شرکت نکردن در انتخابات، آینده خوبی برای کشور به‌دنبال ندارد
کد خبر: 3977774
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷

شرکت نکردن در انتخابات، آینده خوبی برای کشور به‌دنبال ندارد

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر در انتخابات پیش‌رو‌ که باید مجریان حکومتی را انتخاب کنیم، شرکت و نقش نداشته باشیم، هیچگاه نمی‌توانیم آینده خوبی را برای کشورمان رقم بزنیم، زیرا ممکن است افرادی روی کار آیند که اصل نظام الهی و احکام الهی را اجرایی نکنند؛ بنابراین در این زمینه مسئولیت داریم.

عدم شرکت در انتخابات، آینده خوبی برای کشور به‌دنبال نداردناهید مشائی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص نقش انتخابات و مشارکت مردم در آینده جامعه، اظهار کرد: ما در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی و دوره‌های مختلف آن همراه بودیم، شرکت کردیم، بزرگ شدیم و سعی کردیم نقش خود را در این زمینه ایفا کنیم و در حقیقت وظیفه ما بود که در این زمینه همراه باشیم و اگر این همراهی را انجام نمی‌دادیم، معتقد بودیم که به خون شهدایی که ریخته شده احترام نگذاشته‌ایم.


بیشتر بخوانیم:


وی ادامه داد: قطعاً نظام پیش از انقلاب که نظام سلطنتی بر کشور حاکم بود، نظامی بود که انتخابات در آن معنا نداشت و با توجه به اینکه قرآن نیز به‌طور مستقیم در تشکیل نظام‌ها وارد نشده بود، اما تلویحی از حضرت سلیمان وجود دارد و آن این است که زمانیکه مورچه‌ها با یکدیگر صحبت می‌کردند و لشکر ایشان وارد شد، یکی از مورچه‌ها گفت که پادشاهان وقتی وارد محلی می‌شوند، آن را به فساد می‌کشانند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حقیقت بیان این نکته شاید نشان‌دهنده این باشد که نظر خداوند این نیست که در نظام استبداد سلطنتی که قرار باشد هر پادشاهی فرزندان خود را انتخاب کند و همواره این موضوع مورد توجه و تأیید بیشتری از حکومت الهی قرار می‌گیرد که نظام انتخاباتی از سوی مردم انتخاب شوند، نه اینکه به‌طور میراثی این کار صورت گیرد.

مشائی بیان کرد: در هر نظامی نیز با توجه به اینکه قوانین الهی تأیید می‌کند و همچنین قوانین بشری و تمدن‌های مختلف نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مردم باید خودشان مسئول حکومتی خود را انتخاب کنند و همواره نظامی را که می‌خواهند در آن زندگی کنند را خودشان پایه‌ریزی کنند.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم که در نظام اسلامی انتخاب مردم البته با پیش فرض‌های اعتقادی، نظام حاکمیت الهی و خداوند در عالم بشریت مورد قبول واقع می‌شود، یعنی ما باید پیش‌ فرض‌های اعتقادی را در نظر بگیریم که اعتقاد صحیح مبتنی بر این است که خداوند خالق جهان است و اوست که قوانین کلی و حتی جزئی را برای ما قرار داده و حاکمان جامعه نیز باید مجریان دستورات الهی باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حقیقت این شالوده نظام اسلامی است که حاکم و یا هر نامی را که بخواهیم به آن نسبت دهیم، باید مجری دستورات الهی باشد، پس با این وجود، ما مردم هستیم که مجریان را انتخاب می‌کنیم و با توجه به صلاحیت‌ها، میزان ملاک‌ها و معیارهایی که دین در نظر گرفته، می‌سنجیم و هرکدام را که توانایی بیشتری برای اجرای احکام و دستورات الهی در جامعه داشته باشد را انتخاب می‌کنیم، پس در حقیقت ما خودمان مجری فرامین الهی را انتخاب می‌کنیم.

آسیب‌های شرکت نکردن در انتخابات

مشائی بیان کرد: بنابراین اگر ما در این انتخاباتی که برگزار می‌شود و بنا بر آن باید مجریان حکومتی را انتخاب کنیم، شرکت و نقش نداشته باشیم، هیچگاه نمی‌توانیم آینده خوبی را برای کشورمان در نظر داشته باشیم، زیرا ممکن است افرادی روی کار آیند که اصل نظام الهی و احکام الهی را اجرایی نکنند و از این‌رو است که ما در این زمینه مسئولیت داریم.

وی با بیان اینکه از طرفی نیز آن مجری که انتخاب می‌شود، باید دارای ملاک‌ها و معیارهایی که از طریق قوانین بشری مورد قبول است، باشد، تصریح کرد: در حقیقت صلاحیت‌ها، صفات، علم، میزان تقوا و عملکردهای صحیح او نیز در این راستا حائز اهمیت است و ما در انتخاب مجریان باید این موارد را در نظر داشته باشیم و بدانیم که آن مجری باید از حیث بینش و رفتار در مرحله عالی قرار داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که اگر در هر انتخابی شرکت نکنیم، حق اعتراض هم نخواهیم داشت، زیرا هیچ نقشی در تعیین آن فرد نداشته‌ایم، بنابراین در مورد عملکردهای آن فرد هم نمی‌توانیم اعتراضی داشته باشیم.

مشائی اضافه کرد: البته این بدین معنا نیست که افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، هیچ حقی در مملکت ندارند، اما قطعاً اولویت برای اعتراض را ندارند و اولویت برای اعتراض اعمال مجری انتخاب شده با افرادی است که در انتخابات شرکت و نظر موافق و مخالف خود را ابراز می‌کنند.

وی به عشق و علاقه مردم به میهن خود اشاره و اظهار کرد: همواره در طی این چهار دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد، با شناختی که از مردم داریم می‌دانیم که مردم وطن خود را دوست دارند و برای میهن اسلامی و اجرای احکام اسلامی خود تا پای جان ایستاده‌اند و قطعا هم در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از طرفی نیز دسته‌ای از افراد هستند که می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، در حقیقت این افراد با این نظر و اقدام خود به گونه‌ای در نظام ممکلتی دخالت می‌کنند، البته که با این اقدام، به‌نوعی اعتراض و نارضایتی خود را نسبت به وضعیت کشور نشان می‌دهند، اما می‌توان با گفت‌وگوهای صحیح و درست متقاعد کردن این افراد، آن‌ها متوجه کنیم که با شرکت نکردن در انتخابات کاری درست نمی‌شود، زیرا شرکت در انتخابات در هر مملکتی نشان‌دهنده میزان مشارکت مردم و علاقه‌مندی آن‌ها به آینده است و امیدواریم که ما شاهد انتخابات پرشوری در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری باشیم.

وظیفه خطیر دانشگاه به‌لحاظ روشنگری مردم

مشائی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نقش دانشگاه در راستای تشویق و آگاهی مردم در انتخابات نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه متخصصین دانش از دل دانشگاه‌ها بر می‌خیزند و به نوعی پایه‌های تحصیل و علم دانشمندان جامعه در این مکان است، بر همین اساس این امر باعث شده که افرادی که در خارج از دانشگاه حضور دارند، برای دانشگاهیان احترام خاصی قائل شوند و از این‌رو آن‌ها را صاحب نظر در آراء می‌دانند.

وی تصریح کرد: این مسئله و وظیفه از حیث عقلی و اجتماعی برای دانشگاه یک وظیفه خطیر است که ما بتوانیم مردم را روشنگری کنیم، زیرا موقعیت دانشگاه و به ویژه مسئولان دانشگاه یک موقعیت حساس و ویژه‌ای است.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مردم عادی که البته در بسیاری از جهات نیز بسیاری از مطالب را از ما بهتر می‌دانند، اما به دلیل احترامی که برای قشر دانشجویی قائل هستند، ما می‌توانیم نقش خود را در جهت روشنگری به خوبی برای آن‌ها ایفا کنیم و در صورتی که مطالبی را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دادیم آن‌ها را به جامعه منتقل کنیم و همواره تلاش داشته باشیم تا به تعالی جامعه کمک کنیم و در این اعتلا نیز با مردم جامعه خود همگام باشیم.

انتهای پیام
captcha