اقدام مسئولان برای حفظ تلاوت قاریان چیست؟
کد خبر: 3481595
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
با قرآنیان در بهار 95؛

اقدام مسئولان برای حفظ تلاوت قاریان چیست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن با تأکید بر حفظ و نگهداری تلاوت‌های قاریان کشورمان از سوی نهادهای مربوطه گفت: من می‌خواهم بپرسم مسئولان فرهنگی ما از جمله اوقاف یا سازمان تبلیغات اسلامی چه اقدامی برای حفظ و نگهداری تلاوت قاریان ما داشته‌اند؟.

سیدمحمد‌جواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به مرور مهم‌ترین اتفاقات قرآنی سال گذشته و بیان مطالبات و دغدغه‌های جامعه قرآنی از مسئولان پرداخت.
شیرین‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات سال گذشته برای جامعه قرآنی
حسینی کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی مالزی را شیرین‌ترین اتفاق قرآنی سال گذشته توصیف کرد و ادامه داد: در سال گذشته، حاج محسن حاجی حسنی کارگر بعد از 9 سال ما را صاحب رتبه اول مسابقات مالزی کرد اما، به تعبیر استاد سعید طوسی، این سال را باید سال عام‌الحزن قراء نام‌گذاری کنیم.
وی ادامه داد: در سالی که گذشت، فاجعه منا اتفاق افتاد که استاد حسنی کارگر و حسن دانش؛ نفرات اول مسابقات بین‌المللی تهران و مالزی، اعضای گروه باقر‌العلوم همچون سعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فواد مشعلی و همچنین اساتید بزرگی مانند استاد غلوش و استاد احمد عامر را از دست دادیم؛ سالی که گذشت، برای جامعه قرآنی ایران و مصر، سال خیلی پرمصیبتی بود.
حسینی در همین راستا اضافه کرد: این دوستان آمرزیده هستند و تک‌تک آن‌ها به لحاظ سجایای اخلاقی و رفتاری حتی الگو بودند؛ محسن حاجی حسنی کارگر و به خصوص حمیدرضا عباسی که دوستی و روابط نزدیکی با وی داشتم، انسان‌های شریف و سرمایه‌های جمهوری اسلامی بودند که از دست دادن آن‌ها خسران بزرگی برای جامعه بود. من می‌دانستم که این عزیزان قطعا بیشتر پیشرفت می‌کنند و می‌توانستند بیشتر از این در عرصه مسابقات، تلاوت و رقابت با اساتید مصری، آبروی جمهوری اسلامی باشند.
مسئولان موظفند به قرآن اهمیت بدهند
این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه پشتیبانی و معیشت دوستان قرآنی یک بخش انتظارات از مسئولان است، افزود: نه تنها ارگانی مانند اوقاف یا ارشاد بلکه، تمام مسئولان با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی موظف هستند که به قرآن اهمیت بدهند، چرا که انقلاب ما انقلابی قرآنی و اسلامی بود.
وی در همین راستا تاکید کرد: کسانی که در کشور مسئولیتی را به عهده می‌گیرند دِین عظیمی نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) دارند؛ خواست مردم توجه به اسلام و قرآن بوده است نه اقتصاد و مسائلی شبیه آن؛ هر چند این مسائل هم لازمه زندگی مردم است، اما اصل این انقلاب، اسلام و قرآن بوده است و اگر مسئولی در این مورد شانه خالی کند، من فکر می‌کنم در آخرت و در مقابل قرآن و ملت باید پاسخگو باشد.
حسینی با اشاره به مشکلات معیشتی که برای قرآنیان به وجود می‌آید، ابراز کرد: وقتی برای یک قرآنی اتفاقی پیش می‌آید، آن‌وقت می‌گویند به داد زندگی‌اش برسید؛ من می‌خواهم بپرسم قاری قرآن هیچ حقی از بیت‌المال ندارد؟ چرا به آن حدیثی که پیامبر(ص) فرموده است قاضی و قاری قرآن از بیت‌المال سهم می‌برند، عمل نمی‌شود؟
وی در همین موضوع اضافه کرد: قرآنیان که سال‌های زیادی را صرف یادگیری علوم قرآنی می‌کنند باید در کارهای دیگر مشغول شوند در حالی‌که، با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب که مسائل فرهنگی و سبک زندگی قرآنی است، می‌توانند در عرصه‌های قرآنی، تبلیغی، فرهنگی و ... در حد توان خودشان تاثیر‌گذار باشند.
قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به آیه «... عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ، شما چيزهايى آموخت كه نمى‏‌دانستيد»(بقره/239) توضیح داد: قرآن در رابطه با سبک زندگی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ حرف دارد؛ با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مسئله فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، مسئولان باید فکرهای جدی و اساسی در این زمینه بکنند تا قرآنیان هم به حق خودشان در جامعه برسند.
