نبود استراتژی قرآنی؛ بزرگ‌ترین خلأ فعالیت قرآنی 94
کد خبر: 3482097
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
با قرآنیان در نوروز 95؛

نبود استراتژی قرآنی؛ بزرگ‌ترین خلأ فعالیت قرآنی 94

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی خلأهای زیادی وجود دارد که به نظر من اولین و بزرگترین این خلأها نبود استراتژی قرآنی برای قاریان و حافظان قرآن است.

سعید بیژنی، استاد و قاری برجسته قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در مورد کاستی‌های جامعه قرآنی در سال 94، عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی خلأهای زیادی وجود دارد که به نظر من اولین و بزرگترین این خلأها نبود استراتژی قرآنی برای قاریان و حافظان قرآن است.
وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان قرآنی هیچ برنامه بلند مدت راهبردی برای سرمایه‌های قرآنی شهر مشهد و استان خراسان رضوی ندارند و برگزاری مسابقات قرآنی تنها برنامه‌ای است که دنبال می‌کنند.
مسئولان محسن حاجی‌حسنی را نمی‌شناختند!
وی از آشنا نبودن و بی‌خبری مسئولان از جلسات قرآنی انتقاد کرد و گفت: زمانی که محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در مسابقات مالزی درخشید و مقام کسب کرد، هیچکدام از مسئولان او را نمی‌شناختند در حالی که وی سال‌ها در جلسات با کیفیتی به مراتب بهتر از آنچه که در مسابقات دیدیم؛ قرآن می‌خواند، در واقع دلیل این عدم آشنایی، نبود ارتباط مسئولان با جلسات قرآنی است که موجب می‌شود تا استعدادهای قرآنی شناخته نشوند.
تصمیمات در عرصه قرآن انحصاری است
بیژنی به انحصاری شدن تصمیم‌گیری‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی به عنوان دومین مشکل فعالیت‌های قرآنی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه برای فعالیت‌های قرآنی افراد خاصی تصمیم می‌گیرند، کسانی که تریبون در اختیار دارند و اظهار نظر می‌کنند، انحصاری کردن مسائل قرآنی مسئله‌ای است که دارد به ما لطمه می‌زند.
فقط تهرانی‌ها تصمیم‌گیرنده هستند
وی با اشاره به رشد جامعه قرآنی از نظر کمی و کیفی بیان کرد: جامعه قرآنی ما رشد کرده است و در حال حاضر افراد متخصص و توانا در حوزه قرآنی بسیارند و نباید با این افراد به گونه‌ای برخورد شود که تصور تصمیم‌گیری عده‌ای خاص نسبت به مسائل به آن‌ها القا شود؛ متاسفانه با وجود فعالیت‌های گسترده و توانایی‌های بی‌نظیری که اساتید و قاریان مشهدی دارند باز هم تصمیم گیرنده فقط تهرانی‌ها هستند و دیگر اساتید محلی از اعراب ندارند.
این قاری مشهدی به وجود سرمایه‌های قرآنی در مشهد و استان خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: این همه استعداد قرآنی در مشهد و در شهرهای استان وجود دارند و این‌ها به جلسات قرآن ما می‌آیند، آموزش می‌بینند و مقام کسب می‌کنند؛ اما حرفی از ما به میان آورده نمی‌شود، متاسفانه مسئولان قرآنی مشهد هیچگونه برنامه‌ای ندارند و فقط زمانی که کسی شهید یا فوت می‌شود به فکرش می‌افتند.
سرمایه‌های قرآنی مشهد درحال از بین رفتن هستند
وی با طرح این سوال که چرا در میان منتخبان قرآنی یک نفر مشهدی هم وجود ندارد، گفت: با نبود برنامه‌ریزی صحیح و تصمیم‌گیری درست سرمایه‌های قرآنی مشهد در حال از بین رفتن هستند و این نتیجه کار مسئولان است؛ مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند، نهادها و سازمان‌های کشور بودجه دارند و تصمیم‌گیری می‌کنند، ولی متاسفانه برای آسیب‌شناسی و کار کارشناسی تیم‌های تخصصی نمی‌گذارند.
بیژنی به نبود نیروهای متخصص قرآنی در نهادهای فرهنگی اشاره و عنوان کرد: تعداد زیادی از مسئولان قرآنی نهادهای فرهنگی کسانی هستند که با وجود متعهد بودن، متخصص نیستند و این در حالی است که نیروی زبده متعهد و متخصص زیاد داریم و به واسطه تصمیم‌گیری یک مسئول متعهد غیر‌متخصص جامعه قاریان مشهد متضرر می‌شود.
مدیر مؤسسه قرآنی فاطر، نبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری غلط را هزینه‌ساز عنوان کرد و گفت: می‌توانم به مسئولان ثابت کنم که با نبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری اشتباه، دارند راه را اشتباه می‌روند و این نبود برنامه‌ریزی و  انجام تصمیم‌گیری اشتباه، نه‌ تنها موجب هدر رفتن شدن بیت‌المال شده، بلکه استعدادها و سرمایه‌های انسانی بسیاری را نیز بی‌نتیجه می‌گذارد؛ این اقدامات اشتباه حق‌الناس است.
