آثار خوش‌نویسی دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با موضوع حضرت زهرا(س)
کد خبر: 4198696
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶

آثار خوش‌نویسی دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با موضوع حضرت زهرا(س)

سیدسعید سرابی گفت: آثار مربوط به دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» مجموعه‌ای از نفایس خوشنویسی است که همه این آثار با موضوع حضرت زهرا(ص) جمع‌آوری شده است، این امر برای نخستین بار در سطح جهان اسلام با موضوع مشترک احادیث، اشعار، فرمایشات و آیاتی است که در خصوص حضرت صدیقه طاهره(س) بیان شده است.

سیدسعید سرابی دبیر دومین جشنواره بین‌المللی «یاس‌یاسین»به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدسعید سرابی دبیر دومین جشنواره بین‌المللی «یاس‌یاسین» و مدیرعامل مجمع عمومی جامعه قاریان مشهد، در نشست مرحله داوری آثار خوشنویسی دومین جایزه بین‌المللی خوشنویسی «یاس‌یاسین» و رونمایی از اثر خوشنویسی عثمان اوزجای که امروز 18 بهمن‌ماه در نگارستان فاطمی برگزار شد، ضمن تبریک و تهنیت ایام مبعث نبی اکرم(ص) و دهه فجر، اظهار کرد: این جلسه با موضوع اطلاع‌رسانی از مرحله داوری دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین»، با حضور اهالی رسانه و اساتید برجسته خوشنویسی و رونمایی از اثر فاخر خوش‌نویسی استاد «عثمان اوزجای» انجام شد. بعد از داوری استقرار این اثر در نگارستان فاطمی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دومین جایزه بین‌المللی خوشنویسی «یاس یاسین» به همت مؤسسه فرهنگی و هنری «میراث یاس یاسین» و رییس هیئت امنای این موسسه، مهرداد صالحی که از 4 سال پیش و قبل از بروز بیماری کرونا آغاز شده است، امروز به استاد عثمان اوزجای تقدیم شد. مجموعه فعالیت‌های این مؤسسه از بیش از یک دهه قبل در عرصه خوشنویسی آغاز شده است و فعالیت‌های این مؤسسه با سفارش، جمع‌آوری و خرید آثار برجسته خوشنویسی اساتید مختلف جهان اسلام که با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) است، قرار دارد.

سرابی افزود: یکی از اهداف این مؤسسه، به غیر از هدف اصلی که ترویج فرهنگ و معارف فاطمی و روایت و احادیث حضرت صدیقه طاهره(س) است، توجه به هنر خوشنویسی به عنوان سرمایه‌ای ملی است. زیرا قالب‌ها و ابزارهای مختلف هنری وجود دارند، اما اینکه مؤسسه فرهنگی-هنری «یاس یاسین» این هنر خوشنویسی را انتخاب کرده است، همین دلیل ملی بودن این هنر است. 

دبیر دومین جایزه بین‌المللی «یاس‌یاسین» بیان کرد: این آثار مجموعه‌ای از نفائس خوشنویسی است که همگی این آثار با موضوع حضرت زهرا(ص) جمع‌آوری شده است، این امر برای نخستین بار در سطح جهان اسلام با موضوع مشترک احادیث، اشعار، فرمایشات و آیاتی است که در خصوص حضرت صدیقه طاهره(س) بیان شده است، در قالب نمایشگاهی ارائه شده است که این مجموعه آثار از سال گذشته همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) در این محل برای اولین بار در نگارستان فاطمی ارائه شده است. نخستین دوره این مسابقه درسال ۱۳۹۶ فراخوان داده شد و در سال 1397 برگزار شده است. همچنین بعد از وقفه‌ای که بیماری کرونا ایجاد کرد، در سال 1401 همزمان با ایام باسعادت ولادت حضرت زهرا(س) مجدد این فراخوان تنظیم شد و در حال داوری است. 

آثار خوش‌نویسی دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با موضوع حضرت زهرا(س)

سرابی اظهار کرد: برای جشنواره دوم، تنوع بسیاری در رشته‌های مختلف جایزه بین‌المللی یاس‌یاسین ایجاد شده است. این جشنواره در دو بخش بین‌المللی و ملی امسال به ابتکار پرداخته است و به همت هیئت علمی این جشنواره، تاکنون برای این امر چند رخداد مختلف در سراسر نقاط جهان اسلام با موضوع این جایزه برگزار شده است. از جمله این رخداد‌ها نشست هنرمندان و اساتید خوش‌نویسی کشور عراق بود که در شهر نجف همزمان با ۱۳ رجب سال گذشته با حضور داوران این جشنواره برگزار شده است.

وی افزود: همچنین نشست اختصاصی که با حضور اساتید و خوشنویسان جهان اسلام در استانبول در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شده است. در تاریخ 17 و 18 بهمن اساتید گرانقدر در 7 رشته خوشنویسی که در این مسابقه موجود بوده است،  از 102 اثر ارسال شده، 18 اثر انتخابی را مورد داوری قرار داده‌اند که نتایج آن در پایگاه اطلاع‌رسانی جایزه بین‌المللی یاس یاسین ارائه خواهد شد.

دبیر دومین جایزه بین‌المللی «یاس‌یاسین» گفت: یکی از نقاط برجسته این رخداد، این بوده است که تعداد آثار ارسالی از کشورهای مختلف بسیار زیاد بود. این آثار از 15 کشور مختلف برای ایران ارسال شده است که این کشورها شامل الجزایر، افغانستان، استرالیا، مصر، هندوستان، اندونزی، عراق، پاکستان، عربستان، سوریه، ترکیه، بحرین، مالزی، بنگلادش و لبنان می‌شود. جمع حاضر در جلسه اساتید بزرگواری هستند که افتخار و پشتوانه اصلی این رخداد محسوب می‌شوند و همگی از نخبگان عرصه هنری جهان اسلام هستند. این اساتید شامل دکتر روزان، عبدالرضا وحی داوود، استاد عثمان اوزجای از ترکیه، استاد جواد خوران، استاد محمدجلیل رسولی، استاد یدالله کابلی، استاد رضوانی، استاد عبدالصمد حاج صمدی و استاد جوادزاده می‌شوند.

آثار خوش‌نویسی دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با موضوع حضرت زهرا(س)

خوشنویسی؛ هنری ملی

در ادامه این مراسم محمدجلیل رسولی از هنرمندان خوش‌نویس، در خصوص هنر خوشنویسی، بیان کرد: در مجموعه هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر معنایی، محتوایی و معنوی محسوب می‌شود و در وضعیت مطلوبی قرار دارد، البته در مقایسه با سال‌های گذشته امروزه در شرایط بسیار خوبی برای خوشنویسی دارا هستیم. خوشنویسی هنری است که در خون تمامی ایرانیان قرار دارد و هنری ملی محسوب می‌شود. عالی‌ترین نبوغ ایرانیان در خوشنویسی قرار دارد. زیرا خوشنویسی در قالب هنر قدسی مطرح بوده و برای آن کم‌کاری هایی صورت گرفته است. 

آثار خوش‌نویسی دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با موضوع حضرت زهرا(س)

در ادامه همچنین یدالله کابلی از دیگر هنرمندان خوشنویس تصریح کرد: خوشنویسی ایرانی در موزه‌های داخلی و خارجی همواره از استقبال بسیار زیادی برخوردار بوده است و موزه‌های مختلف خارجی سرشار از هنر ایرانی است که این امر تبلور و تجلی ذات زیبایی هنر ایرانی است. خوشنویسی در ۳۶۰ شعبه در سراسر ایران برگزار می‌شود که جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد. این موسسه بزرگترین کانون فرهنگی و هنری کشور در خصوص خوشنویسی محسوب می‌شود. بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید بزرگ خوشنویسی، بانوان استاد هستند که در قالب‌های مختلف تخصص دارند. همچنین باید توجه داشت که بیش از پنجاه درصد آثار دریافتی این جشنواره مربوط به بانوان بوده است. 

آثار خوش‌نویسی دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با موضوع حضرت زهرا(س)

احمد مسجد جامعی عضو هیأت داوران جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» در ادامه تصریح کرد: هیچ نمایشگاه، موزه و خانه تاریخی در جهان وجود ندارد که آثار ایرانیان در آنها موجود نباشد. بخشی از هنر خوشنویسی تبلور مفاهیم دینی معنوی است که طنین جهانی دارد و بسیار تخصصی است. 

آثار خوش‌نویسی دومین جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با موضوع حضرت زهرا(س)

عثمان اوزجای برنده دومین جایزه بین‌المللی جشنواره خوشنویسی «یاس یاسین» نیز در پایان در خصوص اثر خود، بیان کرد: این اثر همزمان با ایام شعبانیه برای حضرت زهرا(س) نگاشته شده است که به برکت رخداد جشنواره یاس یاسین، در این مؤسسه و در این شهر جانمایی شده است. طبق سفارشی که آقای صالحی در خصوص حدیث شریفه‌ای در خصوص حضرت زهرا(س) داده بودند، حدود یک ماه با کار و تلاش دو ترکیب متفاوت با همدیگر را ارائه داده‌ام و ایشان طبق نظر خود این اثر را برگزیند و در این جشنواره به نمایش و داوری گذاشته شده است. این اثر با خط ثلث جلی در روی کاغذ دست‌ساز آهار مهره با مرکب ژاپنی این کار نوشته شده است.

انتهای پیام
captcha