
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،
آیتالله سیداحمد علمالهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، امروز ۲۲ خرداد ماه در همایش بینالمللی «
غدیر و مقاومت» اظهار کرد: مطابق با پژوهشهای دقیق و مستند علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر، حادثه مهمی پیش از
غدیر در حدیقه بنینجار رخ داد که تأثیر بسزایی در رویدادهای پس از آن داشت که این اتفاق، بستری برای ایجاد حرکت روانی و عملیاتی علیه جایگاه ولایی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) شد. براساس روایات معتبر، از جمله روایت حذیفه بن یمان، پیامبر اکرم(ص) در نخلستانهای بنینجار، محل استراحت مؤمنان پس از کار روزانه، حضور یافتند.
وی افزود: طبق سنت ایشان، در ساعات میانی روز که مردم از امور معیشتی فارغ بودند، در میان نخلستانها مستقر میشدند تا مردم با آرامش به خدمت ایشان رسیده و از معنویت آن حضرت بهرهمند شوند. در یکی از این روزها، جبرئیل امین بر پیامبر(ص) نازل شد و پس از پایان وحی، حضرت رسول(ص) به همراهان خود، از جمله حذیفه و چند نفر دیگر، دستور دادند از نخلستان خارج شده و پس از ورود دوباره، به
حضرت علی(ع) بهعنوان امیرالمؤمنین سلام کنند. همچنین، پیامبر(ص) به حذیفه مأموریت داد تا در ورودی نخلستان مستقر شود و به هر واردشوندهای ابلاغ کند که باید به علی(ع) با عنوان «السلام علیک یا امیرالمؤمنین» سلام کند.
امام جمعه مشهد با اشاره به اهمیت این دستور تصریح کرد: این اقدام که مستقیماً با وحی الهی همراه بود، نشاندهنده جایگاه بیهمتای حضرت علی(ع) بهعنوان جانشین واقعی رسول خدا(ص) در رهبری امت اسلامی بود. این ماجرا، با تأکید بر عنوان امیرالمؤمنین(ع)، چنان ضربهای به برخی جریانهای قدرتطلب وارد کرد که از همان لحظه، عملیات روانی و اقدامات پنهانی برای تضعیف جایگاه ولایت امیرالمؤمنین(ع) آغاز شد.
علمالهدی با اشاره به پیشینههای تاریخی این مخالفتها افزود: این جریان که تصور میکرد با رحلت پیامبر(ص)، سهمی از قدرت در حکومت اسلامی خواهند داشت، با مشاهده اعلام رسمی ولایت حضرت علی(ع)، به شدت خشمگین شد و اقداماتی را برای تغییر مسیر آینده امت آغاز کرد، آنها به خوبی میدانستند که پیامبر(ص) با چنین اقداماتی، مسیر پیوسته رهبری وحیانی را ترسیم کرده است.
امام جمعه مشهد گفت: به همین دلیل، عملیات روانی علیه ولایت آغاز شد و با توجه به موقعیت خاص حضرت علی(ع) در میدان نبرد، بهویژه در جنگ بدر و نیز سابقه مجاهدات ایشان، تلاشهایی برای ایجاد تردید در مشروعیت ولایت ایشان صورت گرفت. این وضعیت، جامعه اسلامی را در شرایطی قرار داد که زمینهسازی برای اعلام ولایت نیازمند مقاومتی شدید و سرسختانه بود.
وی بیان کرد: در چنین شرایطی بود که واقعه غدیر خم، در بیابان جُحفه و در آخرین لحظات حج پیامبر(ص)، با آن خطبه تاریخی رخ داد، خطبهای که نه تنها بهعنوان نصب یک جانشین، بلکه بهعنوان تبیین ادامه راه وحی و تثبیت خط امامت و ولایت در امت اسلامی ایراد شد. این اقدام پیامبر اکرم(ص) یک مقاومت بینظیر در برابر فضای سنگین اجتماعی و مخالفتهای پنهان و آشکار آن روز بود. واقعه غدیر، نه یک اتفاق ساده، بلکه حرکتی عظیم در راستای حفظ اصالت رهبری دینی و ادامه هدایت الهی بود.
