تقوا مهم‌ترین سازوکار مقابله با وسوسه‌های شیطانی است
کد خبر: 4114670
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

تقوا مهم‌ترین سازوکار مقابله با وسوسه‌های شیطانی است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: برای مصون ماندن از وسوسه‌های شیطانی و مقابله با آن، هیچ راهی جز تقوا وجود ندارد و با تمامی مبانی علمی و عملی تقواست که انسان به آن مرحله‌ای که باید، دست پیدا می‌کند.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه گذشته 24 دی‌ماه در نشستی مجازی با عنوان «راهکارهای مقابله با وسوسه‌های شیطانی»، اظهار کرد: گمان نکنید که القای شیطان را هیچکس متوجه نمی‌شود، بلکه قطعاً همه متوجه این وسوسه‌ها می‌شویم و می‌پذیریم، زیرا شیطان ما را از طریق آسان کردن، لذت‌بخشی و تحریک نفس مجاب می‌کند که پیشنهادات او را بپذیریم.

وی افزود: امام علی(ع) درباره وسوسه‌های شیطانی و راه‌های آن می‌فرمایند که شما باید از این تحریکات و نجواهای شیطان روی‌ گردانی کنید، زیرا به یکباره شما را از عقلانیت، شریعت‌مداری و انسانیت خارج می‌کند و نفس را چنان جذب می‌کند که از راه الهی خارج می‌شوید.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در واقع اگر انسان در برابر وسوسه‌های شیطانی سیستم دفاعی نداشته باشد، موفق نخواهد شد و همواره اگر شیطان وارد نفس انسان شود، در این صورت دیگر کاری از او بر نمی‌آید و به فرموده امام علی(ع) نیز شیطان به‌ تدریج کارهای مختلف را برای آدمی جذاب و راه‌های انجام آنها را نیز آسان می‌کند و در نهایت نیز موفق می‌شود.

انصاری اظهار کرد: شیطان وسوسه را به سمت انسان ارسال می‌کند تا در وجود او رخنه کند، زیرا هر وسوسه‌ای که در وجود انسان رخنه و جان انسان را آلوده و مکدر می‌کند، در این صورت وجود انسان مستعد هر گناهی می‌شود.

وی تصریح کرد: در این میان انسان باید بداند که چه کاری باید انجام دهد که این وسوسه‌ها را تضعیف و غیر مؤثر کند و این کار را باید تا زمانی انجام دهد که بتواند وسوسه‌ها را تعطیل کند و مانع از ورود آن‌ها به جانش شود.

صاحب تفسیر مشکاة اضافه کرد: در این زمان نفس وجودی انسان باید به سمت رحمان چرخانده شود تا پیام‌های ارسالی از سوی شیطان را نپذیرد و تنها پیام‌ها و الهامات الهی را دریافت کند و اگر انسان بتواند جهت دریافت پیام‌ها را تغییر دهد، در این صورت وسوسه‌های شیطانی در وجودش بی‌خاصیت می‌شود.

انصاری تأکید کرد: در واقع انسان باید کاری انجام دهد که الهامات الهی در جانش تقویت شود تا این وسوسه‌ها تضعیف شوند که راه تقویت الهامات الهی نیز عبادت و اطاعت از خدای رحمان است و به عبارتی مقوله‌ای چون تقوا که ناب‌ترین واژه قرآن به‌شمار می‌رود برای انسان همانند سپری است در برابر وسوسه‌های شیطانی که هرچه شیطان پیشنهاداتش را به سمت انسان ارسال می‌کند، اما این سپر وسوسه‌ها را دور و الهامات الهی را جایگزین آن می‌کند.

وی تصریح کرد: افرادی که این سپر را دارند به‌نوعی یک سیستم ایمنی در وجودشان است تا هر لحظه‌ای که شیطان  به آن‌ها نزدیک می‌شود به خود می‌آیند و در برابر آن مقاومت می‌کنند و این مقاومت تنها از طریق تقوا صورت می‌گیرد.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: با این وجود باید گفت که برای مصون ماندن از وسوسه‌های شیطانی هیچ راهی جز تقوا وجود ندارد و با تمامی مبانی علمی و عملی تقواست که انسان به آن مرحله‌ای که باید، دست پیدا می‌کند.

تهذیب نفس آدمی به‌ واسطه تقواورزی

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه رهایی از کشاکش‌های منفی درونی و وسوسه‌های شیطانی اظهار کرد: بنابراین رواست که آدمی در سراسر زندگی به وسیله رعایت تقوا، نفس خود را تهذیب و آن را برای روزهای بحرانی و تصمیمات سرنوشت‌ساز فراهم کند، زیرا قطعاً به واسطه تقواورزی، سرکشی‌های نفس مهار می‌شود، درون پرآشوب آدمی آرام می‌گیرد و چالش‌ها و تنش‌های درونی او نیز به آثار مثبت معنوی تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: در حقیقت کسی که در طول زندگی در برخورد با گناهان به ظاهر کوچک و کم‌اهمیت تمرین تقواورزی نکرده، در مواجهه با گناهان بزرگ توان مقابله با وسوسه‌های شیطانی را از دست می‌دهد و مقهور نفس اماره می‌شود.

صاحب تفسیر مشکاة سیاست شیطان در منحرف کردن انسان را سیاست گام به گام دانست و ادامه داد: شیطان هیچ‌کسی را یکباره به زمین نزده است، بلکه او به‌تدریج انسان‌ها را به آنجایی که می‌خواسته، کشانده است، به گونه‌ای که در گام اول حساسیت‌ها را نسبت به کارهای خلاف عقل و شرع می‌زداید، در گام دوم انجام کار ناپسند را برای نفس انسان عادی‌سازی می‌کند، در گام سوم هم از عمل ناپسند قبح‌زدایی می‌کند و در نهایت نیز انجام عمل نادرست را برای انسان یک نوع عمل خوب جلوه می‌کند.

انتهای پیام
captcha