سرانه آموزشی در برخی مناطق حاشیه شهر مشهد به زیر دو متر مربع می‌رسد
کد خبر: 4102091
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶

سرانه آموزشی در برخی مناطق حاشیه شهر مشهد به زیر دو متر مربع می‌رسد

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط خاص شهر مشهد در بحث فضا و امکانات با مشکلات خاصی مواجه هستیم. سرانه آموزشی شهر مشهد در مجموع 3.5 متر مربع است که از متوسط سرانه کشوری فاصله دارد و حتی در برخی از مناطق این سرانه به زیر دو متر مربع نیز می‌رسد.

بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی، امروز سه آذرماه با حضور ناصر قفلی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور، معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ابوالقاسم بابایی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی ، سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، غلامعلی رأفتی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی و خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد.  

در ابتدای این مراسم ابوالقاسم بابائی، مدیر کل نوسازی خراسان رضوی ضمن گرامی‌داشت حضور خیرین عزیز مدرسه‌ساز، به ارائه گزارشی از وضعیت مدارس این استان پرداخت و گفت: برگزاری چنین مراسمی به اشاعه فرهنگ مدرسه‌سازی و کار خیر میان مردم کمک می‌کند.

وی درباره وضعیت سرانه فضاهای آموزشی، بیان کرد: با توجه به شرایط خاص شهر مشهد در بحث فضا و امکانات با مشکلات خاصی مواجه هستیم. سرانه آموزشی شهر مشهد در مجموع 3.5 متر مربع است که از متوسط سرانه کشوری فاصله دارد و حتی در برخی از مناطق این سرانه به زیر دو متر مربع نیز می‌رسد.

بابائی ادامه داد: هم اکنون با 288هزار و 793 مترمربع زیربنای فضاهای آموزشی و تعداد 128هزار و 083 دانش‌آموز میانگین سرانه برابر 2.2 است و برای رسیدن به میانگین سرانه استان نیاز به احداث 256 هزار مترمربع فضای آموزشی با اعتبار 10 میلیارد و 240 میلیون ریال است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی درباره وضعیت فضاهای آموزشی در حاشیه شهر مشهد (سرانه فضاها)، اظهار کرد: با توجه به شرایط شهر مشهد که شاهد افزایش ۲۵ درصدی اتباع بوده و و جود  ۸ پهنه آموزشی در حاشیه شهر مشهد که قریب به ۱۴۵ هزار دانش‌آموز را در برمی‌گیرد، در پی توسعه و عدالت آموزشی هستیم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را سر و سامان دهیم.

ایجاد 2000 کلاس تا سال 1402

وی با اشاره به برنامه کوتاه مدت (رسیدن به افق 1404) و برآوردها از افزایش دانش‌آموزان در پنج سال آینده، خبر داد و بیان کرد: برای تحقق این امر مؤظف هستیم تا سال 1402، 2000 کلاس به کلاس‌های موجود بیافزاییم.

بابائی مهم ترین مشکل در ساخت مدارس را تهیه زمین برشمرد و بیان کرد: در تأمین زمین نیازمند مشارکت هر چه بیشتر ارگان‌های دولتی (شهرداری، مسکن و شهرسازی) و خیرین محترم هستیم. 

سرانه آموزشی در برخی مناطق حاشیه شهر مشهد به زیر دو متر مربع می رسد

ناصر قفلی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به سهم 70 درصدی خیرین در امر مدرسه‌سازی استان گفت: شکرگزاری فقط در زبان نیست، شکرگزاری شما در عمل دیده می‌شود که مایه مباهات است.

وی با اشاره به اوضاع افغانستان، مهاجرت افاغنه و تراکم حضور بیشتر آن‌ها در حاشیه شهر مشهد و افزایش ناگهانی جمعیت دانش‌آموزی و کمبود فضا در این منطقه، تصریح کرد: ارگان‌های دولتی و از جمله استانداری نسبت به وضعیت آموزش این دانش‌آموزان تلاش ویژه مبذول نمایند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور ضمن اشاره به برگزاری کلاس‌ها در دو شیفت، خاطرنشان کرد: مشارکت دستگاه‌های دولتی نیاز است تا به استانداردهای آموزشی که سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کردیم نزدیک شویم.

وی همچنین خطاب به استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: با دعوت از تولیدکنندگان، صاحب صنایع و کارخانجات استان در جمع خیرین و مشارکت آنان در ایجاد فضای فعالیت برای دانش‌آموزان مراکز هنرستان و کاردانش بهره گیرند.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در تأیید سخنان قفلی و با اشاره به شرایط ویژه‌ مشهد از نظر پذیرش اتباع، گفت: از صددرصد توان‌مان در راستای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی بهره می‌گیریم و برای جبران عقب‌ماندگی در توسعه فضاهای آموزشی لازم است بسیج توانمندی خیرین مدرسه‌ساز تشکیل شود تا با مشارکت منابع و ظرفیت خیرین به هدف و نتیجه مطلوب برسیم

وی ادامه داد: این قرارگاه جهادی باید در اداره کل آموزش و پرورش استان شکل بگیرد تا بتوان ظرفیت‌ها را برای حل این چالش‌ها متمرکز کرد.

نظری با اشاره به تعداد صد هزار دانش‌آموز فرزندان افاغنه در مشهد بر لزوم اجرای عدالت آموزشی بر فرزندان پناهندگان افغانی تأکید کرد و گفت: به عنوان نظام اسلامی در قبال آن‌ها نیز وظیفه داریم.

معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این مراسم با اشاره به نبود فضای کتابخانه در برخی مناطق و ضرورت اجرای طرح احیای کتابخانه‌های کلاسی با نام «یار مهربان» در مدارس، ابراز کرد: در این طرح که با هدف ارتقای سطح فرهنگ مطالعه و تحقق اهداف کتب درسی صورت می‌گیرد، کتابخانه‌های مدارس تجهیز و احیا می‌شوند و از خیرین برای تجهیز این کتابخانه‌ها یاری ویژه می‌طلبیم.

انتهای پیام
captcha