روح حاکم بر جشنواره فجر متناسب با آرمان‌های انقلاب نیست
کد خبر: 3876636
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰

روح حاکم بر جشنواره فجر متناسب با آرمان‌های انقلاب نیست

گروه فرهنگی ــ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: روح حاکم بر جشنواره فجر تناسب چندانی با آرمان‌های انقلابی ندارد، اما مطالبه ما باید ساختارمند باشد و اگر انتقادی داریم باید راهی نیز برای رفع آن پیشنهاد دهیم.

روح حاکم بر جشنواره فجر متناسب با آرمان‌های انقلاب نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شامگاه 15 بهمن‌ماه در همایش آموزشی و تشکیلاتی «جهاد اکبر» که در اردوگاه ثامن‌الائمه کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: کسی که می‌خواهد قله را فتح کند، باید رنج‌های بسیاری را تحمل کند، اینکه انسان چه قله‌ای را برای خود معین کرده است، قیمت و ارزش وی را نشان می‌دهد، گام دوم انقلاب نیز به این معناست که ملت ایران در مسیر رسیدن به قله حرکت کرده و پیش آمده است و نیاز دارد تا هم‌چنان در مسیر رسیدن به قله، حرکت کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از حاج قاسم سلیمانی صحبت کنیم، باید از اهداف بلند وی، همت، تلاش و مجاهدت وی صحبت کنیم، اولیای خدا مجاهدت شبانه‌روزی داشتند، طبق آیات قرآن اگر هدف بلندی داشته باشیم و متناسب با آن تلاش کنیم، به شرط داشتن ایمان موفق خواهیم شد.

اهداف بزرگ‌تر به ایمان‌های قوی‌تر نیز نیاز دارند

عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تفاوت حاج قاسم سلیمانی با سایر ژنرال‌های خارجی در مؤمن بودن وی است، در حقیقت اهداف بزرگ‌تر به ایمان‌های قوی‌تر نیز نیاز دارند، ایمان موجب تعمق اندیشه و ساختارمندی آن می‌شود، اتفاقات مهم جهان را مؤمنان رقم خواهند زد، دانشجویان انقلابی باید قوی‌تر شوند و مؤمنانه حرکت کنند، عدالت‌خواهی توسط شخصیت‌های مؤمن تحقق می‌یابد.

وی اظهار کرد: با انتساب‌های جدید، میانگین سن مدیران ارشد سازمان تبلیغات، تا حدود ۱۸ سال کاهش پیدا کرده است، تغییر بدنه موجود سازمان نیازمند اخذ اجازه از دولت است و دولت مجوز جذب نیروی جدید و جوان را نداده و همین میزان تغییر نیرو نیز به سختی صورت گرفته است.

پیگیری رشته معارف در مدارس صدرا

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: رشته‌ای با عنوان معارف در سطح دبیرستان مطرح شده بود که مورد استقبال قرار نمی‌گرفت و وضع مناسبی نداشت، به علاوه برخی نیز می‌خواستند تا قبل از ورود به حوزه علمیه و پس از اخذ مدرک سیکل، خود را تقویت کنند، طی امضای تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش و پروش و سازمان تبلیغات اسلامی، بنا شد تا این رشته جدید در قالب مدارس صدرا پیگیری شود.

وی گفت: مدارس صدرا تا حد زیادی مانند مدارس دولتی اداره می‌شوند و حتی کادر اداره‌کننده این مدارس نیز از آموزش و پرورش هستند و تفاوت معناداری با آموزش و پرورش ندارد، هزینه سالانه‌ سازمان تبلیغات برای هر کدام از این مدارس ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان در سال است، البته هرچه تعداد مدارسی که انسان‌های دغدغه‌مند در آن مشغول به کار و تحصیل باشند بیشتر باشد، مفیدتر خواهد بود، هرچند مسئولان صدرا از خروجی سیستم دفاع می‌کنند، اما ضرورت وجود مدارس صدرا محل مباحثه بین کارشناسان و مسئولان مربوطه است، در خصوص نظارت نیز باید گفت که نظارت بر این مدارس به‌صورت حضوری، مباشری و سامانه‌های هوشمند و برقراری ارتباط با والدین و دانش‌آموزان انجام می‌شود.

تربیت نیروی هنرمند انقلابی

قمی گفت: تربیت نیروی هنرمند انقلابی از وظایف حوزه هنری است؛ اما از نظر کیفی توانمندی لازم از این مسیر به دست نیامده و این نقطه ضعف است، در خصوص پخش برخی برنامه‌ها در صداوسیما نیز باید گفت که سازمان تبلیغات می‌تواند به صداوسیما تذکر دهد یا با این سازمان اعلام همکاری کند، اما این دو، سازمان‌هایی جدا هستند و حوزه‌های کاری مستقل و مخصوص به خود را دارند.

وی افزود: اغلب فیلم‌ها در کشور ایران به‌صورت سفارشی انجام می‌شوند و این مسئله فی‌نفسه کار اشتباهی محسوب نمی‌شود، مادامی که اقتصاد وابسته به نفت است و فیلم‌ساز از تأمین هزینه خود از این مسیر مطمئن است، امکان اینکه خروجی موفقی ارائه نشود، بیشتر است، تأسیس مرکز موسیقی حوزه هنری با مدیریت میلاد عرفان‌پور انجام شده است، البته ما درصدد ترویج گسترده موسیقی نیستیم اما اگر کسی با مایه‌های مکتبی علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه باشد، باید مورد پرورش قرار گیرد.

قمی بیان کرد: روح حاکم بر جشنواره فجر تناسب چندانی با آرمان‌هابی انقلابی ندارد، اما مطالبه‌ ‌ما باید ساختارمند باشد و اگر انتقادی داریم باید پیشنهادی نیز برای رفع آن داشته باشیم، نقدها بر جشنواره‌ها وارد است اما باید ساختارمند باشند.

عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نبردی که امروز کشور درگیر آن است، پیچیده، چند لایه و به‌صورت هیبریدی است، برای موفقیت در این نزاع‌ها به افراد چند بعدی نیاز داریم، به امثال حاج قاسم سلیمانی‌ها و سیدحسن نصرالله‌ها نیاز داریم، در جنگ تمدنی به انسان‌هایی با عمق معرفتی بالا نیاز داریم و باید مبانی فکری را محکم بسازیم، در عین حال مطالعه صرف و نداشتن تجربه کار تشکیلاتی و مدیریتی نیز کارگشا نیست.

وی ادامه داد: جوان دانشجو باید در تمام ابعاد و به‌صورت جامع رشد کند، فرآیند رشد وی نامتوازن و کاریکاتوری نباشد، این مهم کار اصلی تشکل‌های دانشجویی و مردمی است، نقش سازمان تبلیغات در این مسیر، نقش حمایتی است و وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی پرورش انسان‌های جامع است و این سازمان از هر گروهی که در این مسیر حرکت کند، حمایت مؤثر خواهد کرد.

قمی بیان کرد: یکی از اشکالات موجود در فضای کار فرهنگی در کشور، موازی‌کاری‌های بی‌حاصل است که بین نهادهایی هم‌چون دفتر تبلیغات اسلامی، شورای تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامی رخ می‌دهد.

غیرقانونی بودن ممنوعیت پخش فیلم «دیدن این فیلم جرم است»

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حوزه هنری یک سازمان مستقل است اما در نگاه کلان، در زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد، ولی ردیف بودجه و ساختار آن مستقل است، درخصوص منع پخش فیلم «دیدن این فیلم جرم است» نیز باید گفت که ممنوعیت پخش این فیلم بدون دلیل و استدلال قانونی صورت گرفته است و مسئولان باید دلیل قانونی و محکمه‌پسند برای توقف اکران این فیلم ارائه دهند.

قمی با اشاره به اینکه شنوای ایده‌های جوانان هستیم، درخصوص اقدامات انجام شده در زمینه مساجد، بیان کرد: طرحی در حوزه مساجد آغاز شده است، بر این اساس قرار است تا حدود هزار مسجد از دهه فجر امسال تا دهه فجر سال آینده، به یک نقطه شکوفایی در محلات برسند تا در ظرف یک سال، شاهد ارتقای چشم‌گیر و محسوس جایگاه این مساجد میان مردم باشیم.

وی بیان کرد: هرچند در این زمینه، مرکز رسیدگی به امور به مساجد، کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، کانون ارشاد، ستاد اقامه نماز، بسیج مساجد و … وجود دارند، اما سازمان تبلیغات اسلامی نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهد ماند و متعهد می‌شود که با وجود عدم تعیین ردیف بودجه خاص مساجد برای خود، مساجد را به محلی برای حل مشکلات مردم با حضور جوانان تبدیل کند، ۳۶ برنامه مانند حضور هیئت‌های شاخص شهرها در مساجد و تشکیل واحدهای خیریه در این هیئت‌ها برنامه‌ریزی شده است، در بحث قرآن نیز، قرار بر این است که روی پایگاه‌های عرضه معرفت قرآنی تأکید شود.

قمی تصریح کرد: یکی از مطالبات مشترک ما، رفع آشفتگی‌های فرهنگی موجود است، ضمن اینکه بسیاری از دغدغه‌های فرهنگی که امروز پیگیری می‌شود در شرح وظایف سازمان تبلیغات اسلامی نیست.

انتهای پیام
captcha