الگوی وحدت الگویی قرآنی است
کد خبر: 4007267
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور:

الگوی وحدت الگویی قرآنی است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور گفت: همواره با توجه به اینکه الگوی قرآنی، الگوی وحدت است، هرکسی که درصدد مخدوش کردن این الگو باشد، خداوند از ایشان به‌عنوان «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» یاد می‌کند.

الگوی وحدت یک الگوی قرآنی استحجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، پیرامون هفته وحدت و با اشاره به اینکه اتحاد و همدلی برادران دینی، امر مهمی در دنیا به‌شمار می‌رود و از طرفی نیز افراطیونی هستند که در این بین اختلافاتی را ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: تعبیری که قرآن کریم برای نبی مکرم اسلام(ص) دارد این است: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم». در اینجا خداوند فرموده که محمّد(ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند.

وی  ادامه داد: در حقیقت تعبیر «رُحَماءُ بَينَهُم» برای افرادی است که همراه پیامبر و تمام ایمان باوران وحدت و همدلی هستند و پیام بسیار صریح و شفافی را برای ما بیان می‌کند. همچنین در آیات متعددی نیز به بحث اخوت و برادری اشاره شده و لذا الگوی قرآنی، الگوی وحدت است و طبیعتاً هرکسی  که در صدد مخدوش کردن این الگو است، خداوند از این افراد به‌عنوان «اَشِدّاءُ عَلَى‌الكُفّارِ» یاد می‌کند که در اینجا منظور از کفار، افرادی است که به دنبال تفرقه میان مسلمانان هستند.

ارزانی افزود: از این‌رو است که خداوند داستان مسجد ضرار را در قرآن مثال می‌زند و می‌فرماید که تو ای پیامبر حق نداری در مسجد ضرار نماز بخوانی، زیرا این مسجد برای تفرقه میان مسلمانان است.

وی تأکید کرد: بنابراین اصل وحدت و همدلی، اصل بسیار مهمی در میان مسلمانان، تلقی می‌شود و هرکسی که در صدد مخدوش کردن و آسیب زدن به این اصل باشد طبیعتاً از لحاظ قرآن رانده شده‌ است. البته که این موضوع در تمامی زمان‌ها بوده و همچنان هم وجود دارد، اما در هر عرصه و زمانی شیوه ظهور و بروز آن متفاوت است.

ارزانی بیان کرد: امروز نیز با توجه به اینکه ابر قدرت‌ها به این اصل رسیده‌اند که قدرت دفاعی ایرانی، قدرتی نفوذناپذیر است و از طرفی نیز در میان برادران ایرانی، وحدت و همدلی وجود دارد، اما این در حالی است که آن‌ها نمی‌توانند به نیروی دفاعی به ایران آسیب وارد آورند و از این‌رو در صدد هستند که از هر طریقی این وحدت و همدلی میان مسلمانان را مخدوش کنند.

وی بیان کرد: این وحدت و همدلی میان برادران شیعه و سنی در ایران به گونه‌ای است که رهبر معظم انقلاب، استان سیستان و بلوچستان را پایتخت وحدت و همدلی معرفی کرده‌اند. بنابراین با تجربه‌ای که از گذشته داشته‌ایم و همچنان هم داریم، امیدواریم بتوانیم با این وحدت و همدلی در مقابل تمامی نقشه‌های دشمن ایستادگی کنیم.

انتهای پیام
captcha