علمالهدی در ادامه افزود: خداوند متعال نیز با نزول آیه مبارکه «یا أَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ ۖ وَإِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لا یَهدِی القَومَ الکافِرینَ» به پیامبر(ص) خود اطمینان داد که در این مسیر، پشتیبانی الهی با او خواهد بود. این آیه نشان میدهد که «ناس» یعنی مردم در آن مقطع زمانی، در قالب یک عملیات روانی گسترده قرار گرفته بودند و پیامبر اکرم(ص) برای اجرای مأموریت الهی خود، به حفاظت ویژهای از جانب پروردگار نیاز داشت.
امام جمعه مشهد بیان کرد: واقعه غدیر نه تنها نصب رسمی حضرت علی(ع) به.عنوان امیرالمؤمنین بود، بلکه تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود. اجرای این واقعه در آن شرایط، نیازمند مقاومتی بینظیر و اتکال کامل به خداوند بود، مقاومتی که پیامبر اعظم(ص) به زیباترین شکل آن را تحقق بخشیدند.
علمالهدی با اشاره به سیره اهلبیت(ع) بهویژه دوران امام محمدباقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) تصریح کرد: محور اصلی تمام فعالیتهای معصومین، مبارزه بوده است، چه در میدان مجاهدت علمی، چه در تقابل فکری و فرهنگی با انحرافات موجود و چه در مواجهه با سلطه حاکمیتهای غیردینی و ستمگر آن دوران. بنابراین در زندگانی امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، شاهد تبلور این مجاهدت در قالب یک نهضت فکری و علمی هستیم، نهضتی که پایهگذار یک انقلاب فرهنگی عمیق در جهان اسلام شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: این دو امام همام، با تبیین معارف ناب اسلامی و مقابله با انحرافات بنیامیه و بنیعباس، دستگاههای حاکمه را به چالش کشیدند و به همین دلیل با دشمنیهای گستردهای از سوی حاکمان زمان خود مواجه شدند. همین ایستادگی و روشنگری در برابر انحراف، باعث شد حکومتهای ستمگر آنها را تهدیدی جدی برای بقای خود بدانند و در نهایت نیز با طراحی توطئههایی ناجوانمردانه، این دو امام را به شهادت رساندند.
وی تصریح کرد: آنچه از مجموع این مسیر مبارزاتی برمیآید، تداوم راه غدیر است، مسیری که در آن مقاومت در برابر ظلم، پاسداشت حقیقت و احیای اصالتهای دینی همواره در رأس قرار داشته است. در اسلام، مناسبتهایی مانند عید قربان و عید فطر وجود دارند که هر یک به تحولات عبادی و روحی در زندگی انسان مؤمن گره خوردهاند، اما در خصوص غدیر، تعبیر عیدالله الاکبر بهکار میرود، حال چرا این عنوان بلند را برای غدیر بهکار میگیریم، در حالی که غدیر نیز در ظاهر، خاطرهای تاریخی است. در منطق فرهنگی اسلام، ایام بهخودیخود عید محسوب نمیشوند، مگر بهانهای برای تکرار و تداوم یک جریان اصیل باشد، آنگاه میتوان آن را جشن گرفت. اما غدیر، صرفاً بازخوانی یک رویداد تاریخی نیست؛ بلکه در هر زمان، تکرار و تجلی یک اصل اعتقادی و حیاتی است.
نماینده ولی فقیه در خراسانرضوی با تأکید بر اینکه واژه عید در لغت از ماده عود به معنای بازگشت و تکرار گرفته شده است، افزود: در عید قربان و فطر، بازگشت به بندگی و عبودیت خالصانه پروردگار است که جشن گرفته میشود، یعنی تحولی که در نفس مؤمن پدید آمده و او را به حیات جدیدی رسانده است. در غدیر نیز این بازگشت و تکرار، به ولایت است، به اصل هدایت الهی که در وجود امام علی(ع) تجسم یافته و تا امروز در امتداد آن، استمرار دارد.
علمالهدی گفت: غدیر عید بازگشت به اصل ولایت است. عیدی که در آن ارادتمندان اهلبیت(ع) باید مقاومت در برابر هر نوع حاکمیت غیرالهی را سرلوحه قرار دهند، چرا که غدیر، مظهر اجرای کامل حاکمیت دین و تبلور پیوستگی امت با امامت الهی است.
انتهای پیام