ضرورت حرکت پیشرو با آمایش رشته‌های دانشگاهی براساس آینده‌نگری
کد خبر: 4058805
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

ضرورت حرکت پیشرو با آمایش رشته‌های دانشگاهی براساس آینده‌نگری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر می‌خواهیم حرکت پیشرو داشته باشیم باید نیاز منطقه، مزیت‌های منطقه و آینده‌نگری رشته‌های دانشگاهی را مدنظر قرار دهیم.

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه آمایش رشته‌ها یکی از ضروریات فعلی دانشگاه است، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی جزء استان‌های پیشگام در آمایش رشته‌هاست و با توجه به ظرفیت استان، سازمان مرکزی دانشگاه پیشنهاد واگذاری آمایش رشته‌های واحدهای شرق کشور به این واحد سپرده شده است.

وی مزیت‌محوری، نیازمحوری و آینده‌نگری را سه رکن اساسی در آمایش و تصویب رشته‌های استان برشمرد و گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است و از طرفی مزیت و نیازهای رشته‌ای در مناطق مختلف استان متفاوت است، لذا اگر می‌خواهیم حرکتی داشته باشیم باید نیاز منطقه، مزیت‌های منطقه و آینده نگری رشته‌ها را مد نظر قرار دهیم.

مرادی افزود: امروز حتی دستمان در طراحی رشته‌های جدید مقاطع کاردانی و کارشناسی بر اساس نیاز و مزیت منطقه باز است و حوزه کارآفرینی ما این آمادگی را دارد که رشته‌ها را طراحی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی  بیان کرد: نگاهمان منطقه‌ای است ولی چاره جویی، چاره‌جویی استانی است، یعنی اگر ظرفیتی در مشهد وجود دارد که بلااستفاده است باید این ظرفیت را به شهر دیگری که قابلیت آن ظرفیت را دارد منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: باید همه موارد را یکپارچه و استانی نگاه کنیم. آن‌گونه که امروز مدیریت مالی استان یکپارچه شده است در سبد رشته‌ها باید استان را همه با هم ببینیم.

مرادی ابراز کرد: شهریه منبع اصلی درآمد واحدهای دانشگاهی است، لذا استان‌هایی قوی هستند که علی‌رغم درآمدهای پژوهشی و غیرشهریه‌ای باز هم در شهریه حرف اول را می‌زنند و هنوز اصلی‌ترین منبع دانشگاه شهریه هست. لذا باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی لازم برای جذب دانشجو در واحدهای استان، از اخذ مجوز جذب دانشجویان کارشناسی ارشد به صورت فراگیر خبر داد و گفت: این قدم بسیار بزرگی بود که ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی انجام دادند و از این ظرفیت باید نهایت استفاده را بکنیم و در حوزه جذب دانشجو نیز کارگروه ویژه تبلیغات و برنامه‌ریزی در راستای جذب دانشجو را فعال کنیم.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از کسب مقام اول این دانشگاه در نهمین جشنواره ملی علمی پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و ضمن ابراز امیدواری از پیش رو بودن رویداد ملی گام دوم، بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته که در واحدهای استان و در حوزه پژوهشی استان انجام شده امید است در رویداد گام دوم به آنچه شایسته است برسیم.

مرادی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی در سطح کشور موقعیتی ممتاز دارد و توجه ریاست عالی دانشگاه آزاد به این استان حکایت از انتظارات ایشان در حوزه‌های پژوهشی آموزشی و فرهنگی از این استان دارد.

انتهای پیام
captcha