انتقاد یک قاری از آغاز مراسم و برنامه‌ها با تلاوت نمایشی قرآن
کد خبر: 3478612
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
با قرآنیان در نوروز 95؛

انتقاد یک قاری از آغاز مراسم و برنامه‌ها با تلاوت نمایشی قرآن

گروه اجتماعی: قاری و پیشکسوت قرآنی مشهد گفت: باید قرآن را فرا گرفت و به آن عمل کرد اما گاهی قرآن در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، مثلا در برخی از برنامه‌ها زمان بسیار کمی را به تلاوت قرآن در ابتدای جلسه اختصاص می‌دهند و مراسم به صورت نمایشی با تلاوت قرآن آغاز می‌شود.

ابوالفضل نازدار، قاری و پیشکسوت قرآنی در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به تلخ‌ترین رخداد سال 94 اظهار کرد: از دست دادن مادرم، یکی از تلخ‌‌ترین رویدادهای سال 94 بود؛ همچنین فاجعه منا از اسف‌بارترین حوادث سال 94 و تلخ‌ترین واقعه این سال برای جامعه قرآنی بود که بر اثر آن جمعی از فعالان جامعه قرآنی به ویژه حاج محسن حاجی‌حسنی‌ کارگر و حاج حسن دانش از قاریان ارزنده و بین‌المللی کشور را از دست دادیم.
وی با بیان اینکه هرچند این شخصیت‌ها دارای جایگاه رفیعی هستند، اما خلأ آن‌ها مایه افسوس است، ادامه داد: حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر این قاریان سفرکرده‌، بیانگر آگاهی‌ آن‌ها از جایگاه قاریان قرآن و نیز نشان‌دهنده عشق و احترام مردم به ساحت مقدس قرآن‌ کریم و آن عزیزان بود، به طوری که این حضور یک واقعه شیرین پس از تلخی از دست دادن آن‌ها بود.
نازدار تاکید کرد: البته از کشوری که رهبری معظم آن مفسر قرآن هستند و بسیار به این امر بها می‌دهند، این بصیرت و ارادت مردم نسبت به قرآن کریم و جامعه قرآنی انتظار می‌رود و وجود چنین رهبر مفسر و فرزانه‌ای، لطف خداست و مردم باید بسیار شاکر باشند.
آینده‌سازان کشور مورد تشویق قرار گیرند/بودجه‌ای برای تشویق نوجوانان لحاظ شود
این قاری و پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی بر آحاد جامعه قاریان و حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز بی‌تاثیر نبوده‌ است، اظهار کرد: قاریان نوجوان به عنوان آینده‌سازان فعالیت‌های قرآنی کشور نیازمند تشویق و ترغیب‌ هستند.
نازدار با اشاره به اینکه لازم است دولت بودجه‌ای را برای تشویق نوجوانان و جوانان قرآنی تخصیص دهد، تصریح کرد: ما باید بخشی از بودجه شخصی‌ خود را صرف تشویق آن‌ها کنیم ولی با توجه به درآمد محدود، این مسئله مهم، بودجه و تخصیص مالی را می‌طلبد.
وی ادامه داد: مسئولان باید با تشکیل اتاق بحران، وضعیت فعلی را با دو یا سه دهه قبل مقایسه کنند و با در نظر گرفتن وضعیت و نیازهای نوجوانان قرآنی و همچنین قرآنیان، امکاناتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند که بتوانند خدمت‌رسانی انجام دهند.
مشکل مؤسسات قرآنی، تامین مالی است
نازدار با بیان اینکه مؤسسه‌های قرآنی برای تأمین هزینه‌های خود، واقعا با مشکل مالی مواجه‌ هستند، ابراز کرد: مشکل مؤسسه‌های قرآنی تأمین مالی است، به گونه‌ای که حتی برای تهیه تعدادی رحل قرآن، باید به سازمان‌ها کانال بزنیم.
وی بیان کرد: ما استادانی داریم که با وجود مشکلات، بیماری و ... باز هم با صرف وقت، به نوجوان‌ها بها می‌دهند اما باید قرآنیان حمایت شوند تا بتوانند نوجوان‌ها را تقویت کنند ولی این سوال مطرح است که چه حمایتی از این استادانی که با پرورش جوانان و نوجوانان، نخبه پروری می‌کنند، صورت می‌گیرد.
این قاری و پیشکسوت قرآنی افزود: قاریانی داریم که عمر و سلامتی خود را صرف قرآن کرده و برای جمهوری اسلامی ایران، افتخار آفریده‌اند اما حال که دچار بیماری و آسیب شده‌اند، مسئولان به عیادت آن‌ها بسنده می‌کنند و گمان نمی‌کنم گره‌ای از مشکلاتشان باز کنند و آن‌طور که باید حمایت شوند.
تلاوت قاریان در مجالس ترحیم، کارشناسی شود
نازدار بیان کرد: ما در مؤسسه فرهنگی «تجلی‌گاه قرآن و عترت مشهد» که دارای مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مورد حمایت امام جمعه، رؤسای اداره‌های اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی قرآن کشور است، فعالیت‌هایی در سطح مساجد و حسینیه‌ها، به ویژه در مورد ساماندهی وضعیت مجالس ترحیم و همایش‌ها انجام می‌دهیم.
وی در ادامه با بیان اینکه خواسته ما از مسؤلان، رسیدگی به این مهم است، تاکید کرد: افرادی که در جلسات ترحیم به تلاوت می‌پردازند، قرائت صحیحی ندارند و حتی برخی افراد تحت عنوان قاری، به سبک ترانه‌های افراد طاغوتی می‌خوانند، ولی زمانی که من به این امر اعتراض کردم چرا این مسائل را به مؤسساتی چون مؤسسه ما واگذار نمی‌کنند تا قاری کارآزموده و کارشناسی شده و نیز مداحی که مستند مدیحه‌سرایی می‌کند به آن‌ها معرفی کنیم، به ما گفتند که شما به دنبال مسائل مادی و پر‌کردن جیب خودتان هستید!
نازدار با بیان اینکه هدف ما خدمت به نسل نوجوان و جوان در امر قرآن است، اعلام کرد: قبلا در خصوص برنامه‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کار می‌کردیم و در نظر داریم در سال 95 نیز با تداوم جلسات قرآن، کلاس‌های آموزشی، سرکشی از جلسات قرآن و همایش‌ها و... بیشتر به نوجوانان و جوانان بپردازیم و با کارکردن در راستای تمسک مردم به قرآن، کارشناسی‌تر وارد شویم.
جوانانی عالم و عامل به قرآن تربیت کنیم
وی اضافه کرد: من طی سفرهایی که به عنوان مبلغ به خارج از کشور داشتم، طرحی در خصوص راه‌اندازی مؤسسه‌ای برای پرورش کودکان 5 تا 10 ساله در نظر گرفتم که طی آن کودکان در دوره‌ای نسبتا فشرده با برنامه‌های متنوع آموزشی، تفریحی و مدون، حفظ قرآن و مسائل موضوعی و تفسیری آن را فرا می‌گیرند و در نهایت یک جوان کامل در حوزه علمی، قرآنی و دینی تربیت می‌شود.
قاری و پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه این طرح مورد اتفاق نظر استادان هم است، بیان کرد: ما حمایت مسئولان و نیز همکاری آموزش و پرورش را نیاز داریم اما متاسفانه مسئولان، وقت نمی‌گذارند که حتی به توضیحات طرح ما گوش دهند.
توجه به مباحث تفسیری در آموزش به جوانان
نازدار با بیان اینکه باید بکوشیم در زمینه‌های تفسیری روی جوانان کار کنیم تا علمی توام با عمل داشته باشیم، گفت: این طرح را می‌توان برای کودکان بی‌سرپرست نیز اجرا کرد تا علاوه بر امکانات رفاهی از برنامه‌های پرورشی و قرآنی استفاده کنند.
وی بیان کرد: من به هر کشوری که رفتم چنین طرحی ندیدم و اگر اجرا شود در سطح جهان نیز با استقبال مواجه می‌شود؛ این طرح از جمله اهداف من است و در نظر دارم که بالاخره روزی به آن جامه عمل بپوشانم.
وی با بیان اینکه اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهیم نتایج خوبی حاصل می‌شود، گفت: مقام عظمای ولایت یک زمان گفتند باید قاری داشته باشیم ولی ماه رمضان امسال که به محضر‌شان مشرف شدیم، در حالی که قاریان خوبی در سطح کشور داریم و امر پرورش قاریان حاصل شده‌ است، بر پرداختن به بحث‌های کیفی تاکید کردند.
آغاز برنامه‌ها با تلاوت قرآن نمایشی نباشد
قاری و پیشکسوت قرآنی ابراز کرد: زمانی جلسات خانگی تعطیل شده و چراغ محافل قرآنی در خانه‌ها خاموش شده بود اما خوشبختانه محافل قرآنی مجددا به خانه‌ها نیز بازگشته است.
نازدار با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی گسترده و کارشناسی‌تر شده است، اما جلسات قرآنی مثل سابق نیست و حس می‌کنم روز به روز، بعد معنوی‌ آن‌ها کمتر می‌شود، تاکید کرد: باید قرآن را فرا گرفت و به آن عمل کرد اما گاهی قرآن در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، مثلا در برخی از برنامه‌ها زمان بسیار کمی را به تلاوت قرآن در ابتدای جلسه اختصاص می‌دهند و مراسم به صورت نمایشی با تلاوت قرآن آغاز می‌شود.
این قاری پیشکسوت قرآن در پایان تصریح کرد: من با برگزاری مسابقات قرآنی متعدد و مختلف مخالفم، چون در این مسابقات شخص تنها به دنبال کسب مقام است و بُعد معنوی‌ آن تحت‌الشعاع و گریبان‌گیر مسائل مادی قرار می‌گیرد.

captcha