شهید مدرس باید به عنوان اسطوره علمی-فرهنگی مطرح شود
کد خبر: 4017523
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴

شهید مدرس باید به عنوان اسطوره علمی-فرهنگی مطرح شود

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شهید مدرس شخصیتی برجسته در عرصه‌های علمی، معنوی و سیاسی ایران اسلامی است، گفت: بدون شک مدرس باید به عنوان اسطوره علمی-فرهنگی مطرح شود.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر عطاران طوسی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی‌اصغر عطاران طوسی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی، امروز نهم آذرماه، در آئین رونمایی از 9 سند مرتبط با آیت‌الله مدرس و همچنین 22 سکه مربوط به دوران قاجار و پهلوی که در یکصد و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی، در زیارتگاه شهید مدرس(ره) برگزار شد، افزود: گرچه هشتاد و چهار سال از سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس می‌گذرد، اما بر اساس گفته امام راحل مدرس زنده است تا تاریخ زنده است.

وی با اشاره به اینکه شهید مدرس شخصیتی برجسته در عرصه‌های علمی، معنوی و سیاسی ایران اسلامی است، تصریح کرد: بدون شک مدرس باید به عنوان اسطوره علمی-فرهنگی مطرح شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی اظهار کرد: نه تنها مدرس در پنج دوره به مدت 18 سال نماینده مجلس بود، بلکه به دلیل جایگاه علمی که داشت بزرگان نجف و ایران از میان 70 نفر پنج نفر را برای نظارت بر قانون انتخاب و معرفی می‌کنند که یکی از آن‌ها شهید مدرس(ره) بود.

عطاران طوسی با بیان اینکه شهید مدرس شخصیتی علمی، سیاسی و از همه مهم‌تر مجاهد است، تصریح کرد: مدرس هیچ‌گاه وابسته به هواهای نفس نبود و برای جاه و مقام کاری انجام نداد، بلکه تمامی کارهایش برای رضای خدا بود. آیات و روایاتی که در حوزه بندگی خداوند متعال داریم حکایت‌گر آن است که اگر بنده خدا باشیم، خداوند متعال در همه جا از ما مراقبت و نگهداری می‌کند.

وی گفت: هرچند امروز هشتاد و چهار سال از شهادت آیت‌الله مدرس می‌گذرد، اما هنوز الگویی بهتر از وی برای ارائه به جوانان و نوجوانان امروز، نمایندگان مجلس و حوزه‌های علمیه نداریم. بدون شک اگر شهید مدرس(ره) مقامات علمی را رها نمی‌کردند و به امر سیاست نمی‌پرداخت ایشان جزء مراجع مطرح بودند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی بندگی خداوند را راه برون‌رفت از بحران‌های امروز جامعه دانست و گفت: شهید مدرس(ره) نه تنها هیچ‌گاه ترس و طمع نداشت، بلکه حاضر نبود به برخی از خواسته‌های سیاسیون آن زمان تن دهد. اگر روحانیون، سیاسیون، نمایندگان مجلس می‌خواهند مدرس را الگوی خود قرار دهند باید یاد بگیرند که شهید مدرس(ره) با در کاخ و با عناوین و القاب زندگی نکرد، بلکه او در خانه خاکی خود بسیار ساده زیست و توانست در برابر استکبار ایستادگی کند.

عطاران طوسی گفت: امیدوار هستم هرچه زودتر زیارتگاه شهید مدرس به یک پایگاه و قطب بزرگ فرهنگی اجتماعی در منطقه تبدیل شود، متأسفانه هنوز زیارتگاه شهید مدرس برای اینکه به یک قطب فرهنگی اجتماعی تبدیل شود فاصله دارد.

مدرس نماینده‌ای اثرگذار در دوران فعالیت خود

الهه محبوب، رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه شخصیت شهید مدرس(ره) در تاریخ معاصر ایران اظهار کرد: در مرکز اسناد استان قدس اسناد مکتوب و غیرمکتوبی از شهید مدرس وجود دارد که به برخی از فعالیت‌های وی در آن‌ها اشاره شده است. هرچند همه ما او را به دلیل فعالیت‌هایش در مخالفت با تفکر دیکتاتورمابانه رضاخان می‌شناسیم، اما ایشان پیش از این هم در مجلس فعال بود.

