پیشرفت کشور در گروی آزادی‌های مشروع در چارچوب نظام است
کد خبر: 4041807
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

پیشرفت کشور در گروی آزادی‌های مشروع در چارچوب نظام است

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه قدرت و اقتدار مدیران در دستور دادن نیست، گفت: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید به مردم آزادی‌های مشروع در قالب و چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران داد و به آنها اعتماد کرد.

حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌خمینی(ره)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، در اختتامیه جشنواره زکات خلیل‌آباد بهترین مدل کاهش فقر مطلق را توجه به امر زکات دانست و اظهار کرد: اگر در مدل قرآنی زکات حرکت کنیم و مسئولان موانع را برطرف و فرصت‌ها را فراهم سازند، بیش از این موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قدرت و اقتدار مدیران در دستور دادن نیست، بلکه در فرصت دادن و آزادی به مردم است، به تقدیر از مسئولان این شهرستان که با برداشتن موانع به سمت مردمی شدن کارهای خیر حرکت کرده‌اند، پرداخت و بیان کرد: زکات این فریضه الهی در تمامی کشور باید جاری‌سازی و جریان‌سازی شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در بهار سال 98 میان ریاست کمیته امداد کشور و استاندار وقت خراسان رضوی تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد یک شهر را به عنوان معین اقتصادی معرفی کنیم که پس از بررسی شهرهای مختلف استان شهرستان خلیل‌آباد چون زکات محور بود، انتخاب و معرفی شد.

آسوده اظهار کرد: معتقدیم اگر قرار باشد فقر را از بین ببریم و یا کاهش دهیم، حکمرانی مردمی مؤثر خواهد بود نه حکمرانی اداری، همچنین اگر بخواهیم فقر و محرومیت را از بین ببریم و پیشرفت را هدف خود قرار دهیم، زکات به عنوان بُعد توانمندسازی می‌تواند، مؤثر باشد. در راستای رسیدن به این هدف همان ابتدا در شهرستان خلیل‌آباد نیز حلقه‌های میانی را تشکیل دادیم که تشکیل مراکز نیکوکاری نیز از آن جمله بود، حلقه‌های میانی با قرار گرفتن بین حاکمیت و مردم خواهند توانست از ظرفیت مردم و حاکمیت بهره بگیرند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه طی مدت 1.5 تا دو سال حدود 21 مرکز در شهرستان خلیل‌آباد تشکیل شد، خاطرنشان کرد: امام جماعت، مسجد و مردم سه پایه و ویژگی برجسته این مراکز هستند.  در این راستا همچنین جلسات توانمندسازی و آموزشی در شهرستان خلیل‌آباد برگزار شد و تمامی اختیارات مدیرکل کمیته امداد استان برای اینکه به راحتی بتوانند پاسخگوی مردم باشند، به مدیر کمیته امداد شهرستان داده شد.

آسوده در ادامه اظهار کرد: قدرت و اقتدار مدیران در دستور دادن نیست، بلکه در فرصت و آزادی دادن به مردم است، اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید به مردم آزادی‌های مشروع در قالب و چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران داد و به آنها اعتماد کرد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد تصریح کرد: بدون شک اگر بخواهیم نظام خیر و احسان را ملی و مردمی کنیم، وظیفه ما فرصت دادن به مردم است، اگر بخواهیم در کاهش فقر موفق باشیم، باید با برداشتن موانع به فکر رونق کار و تولید باشیم، اما اگر مراجعه مردم به کمیته امداد زیاد باشد، یعنی اینکه ما موفق عمل نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این اختتامیه جشنواره زکات نیست، بلکه مرحله تحکیم جریان مردمی شدن خیر و احسان و دوری گزیدن از تصدی‌گری دولتی است، اظهار کرد: مراکز نیکوکاری متعلق به کمیته امداد نیستند، بلکه متعلق به مردم هستند و هر نهادی که بخواهد وارد روستا شود و طرح‌های خود را اجرا کند، می‌تواند از ظرفیت این نهادها استفاده کند. مردم وقتی ببینند کمک‌هایی که از خودشان جمع شده، برای عمران و آبادانی و رفع محرومیت همان روستا هزینه می‌شود، قطعاً همکاری بیشتری خواهند داشت، هرچند زکات مغفول مانده، اما در خلیل‌آباد زکات با کمک مردم و مسئولان و روحانیون جریان‌سازی شد.

آسوده بیان کرد: در بخش‌هایی که مراکز نیکوکاری فعال هستند، نباید خانواده‌ای در شرایط سخت زندگی کند، البته ناگفته نماند که توزیع پول و اشکال پول مردم را عزت نمی‌دهد، بلکه باید به سمت توانمندسازی خانواده‌ها حرکت کرد، به همین خاطر تابلوی مراکز نیکوکاری را در خراسان رضوی به نام مراکز نیکوکاری زکات و توانمندسازی تغییر دادیم.

یادآور می‌شود که در این مراسم از ۴۲ مؤدی برتر زکات و ۲۰۴ عضو شاغل در ۲۱ مرکز نیکوکاری شهرستان خلیل‌آباد با حضور مسئولان تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha