بیشترین آثار جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی در حوزه سوغات زائر است
کد خبر: 4202089
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷

بیشترین آثار جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی در حوزه سوغات زائر است

دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) گفت: بیشترین آثار ارسالی به اولین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد در حوزه صنایع دستی و سوغات زائر و کمترین آثار مربوط به حوزه مد و پوشاک است.

زیارتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجواد استادی، دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) امروز هفتم اسفند در نشست خبری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد اظهار کرد: موضوع امتداد اجتماعی زیارت یکی از سیاست‌های اصلی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی است.

وی گفت: امتداد اجتماعی زیارت بدین معناست که تمام آوردهای زیارت به شکل ملموس در زندگی نه تنها قشری که مستقیم به زیارت می‌آیند، بلکه همه آحاد جامعه چه مسلمان و غیر مسلمانان جریان بخشیده شود. هنر زبان امتداد اجتماعی زیارت است، چرا که هنر می‌تواند مفهوم زیارت را در زندگی همه افراد در طبقات و مذاهب مختلف جریان بخشد و از این‌رو توجه ویژه‌ای به هنر در آستان قدس رضوی شده است.

دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار کرد: این جشنواره تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است و تلفیق این سه ضلع می‌تواند مسیری را هموار کرده تا شعار محوری امتداد زیارت تحقق بخشیده شود.

رئیس فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: باید سوغات شهر مشهد با هویت فرهنگی این شهر مقدس که زیارت است در اقصی نقاط جهان گسترش یابد و تلاش شود تا در آینده یا نزدیک ذائقه مخاطب در سوغات زائر مشهد تغییر یابد. از لحاظ معنایی باید هویت زیارتی مشهد را به‌صورت غیر مستقیم در سوغات زائر تقویت و برای هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی زمینه حضور فعال آنها در این عرصه را فراهم کنیم.

استادی ادامه داد: ادبیات صنایع فرهنگی از غرب گرفته شده است، اما ما در کشور و به ویژه آستان قدس به این مقوله نگاه معرفتی و دینی داریم و به دنبال رویکردهای بومی در حوزه تولید و محتوی هستیم و یکی از محورهای جشنواره هم تقویت گفتمان معرفتی و دینی بوده است.

دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار کرد: آثار رسیده در حوزه مد و لباس بسیار کم است و متأسفانه نتوانسته‌ایم در این خصوص رشد داشته باشیم، با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه تعریف شده و فارغ‌التحصیلان این رشته نیازمند بازار کار هستند.

وی بیان کرد: از بیش از ۸۰۰ اثر رسیده بیشترین آثار ارسالی در حوزه صنایع دستی و سوغات زائر، بازی و اسباب‌بازی و سرگرمی و نرم‌افزارهای کاربردی بوده و در حوزه مد و لباس کمترین آثار دریافتی را داشتیم و این در حالیست که مشهد بیش از 20 میلیون زائر دارد و با وجود پنج میلیون زائر بین‌المللی قطب جدی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر محسوب می‌شود.

استادی گفت: به دنبال آن هستیم سوغات مشهد نشان‌دهنده هویت فرهنگی این شهر یعنی زیارت در تمام نقاط جهان باشد، لذا ضرورت دارد این امر از لحاظ مبنایی در ایران و خارج از کشور تقویت شود.

انتهای پیام
captcha