محبوب با مرور نقش شهید مدرس در جریان جنگ جهانی که جز مخالفین قرارداد ۱۹۱۹ بود، تصریح کرد: شهید مدرس(ره) همواره در مجلس یا لوایح ضدایران و ضداسلام مخالفت داشته و با رفتار ریاضت‌مابانه خود همواره در راستای دفاع از وطن نقش‌آفرینی کرده و در همین رابطه کتاب‌هایی نیز نوشته شده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر کتابی به نام گنجینه خواف به چاپ رسیده که مرتبط با یادداشت‌های روزانه شهید مدرس(ره) در ایام تبعیدش به این منطقه است، وقتی این یادداشت‌ها را مطالعه می‌کنیم، به جنبه‌های دیگری از شخصیت این شهید پی می‌بریم که در چه شرایط بسیار سختی زندگی می‌کرده است.

رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: هرچند موفق شده‌ایم، قدیمی‌ترین اسناد و آثار مرتبط با شهید آیت‌الله مدرس(ره) را شناسایی کنیم و در حال حاضر این سند مربوط به سال 1344 هجری و قمری در خصوص موضع شهید مدرس در لایحه راه سیستان و طرح راه‌آهن آن است، اما هنوز باید تلاش کنیم تا شخصیت ایشان در وجوه مختلف شناخته شود و همه بخش‌های زندگی ایشان از جمله دست نوشته‌ها، اسناد و... روشن بخش برش‌هایی از زندگی پر برکت ایشان باشد.

محبوب عنوان کرد: در حال حاضر در مرکز اسناد آستان قدس رضوی ۱۵۰ عکس فاخر در خصوص مقبره شهید مدرس موجود است، یکی از قدیمی‌ترین اسناد مربوط به مقبره وی که امروز رونمایی شد، سند مربوط به درخواست فرماندار وقت کاشمر برای مرمت مقبره این شهید بزرگوار در سال 1320 هجری شمسی است.

وی همچنین عنوان کرد: مهم‌ترین سندی که در دوران انقلاب داریم مربوط به نامه تولیت وقت استان قدس به مقام معظم رهبری است که در آن آمده بازسازی آرامگاه شهید مدرس به تمام رسید و درخواست می‌شود تولیت این مکان به استان قدس واگذار شود که رهبر معظم انقلاب با این درخواست موافقت می‌کنند.

شهید مدرس الگوی زهد است

حجت‌الاسلام جواد طاهری، امام جمعه کاشمر در این مراسم از شهید مدرس به عنوان اسوه فقاهت، صداقت و شجاعت نام برد و گفت: شهید مدرس به تنهایی می‌تواند به عنوان یک الگوی قوی مطرح و راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

وی افزود: شهید مدرس می‌تواند سیاسیون و فقها را در فقاهتشان کمک کند، جمله معروف این شهید که می‌گوید سیاست ما عین دیانت ما است، یک استنباط فقهی، سیاسی بود که نشان می‌دهد فقه وی تا چه اندازه به روز، پویا و اثرگذار است.

امام جمعه کاشمر با بیان اینکه به الگویی چون شهید مدرس نیاز داریم و به خاطر خودمان باید به آن مراجعه کنیم، عنوان کرد: شهید مدرس به جای اینکه رساله بدهد جلوی رضاخان ایستاد و در شورای ملی آن زمان مسائل روز جامعه را با نگاه فقهی خود تبیین نمود.

طاهری با اعلام اینکه شهید مدرس الگوی زهد است، گفت: زهد او کمک کرد تا دل‌بسته به این دنیا و مسئولیت‌ها نباشد. شهید مدرس در حوزه اقتصاد یک الگوی تمام‌عیار است، هر چند در آن زمان از لباس‌های وارداتی استفاده می‌شد، اما او برای اینکه ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد نشود همیشه از تولیدات داخلی بر تن می‌کرد.

وی تصریح کرد: بارگاه شهید مدرس پایگاه بسیار خوبی برای پرداختن به این الگو و مطرح کردن آن است، مدرس الگوست چون استنباط‌های وی نتیجه یک فقاهت و حرکت درست است.

یادآوری می‌شود؛ در حال حاضر 1200 سند دیجیتال و 120 سند کاغذی مرتبط با شهید مدرس در موزه این شهرستان نگهداری می‌شود.

همچنین در این مراسم از ٢۴ عدد سکه دوره قاجار و پهلوی، مکاتبات شهید مدرس و فرزندانش در زمان تبعید، ١٢٠ برگ سند و نامه اهدایی به موزه شهید مدرس مربوط به سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۴۰ با مضمون اعلامیه‌ها، صورتحساب‌های مالی، دعوت‌نامه‌های دست‌نویس و تایپی و نسخه‌های پزشکی و تمثال شهید آیت‌الله مدرس اثر رنگ و روغن و سبک رئال در ابعاد ۱۰۰*۷۰ که توسط هنرمند کاشمری مرتضی هاشم‌آبادی عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ایران رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha