ظرفیت زیارتگاه شهید مدرس(ره) در نشر آموزه‌های وسیع قرآنی
کد خبر: 4017803
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

ظرفیت زیارتگاه شهید مدرس(ره) در نشر آموزه‌های وسیع قرآنی

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی گفت: زیارتگاه شهید مدرس خواهد توانست به نشر آموزه‌های وسیع قرآنی در گستره وسیع کشور و حتی خارج کشور کمک کند.

شعبه دارالقرآن آستان قدس رضوی کاشمرحجت‌الاسلام علی‌اصغر عطاران طوسی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی، در حاشیه افتتاح شعبه دارالقرآن آستان قدس رضوی و دفتر پژوهشی زیارتگاه شهید مدرس در کاشمر، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در سطح کشور، صدها مهدالرضا(ع) زیر نظر آستان قدس رضوی داریم که محوریت تمامی آن‌ها قرآن کریم، آموزه‌های اهل‌بیت به ویژه امام رضا(ع) است. اکثراً مساجد پایگاه‌های اصلی مهدالرضاها هستند، اکنون در تمامی بقاع متبرکه از جمله طبس، سبزوار، کاشمر و خواجه ربیع این مراکز فعال هستند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم محور کانونی حرکت‌های فرهنگی اجتماعی ما است، عنوان کرد: با توجه به نگاهی که شهید مدرس داشته است، جای دارالقرآنی فاخر در این زیارتگاه خالی بود که در همین راستا شعبه دارالقرآن آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد.

عطاران طوسی با اشاره به اینکه زیارتگاه شهید مدرس خواهد توانست به نشر آموزه‌های وسیع قرآنی در گستره وسیع کشور و حتی خارج کشور کمک کند، خاطرنشان کرد: هرچند اگر این مسیر را به خوبی و به سرعت بتوانیم طی کنیم، می‌توانیم حتی در حوزه خارج از کشور هم به خوبی بدرخشیم، اما اولویت با کاشمر و سپس خراسان رضوی است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی ادامه داد: با پیگیری‌های به عمل آمده و با همکاری آستان قدس رضوی، دفتر پژوهشی با اولویت مدرس‌پژوهی، اخلاق حکمرانی و اخلاق قانون‌گذاری در محل زیارتگاه شهید آیت‌الله سید حسن مدرس افتتاح شد.

وی پاسخگویی به نیازهای پژوهشی از جمله حوزه اخلاق سیاست، اخلاق حکمرانی و اخلاق قانون‌گذاری و آئین‌های این حوزه را از جمله اهداف راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها دانست.

عطاران طوسی گفت: این مرکز یکی از پایگاه‌های اصلی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی است، در این مرکز پژوهشی مبانی فکری شهید مدرس برای ارائه به سطح جامعه مورد بررسی و پژوهش قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی با بیان اینکه شهید مدرس به‌عنوان یک نماینده تراز نیاز به بررسی و معرفی دارد، اظهار کرد: هرچند در دنیا مجاهدان بسیاری داریم، اما مدرس در بین این افراد خاص است که دفتر پژوهشی می‌خواهد، به همین مسائل بپردازد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم زیارتگاه شهید مدرس را از یک زیارتگاه صرف خارج کنیم و به یک پایگاه اندیشه و قطب علمی،فرهنگی-اجتماعی تبدیل شود تا مردم، زائران و مجاوران حول محور شهید مدرس به یک نظم و نسق فکری اندیشه‌ای برسند. همچنین تلاش می‌شود، در این مرکز پژوهشی با استفاده از ظرفیت‌های شهید مدرس(ره) نیازهایی که جامعه ما به خصوص کاشمر دارد را پاسخگو باشیم.

عطاران طوسی اظهار کرد: سعی می‌کنیم در بین این غوغاهای سیاسی کشور سبک زندگی، اندیشه‌ها، اخلاق، فقه سیاسی، حکمرانی و قانون‌گذاری که شهید مدرس در آن‌ها حرف برای گفتن داشت را در دفتر پژوهشی پیگیری و معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید زیارتگاه شهید مدرس به یک پایگاه و ایستگاه زندگی تبدیل شود، افزود: این ایستگاه باید بتواند نیازهای مختلف جامعه، مردم، زائران و مجاوران را پاسخگو باشد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی با اظهار تأسف از اینکه افکار و اندیشه‌های شهید مدرس(ره) تاکنون نتوانسته در سیاسیون تأثیرگذار باشد، افزود: شهید مدرس(ره) در بین سیاسیون و مجلسیان بسیار غریب است. حتی هنوز شخصیت شهید مدرس(ره) در بین مجلسیان به‌خوبی معرفی نشده چه برسد، به اینکه بخواهند به اندیشه‌های آن عمل کنند.

انتهای پیام
captcha