تقویت گفتمان زیارت؛ از اهداف جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص)
کد خبر: 4202084
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵

تقویت گفتمان زیارت؛ از اهداف جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص)

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) گفت: امتداد اجتماعی زیارت و تقویت گفتمان زیارت، ارتقای معنایی زیارت در جامعه و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) است.

نشست خبری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، امروز هفتم اسفند در نشست خبری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد اظهار کرد: نمایشگاه آثار برگزیده نخستين جشنواره ملی صنايع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) هشتم و نهم اسفند ماه سال جاری با حضور ميهمانان و چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری در مشهد برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: پس از اعلام فراخوان اولین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص)، 800 اثر به صورت مستقیم و در قالب‌ رویدادهای منطقه‌ای، به جشنواره ارسال شد و در سه مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت. دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با همکاری سازمان علمی- فرهنگی و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در راستای مأموریت‌ها و رسالت‌های خود که جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی علمی در حوزه‌های گوناگون علوم کاربری است، مسئولیت برگزاری نخستین جشنواره صنایع فرهنگی عالم آل محمد(ص) را بر عهده گرفت.

رجوعی اظهار کرد: امتداد اجتماعی زیارت و تقویت گفتمان زیارت، ارتقای معنایی زیارت در جامعه و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) است، اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر سیره و سنت رضوی نیز مهم‌ترین ابزار برای جریان‌سازی و گفتمان‌سازی امتداد اجتماعی زیارت است.

وی تصریح کرد: توسعه و ترويج فرهنگ و انديشه رضوی با دو رویکرد سبک زندگی رضوی و احیای میراث رضوی، خدمت‌رسانی كريمانه، توسعه وقف و نذر و سوغات فرهنگی زائر از محورهای پنجگانه این جشنواره است.

رجوعی افزود: با فراخوان صورت گرفته از تمامی علاقه‌مندان و هنرمندان دعوت شد تا افراد آثار و ایده‌های خود را در 9 حوزه مهم فناوری‌های فرهنگی و نرم از جمله «بازی‌های ویدئویی و موبایلی»، «ایده‌های نوآورانه در هنرهای دیداری و شنیداری»، «بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی»، «واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی»، «نرم‌افزارهای کاربردی»، «ایده‌های خلاقانه طراحی و معماری اسلامی»، «صنایع دستی و هنرهای کاربردی»، «ایده‌های نوآورانه در بسته‌بندی، چاپ و نشر» و «مد و پوشاک» به جشنواره ارسال کنند.

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) ادامه داد: 6 رویداد در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، قم، اصفهان و مشهد برگزار می‌شود و در نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) علاوه بر مشهد در پنج شهر بزرگ کشور رویدادهای منطقه‌ای با همکاری پارک‌های علم و فناوری، حوزه هنری و دانشگاه‌های مختلف برگزار شد. خلاقیت و نوآوری، ارائه ایده در راستای موضوع رویداد، بازار و درآمدزایی، در نظر گرفتن موازین ایرانی- اسلامی و داشتن توجیه مالی و اقتصادی از جمله معیارهای عمومی برای داوری آثار در کنار معیارهای تخحصصی هر حوزه در نظر گرفته شده است و به آثار برگزیده سطح اول تا سوم به ترتیب هشت، پنج و سه سکه تمام بهار آزادی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای حمایت از 50 اثر انتخابی در مرحله دوم داوری و تجاری‌سازی و تولید انبوه گفت: با بررسی‌های صورت گرفته آثار برگزیده توسط مؤسسه انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر)، شرکت کسب و کار رضوی، وزارت صمت، معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری جهت تولید انبوه حمایت می‌شوند. مراسم اختتامیه اولین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد، چهارشنبه ۹ اسفند با حضور تولیت آستان قدس رضوی در مدرسه معارف بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha