معرفی طرح‌های ویژه اتحادیه قرآنی خراسان رضوی در ماه رمضان
کد خبر: 3964036
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

معرفی طرح‌های ویژه اتحادیه قرآنی خراسان رضوی در ماه رمضان

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: طرح‌های «فصل بندگی در مسجد» و «مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی» برای ماه مبارک رمضان در خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

طرح‌های ویژه اتحادیه قرآنی خراسان رضوی در ماه رمضانحجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: برای ماه مبارک رمضان دو برنامه شاخص برای مشارکت و هم‌افزایی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح «فصل بندگی در مسجد»، افزود: اولین برنامه شاخص اتحادیه قرآنی خراسان رضوی در ماه مبارک رمضان بر اساس تفاهم‌نامه‌ای است که با مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی منعقد شده است، این تفاهم‌نامه برای برگزاری دوره‌های آموزشی و تبلیغی توسط مؤسسات قرآنی در مساجد بسته شده است، آغاز این طرح با جزءخوانی در ماه مبارک رمضان خواهد بود و در طول سال نیز سایر برنامه‌ها ادامه خواهد داشت.

مجیدی بیان کرد: اهمیت این طرح و تفاهم، در توسعه فعالیت‌های قرآنی نظیر برگزاری محافل، کارگروه‌های قرآنی در بستر مساجد به تناسب مناسبت‌های ملی و مذهبی است، در این طرح هر مؤسسه‌ قرآنی در یک محل و در نزدیک‌ترین مسجد نزدیک به خود برنامه‌های قرآنی را اجرا می‌کند.

«فصل بندگی»؛ احیاکننده هویت فرهنگی مساجد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مسجد باید در امور فرهنگی جامعه محور قرار گیرد، بیان کرد: متأسفانه در دهه‌های اخیر انقلاب اسلامی، مساجد رونق سابق خود را از دست داده‌اند و فعالیت‌هایی که باید با محوریت مسجد انجام پذیرد، از محل مساجد منفک شده است، ما طرح فعالیت مؤسسات قرآنی در مساجد را با هدف احیای هویت اصیل مساجد دنبال خواهیم کرد و هر مسجد دارای یک پایگاه قرآنی خواهد شد.

وی گفت: هدف دوم ما از این طرح استفاده از ظرفیت بدنه اجتماعی حاضر در مساجد است تا بر این اساس و ضمن شناسایی فعالان و نخبگان قرآنی محلات، بر سایر مراکز اجتماعی محلات مانند مدارس، اثرگذاری قرآنی داشته باشیم و محوری ارتباطی میان مؤسسات قرآنی، مساجد و مدارس ایجاد کنیم، این ایده ارتباط قرآنی بر خانواده‌ها هم اثر خواهد داشت.

مجیدی تصریح کرد: پیش‌بینی ما از ادامه طرح «فصل بندگی در مساجد» فعالیت ۵۰۰ مؤسسه و تشکل قرآنی در سطح ۵۰۰ مسجد خراسان رضوی است که این هدف به مرور زمان محقق خواهد شد، در حال حاضر بیش از ۵۰ مؤسسه قرآنی از این طریق استقبال کرده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: طرح «فصل بندگی در مسجد» ظرفیت این را دارد که به عنوان یک طرح ملی به آن توجه شود و سایر مؤسسات قرآنی سراسر کشور نیز از ظرفیت مساجد محلات استفاده کنند.

اولین دوره مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی

وی بیان کرد: دیگر طرح مدنظر ما، در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰، برگزاری «مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی» است که از طرفی اتحادیه قرآنی کشور به ما ابلاغ شده و موظف به اجرا و برگزاری این طرح هستیم، در این طرح مسابقاتی به صورت گروهی در رشته‌های قرائت، حفظ، ترتیل، حفظ کلمات قصار نهج‌البلاغه و ادعیه صحیفه سجادیه برگزار می‌شود.

مجیدی اظهار کرد: این مسابقات قرآنی در دو بخش خواهران و برادران برگزار می‌شود و هر مؤسسه قرآنی که آمادگی خود را برای شرکت در این رقابت ها اعلام می‌کند، می‌تواند دو تیم را متشکل از خواهران و برادران به مسابقات معرفی کند، گروه‎ها رقابت خود را زیر نظر اساتید و داوران استانی به انجام می‌رسانند و تیم برتر به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای اولین دوره مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی خراسان رضوی در بازه زمانی ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده و نتایج آن نیز در پایان این ماه اعلام خواهد شد.

وی گفت: اگر وضعیت کرونا در شرایط بحرانی قرار گیرد و امکان تجمع و حضور مردم در مراکز مذهبی و مساجد وجود نداشته باشند، مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی به صورت مجازی برگزار خواهد شد و طرح فصل بندگی در مسجد نیز با روش‌های ارتباط مجازی پیگیری خواهد شد.

مجیدی ضمن درخواست همکاری از نهادهای قرآنی خراسان رضوی جهت مشارکت در طرح‌های قرآنی ماه رمضان تصریح کرد: پیش‌بینی ما از مشارکت مؤسسات قرآنی در اولین دوره مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی خراسان رضوی حضور ۵۰ تیم متشکل از خواهران و برادران برای رقابت و راهیابی به مرحله کشوری است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم طی ۱۰ روز در نیمه دوم ماه مبارک رمضان پرونده مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی خراسان رضوی را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام
captcha