این قاری بین‌المللی به نظر قاریان مصری در خصوص برنامه‌های قرآنی کشور اشاره و عنوان کرد: اساتید مصری مسابقات قرآنی را به عنوان معضل برنامه‌های قرآنی معرفی می‌کنند؛ اما مسئولان باز هم بر اجرای مسابقات بدون هدف اصرار دارند، دلیل این مسئله متخصص نبودن کسانی است که در این زمینه در سازمان‌ها مشغول به کار هستند و کسی به عنوان یک آسیب‌شناس در این زمینه‌ها فعالیت نمی‌کند و صرفا مسئول برگزاری مسابقه شده‌اند.
بیژنی به اظهار‌نظر استاد شحات انور، قاری مطرح مصری اشاره کرد و گفت: شحات انور، مشهد را به عنوان دومین مرکز قاریان جهان اسلام معرفی کرد، اما متاسفانه امروز می‌بینیم دیگر کسی از مشهد در مسابقات قرآنی کشور مقام کسب نکرده است؛ دلیل این مسئله نبود اتحاد میان مسئولان قرآنی و حتی اساتید قرآنی مشهد است، علاوه بر این، نبود بسترسازی و حمایت و تشویق در این عدم موفقیت تاثیرگذار بوده‌اند.
مهندسی صدا؛ اولین کتاب در حوزه صدا برای قاریان
وی عدم توجه به فعالیت‌های قرآنی شهرستان‌ها را به عنوان یکی دیگر از مشکلات جامعه قرآنی معرفی کرد و ادامه داد: در سال 94 کتابی با عنوان مهندسی صدا نوشتم که این اثر اولین کتاب در حوزه صدا برای قاریان قرآن به حساب می‌آید، اما متاسفانه هیچ مراسم رونمایی و حتی اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفت.
بیژنی به سطح کیفی بالای جلسات قرآنی که در مشهد برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: مدتی است شنبه شب‌های هر هفته در خیابان آخوند‌خراسانی 24، جلسه قرآنی با حضور قاریان مشهد و دیگر شهرستان‌‍‌های استان برگزار می‌کنیم که بعضی از این جلسات به صورت ویدئو کنفرانس برای یزد پخش می‌شود و متاسفانه این مسائل از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود.
وی ضمن تشریح فعالیت‌های مؤسسه قرآنی فاطر عنوان کرد: سال آینده به مدد خداوند متعال برنامه ذکرهای آسمانی شماره یک را با رویکرد ترتیل در منطقه کلاهدوز و ذکرهای آسمانی شماره دو را با رویکرد حفظ و تدبر در قرآن در منطقه آزادشهر با محوریت حضور بانوان برگزار خواهیم کرد.
بیژنی شهادت محسن حاجی حسنی کارگر و برگزاری مراسم تجلیل از قاریان دهه 60 را به عنوان دو اتفاق تلخ و شیرین در سال 94 معرفی کرد و گفت: در سال آینده نیز برنامه تجلیل از قاریان و اساتید را برگزار خواهیم کرد تا انشاءالله همانگونه که برگزاری مراسم تجلیل از قاریان دهه 60 موجب شد بعد از بیش از 20 سال قاریان مشهدی دور هم جمع شوند و با هم عکس یادگاری بگیرند؛ تجدید دیداری میان قاریان و اساتید مشهدی صورت گیرد.
تشکیل هیئت قرآنی در مشهد
مدیر مؤسسه قرآنی فاطر، به لزوم پرداختن به عترت در کنار قرآن اشاره کرد و افزود: در سال آینده هیئت قرآنی خواهیم داشت با این هدف که قاریان و اساتید منشهدی دعوت شوند و علاوه بر قرائت قرآن، قرائت ادعیه و ذکر مصیبت نیز صورت گیرد تا انشاءالله به قرآن و عترت در کنار هم بپردازیم.
بیژنی حفظ خاطرات جلسات قرآنی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در صورت همراهی دیگر دوستان بنا دارم که یک مجموعه ماندگار از تصاویر قدیمی قرآنی مشهد که در آلبوم قاریان و اساتید مشهدی است را آماده و جمع‌آوری کنم و در صورت امکان نمایشگاهی با همین موضوع برپا شود و این تصاویر را در قالب یک کتاب منتشر کنیم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ظریفیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۰۵ - ۰۱:۳۷
0
1
با سلا م خدمت استاد عزیز به نظر من که خودم دانشجو هستم ودر محیط دانشگاه یکی از عللی که قران در بین ما مهجور مانده نگاه کلیشه ای ما به قران صرفا جهت مراسم ختم ،عروسی و،،،اگر قران از فضای سطحی ومبتدی که فقط بخواهد حفظ و قرائت و ترتیل ورقابت بین این ها باشد در اینده ای نزدیک همین تعداد قلیل قرانی را هم از دست خوهیم داد وقتی مردم از عمل در افراد قرانی چیزی نبینند
captcha