ارتباط مستمر با دانشگاه از ویژگی‌های جهاددانشگاهی است
کد خبر: 4117378
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی:

ارتباط مستمر با دانشگاه از ویژگی‌های جهاددانشگاهی است

حمیدرضا بیدخوری در گردهمایی سالانه پژوهشگران و فناوران سازمان جهاددانشگاهی در مشهد گفت: جهاددانشگاهی خود را از دانشگاه منفک نمی‌داند و یکی از ویژگی‌های این سازمان همین ارتباط مستمر و تنگاتنگ با دانشگاه است.

حمیدرضا بیدخوری  رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمیدرضا بیدخوری، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی شامگاه پنجم بهمن در گردهمایی سالانه پژوهشگران و فناوران سازمان جهاددانشگاهی که در مجتمع شریعتی مشهد برگزار شد، گفت: جهاددانشگاهی خود را از دانشگاه منفک نمی‌داند و یکی از ویژگی‌های این سازمان همین ارتباط مستمر و تنگاتنگ با دانشگاه است.

وی ادامه داد:‌ سه رویکرد کلان جهاددانشگاهی عبارت است از توسعه دانش فنی نیازمحور، توسعه فرهنگ انقلابی در دانشگاه‌ها و ارائه خدمت به اقشار کمتر برخوردار که خوشبختانه جهاددانشگاهی توانسته است در تحقق این سه رویکرد به توفیقات خوبی دست یابد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی تنوع فعالیت‌ها در این نهاد را نقطه قوت آن دانست و بیان کرد: تنوع فعالیت‌ها در تداوم حیات این سازمان تأثیر مثبت داشته و نه تنها موجب تضعیف فعالیت‌ها نشده، بلکه در تمام حوزه‌ها نیز تأثیرگذار بوده و با دستاوردهای بالایی همراه شده است.

وی ابراز کرد: با توجه به اهمیت فناوری و پژوهش، ضروری است نقش جهاددانشگاهی به عنوان نهاد دانش‌بنیان در آینده به صورت ویژه‌تری مورد تبیین قرار گیرد.

احد ظابط

رسالت دانشگاه؛ تربیت نیروی انسانی

در بخش دیگری از مراسم احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در سال‌های اخیر جریان جمعیتی و جهت‌گیری‌های آموزش، پژوهش و فناوری به سمتی پیش رفته که در این حوزه نتوانسته اثربخشی‌های خودش را نمایان کند.

وی اظهار کرد: رسالت دانشگاه تربیت نیروی انسانی است؛ لذا از این مسیر نمی‌توان خارج شد، تولید باید اتفاق بیفتد اما تعلیم نیروی‌ انسانی باید از مسیر تربیت درست انجام شود، نه از مسیر تولید علم و فناوری. کیفیت یعنی برآورده کردن خواسته مشتری یا حتی فراتر از آن که در واقع همان رضایت خداوند از اعمال انسان است. 

ضابط افزود: مشتری نهایی حرف اصلی را می‌زند و هر دو نهاد جهاددانشگاهی و دانشگاه یک ذی‌نفع مشترک دارند و آن هم جامعه است. در یک برهه زمانی پژوهشِ تقاضامحور و اقتصاد دانش‌محور مطرح بود، اما اخیراً اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شده است.

وی با اشاره به طرح زیست‌بوم نوآوری شرق کشور توسط دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: زیست‌بوم نوآوری یک مجموعه کامل از ایجاد تحولات اقتصاد دانش‌بنیان است که عناصر و بازیگران متعددی شامل بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و... دارد و تمام جوانب این طرح برعهده دانشگاه فردوسی مشهد است که باید آن را به درستی تکمیل و اجرا کند. دانشگاه‌ها با کمک پارک‌های علم و فناوری و اطلاعات دانشگاهی می‌توانند این کار را انجام دهند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جهاددانشگاهی در بخش آموزشی و پژوهشی نقش مؤثری دارد و به دلیل اینکه یک نهاد انقلابی محسوب می‌شود و همچنین نزدیکی فیزیکی که با دانشگاه فردوسی دارد، می‌تواند در ایجاد و توسعه شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری نقش داشته باشد.

انتهای پیام
captcha