نسبت به شخصی که حجاب کمتری دارد هستم، زیرا ممکن است شخصی باحجاب باشد، اما مرتکب گناهانی چون دروغ و غیبت شود و در مقابل نیز شخصی که حجاب کمتری دارد مرتکب چنین گناهانی نشود و از همه مهم‌تر این است که قضاوت در این مورد کار انسان‌ها نیست.

 

انتهای پیام
captcha