قرآن درمان بزرگترین دردهای بشریت یعنی کفر و گمراهی است
کد خبر: 4004671
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

قرآن درمان بزرگترین دردهای بشریت یعنی کفر و گمراهی است

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه عمق شناخت قرآن عمل به آیات الهی است گفت: در نگاه امیرالمؤمنین(ع) قرآن درمان بزرگترین دردهای بشریت یعنی کفر، نفاق و گمراهی است.

قرآن درمان بزرگترین دردهای بشریت یعنی کفر و نفاق و گمراهی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن‌و‌عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در دومین دوره جشنواره «ترنم وحی» که 20مهرماه، در هتل مدینه الرضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خرسندم که خود را در جوار شما بزرگواران می‌بینم و جا دارد در طلیعه سخن از عوامل اجرایی این جشنواره کمال تشکر را داشته باشم.

وی ادامه داد: همه افراد شرکت‌کننده و منتخبان در این جشنواره در واقع به دعوت قرآن وارد این عرصه شدند و این یک توفیق بزرگی است که نصیب دوستان شده است.

کاظمی‌نسب ابراز کرد: همه ائمه‌اطهار(ع) و پیامبر اعظم(ص) در وصف قرآن احادیث زیادی فرمودند، همچنین حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُکشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه؛ قرآن ظاهرش زیبا و باطنش عمیق و ناپیداست، شگفتی‌هایش تمام نمی‌شود و غرائبش به پایان نمی‌رسد و تاریکی‌ها جز با قرآن از فضای حیات زدوده نمی‌شود.»

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: هیچگاه اسرار قرآن منقضی نمی‌شود، لذا هر فردی براساس تناسب شناختی که از این کتاب آسمانی دارد بهره‌مند خواهد شد.

وی اضافه کرد: در واقع اگر بخواهیم تشبیهی کنیم، می‌توان گفت که ظاهر قرآن مانند دریاست که دارای باطنی عمیق است، ما از ظاهر دریا از طلوع و غروبش از ساحل زیبایش لذت می‌بریم، اما عده‌ای نیز هستند که از عمق دریا لذت می‌برند و هرچه شناخت انسان از دریا بیشتر باشد دریافتش نیز از دریا بیشتر خواهد بود.

کاظمی‌نسب اظهار کرد: آنان که عمق دریا را می‌شناسند، از آن مروارید و مرجان استخراج می‌کنند و از آن بهره‌مند می‌شوند، لذا بهره‌مندی افرادی که شناختشان از قرآن بیشتر است بالطبع بیشتر خواهد بود.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: عمق شناخت قرآن در واقع همان عمل به فرامین این کتاب آسمانی است. قرآن معجزه زنده در اختیار بشر است، اگر به ما بگویند ناقه صالح زنده است و عصای موسی در فلان مکان است، برای بازدید خواهیم رفت و اما قرآن این معجزه الهی هم اینک به راحتی در دسترس ماست.

وی با اشاره به سوره «الرحمن» افزود: قرآن دارای اسرار زیادی است خداوند در سوره «الرحمن» می‌فرماید: «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ؛ تفسیر این‌ها پر معناست، پروردگار دو مشرق و مغرب که این براساس علم نجوم یعنی هر روز خورشید از یک نقاط متفاوت طلوع و غروب می‌کند و این جزء اعجاز عالم ماده است.»

کاظمی‌نسب با اشاره به آیه دیگر این سوره مبارکه افزود: خداوند در آیه دیگری از سوره «الرحمن» می‌فرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ*بَيْنهَُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ؛ دو درياي مختلف (شور و شيرين)، گرم و سرد را در كنار هم قرار داد، در حالي كه با هم تماس دارند، در ميان آن دو، برزخی است كه يكي بر ديگری غلبه نمی‌كند. این دریا در شمال کشور دانمارک است یک دریای آبی رنگ و یک دریای شور کنار هم و بدون هیچ مانعی که هیچگاه با یکدیگر ترکیب نمی‌شود و قرآن در 1400 سال قبل این مطلب را بیان کرده است، از آنجاست که اسرار قرآن هماره استمرار دارد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: در روایت دیگری آمده است که می‌فرماید، «قرآن بزرگترین درد بشریت را درمان می کند». براساس بیان امام‌علی(ع) که می‌فرماید: «وَ هُوَ الکُفرُ وَ النِّفَاقُ، وَ الغَیُّ وَ الضَّلالُ؛ بزرگترین درد بشر کفر و نفاق ظلالت و گمراهی است و خداوند با قرآن این درد را درمان می‌کند؛ لذا این هنر ماست که چه میزان از جنبه روشنگری قرآن بهره‌مند شویم.

انتهای پیام
captcha