هیچ ارگانی توجه کافی برای تربیت قراء ندارد
حسینی با بیان اینکه هیچ ارگانی توجه کافی برای تربیت قاریان بین‌المللی را ندارد، اظهار کرد: بعد از اینکه این افراد آبرو و ویترین قرآنی نظام جمهوری اسلامی می‌شوند، هیچ سهمی از بیت‌المال و جامعه اسلامی ندارند این در حالی است که باید بعد از اینکه اتفاقی می‌افتد؛ بگویند به داد خانواده‌های آن‌ها برسید؛ معنای این وضعیت آن است که جامعه قرآنی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است و هیچ توجهی از سوی مسئولان به کار و معیشت این دوستان نمی‌شود.
لزوم جمع‌آوری تلاوت‌های قاریان توسط نهادهای مربوطه
وی با اشاره به وجود فایل‌های تلاوت قاریان مصری و توجه مسئولان این کشور به حفظ تلاوت قاریان که هنری قرآنی محسوب می‌شود، اظهار کرد: من مطمئنم که مسئولان کشور مصر به لحاظ تقوا و دین‌داری از مسئولان ما در درجه پایین‌تری بودند، اما به فکر حفظ این هنرها بودند که باقیات الصالحات و باعث فخر جامعه مصر است؛ همان‌طور که فرزند استاد عبدالباسط که به مشهد آمده بود می‌گفت تلاوت استاد عبدالباسط سوغات کشور مصر شناخته می‌شود.
وی در همین راستا ادامه داد: من می‌خواهم بپرسم مسئولان فرهنگی ما، اوقاف یا سازمان تبلیغات اسلامی، چه اقدامی برای حفظ و نگهداری تلاوت قاریان ما داشته‌اند؟ صدا و سیمای استان خراسان چه تعداد تلاوت از قاریان بین‌المللی را ضبط کرده است تا این تلاوت‌ها ماندگار شود؟ چرا ما نباید فایل صوتی تلاوت حاج حمیدرضا عباسی را در صدا و سیما داشته باشیم؟ متاسفانه مسئولان ما در این زمینه در خواب غفلت عمیقی هستند که من علت آن را نمی‌دانم، یا توجه ندارند و یا با این کارها آشنا نیستند؛ من خواهش می‌کنم از مسئولان که کمی به فکر باشند و قدر این اساتید قرآنی را بیشتر بدانند و به هنر آن‌ها اهمیت بدهند.
تلاوت قاریان را دفاع از مکتب تشیع می‌دانم
این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پایان این گفت‌و‌گو ابراز کرد: از دوستان التماس دعا دارم؛ دعا کنید ما در عرصه تلاوت موفق باشیم و ان شاء الله به لطف و عنایت خود حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته باشیم؛ نگاه من به تلاوت قرآن غیر آن که به دنبال رشد معنوی خودم هستم، این است که نه تنها تلاوت خود بلکه، تلاوت همه عزیزان را در کشورهای دیگر، دفاع از مکتب تشیع می‌‌دانم.
وی اضافه کرد: با توجه به هجمه‌های زیادی که امروز علیه تشیع وجود دارد و شائبه‌هایی که در رسانه‌ها ایجاد می‌کنند و می‌گویند قرآن شیعه‌ها فرق می‌کند و اینکه به دنبال نفاق هستند، تلاوت این عزیزان و قراء بین‌المللی می‌تواند دفاع خوبی از مکتب ما باشد.
عاجزانه از مسئولان می‌خواهم در حمایت از چهره‌های قرآنی توجه ویژه داشته باشند
حسینی در پایان سخنان خود، خواستار توجه بیشتر مسئولان به جامعه قرآنی کشور شد و بیان کرد: عاجزانه می‌خواهم برای ما دعا کنید و عاجزانه از مسئولان می‌خواهم که در حمایت از چهره‌های قرآنی، توجه ویژه و اساسی داشته باشند؛ به نظر من، هزینه کردن درباره قرآنیان را هزینه ندانند، این هزینه‌ها نوعی سرمایه‌گذاری در مقوله فرهنگی است، چرا که این افراد نمادهای(ویترین) قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی بیان کرد: به حمد‌الله چهره‌های خوبی در عرصه قرائت در کشور داریم، فوق ستاره‌هایی هم به برکت نظام جمهوری اسلامی داریم که مسئولان هم باید از آن‌ها حمایت کنند و هم ان شاء الله بتوانند بهره‌برداری صحیح را از این سرمایه‌ها داشته باشند.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدعلی
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۱ - ۲۳:۲۸
0
1
حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله در روزهای آخر زندگی شان اسامه را فرمانده لشکر می کند با وجود بودن شخصیت ها و صحابی ممتاز دیگر چرا؟چون اسامه از قرآن بهره مند است.اشکالات و مسائل کشور ما دقیقا به همین خاطر است که مدیریت به دست افراد پرورش یافته در ساحت نورانی قرآن سپرده نمی شود ...اگر بخواهیم طبق عمل پیامبر اکرم ص عمل کنیم باید چنین کرد و لاغیر. و السلام من اتبع الهدی.
انگولکچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ - ۰۰:۱۴
0
0
عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل
captcha