گفتمان‌سازی زیارت محدود به جغرافیای مشهد نیست
کد خبر: 4202415
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

گفتمان‌سازی زیارت محدود به جغرافیای مشهد نیست

رییس اداره فضای مجازی و هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: امر گفتمان‌سازی زیارت محدود به جغرافیای مشهد نیست و امروزه در صنعت و توسعه، بنیاد ما مسئله فرهنگ است و این درک در آستان قدس رضوی در بنیاد مفهومی خود را به خوبی نشان داده است.

زیارتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجواد استادی، دبیر هنری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) و رئیس اداره فضای مجازی و هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی استان در مراسم آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که امروز ۹ اسفندماه در دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر با محوریت و مرکزیت سازمان علمی و فرهنگی تلاش کرده است که نقش اساسی خود را در زمینه‌سازی ارتقای گفتمان زیارت ایفا کند. برخی افراد آستان قدس رضوی را دستگاهی برای خدمات مستقیم و فیزیکی برای زائران می‌پندارند که نگاهی بسیار محدود برای این نهاد است، زیرا آستان قدس رضوی این مأموریت را دارد که گوهر بی‌نظیر زیارت را که از جنبه‌های مختلف معرفتی، اجتماعی و فرهنگی زمینه‌ساز پیشرفت ایران است برای هر فردی که می‌تواند از این مفهوم استفاده کند، عرضه نماید.

وی تصریح کرد: امر گفتمان‌سازی زیارت محدود به جغرافیای مشهد نیست و امروزه در صنعت و توسعه، بنیاد ما مسئله فرهنگ است و این درک در آستان قدس رضوی در بنیاد مفهومی خود را به خوبی نشان داده است. همکاران ما در سازمان علمی و فرهنگی در تلاش هستند تا بر اساس الگویی زمینه‌سازی فراوری مفاهیم بلند قدسی را به محصولات و خدماتی که عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، تعمیم دهند که نمونه بزرگ این امر حرم مطهر رضوی است که مقام معظم رهبری هم در بیانات خود به این امر تأکید بسیاری داشته‌ و این گنجینه عظیم هنری را مکتب معرفتی خوانده‌اند.

استادی گفت: منظور رهبری از این مکتب معرفتی آن است که افراد با حضور در حرم مطهر رضوی تحت تأثیر آن معنویت واقع شوند، زیرا هنرمندانی نزدیک به ۸۰۰ سال تلاش کرده‌اند تا این مفاهیم را در حرم مطهر رضوی فرآوری کنند، بنابراین با این محور، مجموعه‌های مختلفی گرد هم جمع شده‌اند تا پیوند هنر، دانش و نوآوری را رقم بزنند و این امر زمینه‌ساز گفتمان‌سازی مناسبی برای مفاهیم دینی شود. 

دبیر هنری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار کرد: یکی از موفقیت‌های این جشنواره آن بوده است که نهادهای متولی بسیاری در این جشنواره کمک کرده‌اند تا این سه ضلع جشنواره به صورت مطلوب در جشنواره موجود باشد و در حوزه دانش دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشگاه هنر تبریز و .. فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌اند، برای بعد معرفتی دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم و برای بعد هنری هم مؤسسه افرینش‌های هنری اقدامات بسیار زیادی انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: اختتامیه جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص)، نقطه آغاز جشنواره است و امروز اختتامیه این مراسم نیست، زیرا ما از امروز کار خود را با هدف تجاری‌سازی و توسعه محصولات در آستان قدس رضوی شروع می‌کنیم و در تلاش برای تولید آنها قدم برمیداریم.

در ادامه قاسم صادقی، دبیر علمی جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم ال محمد(ص) اظهار کرد: در داوری این جشنواره ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که داوری در سه مرحله صورت گرفته است و در غربال اول محورهای پنجگانه بسیار حائز اهمیت بوده است و 400 اثری که در آن محورها موضوعیت داشتند به مرحله دوم راه یافتند. از بین این ۴۰۰ اثر، ۵۰ اثر به‌عنوان آثار برگزیده نمایشگاه جشنواره منتخب شده است و در مرحله آخر با درایت سازمان علمی  و فرهنگی و با حضور صاحبان نظر در آستان قدس رضوی هفت اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده‌اند، البته در بخش دانش‌اموزی هم دو اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

دبیر علمی جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم ال محمد(ص) ادامه داد: نهادهای مختلف آستان قدس رضوی با درایت تولیت آستان قدس رضوی و جلسات برگزار شده چتر حمایتی خود را بر روی ۹ اثر قرار داده‌ و هر کدام از نهادها حمایت برخی از محصولات را انتخاب کرده‌اند. این حمایت‌ها 5 موضوع دارد که موضوعاتی را شامل می‌شود: آموزش برای تجاری‌سازی محصولات و معرفی به تأمین‌کنندگان، تلفیق مواردی با محصولات موجود، ارتقای محصول با نگاه پیوست‌های فرهنگی و تنظیم قرارداد، سفارشی‌سازی متناسب با نیاز آستان قدس رضوی و قرارداد مستقیم برای تولید تعداد مورد نیاز آستان قدس رضوی.

صادقی گفت: به‌نشر 9 اثر را برای حمایت انتخاب کرده است که شامل محصولات کیف چرم، بازی فکری رئوفا، بازی پرچم‌داران، پازل ۱۰۰۰ تکه، عروسک انگشتی، کیف چرم، جانماز و سجاده و گرامافون می‌شود، همچنین شرکت کسب‌وکار رضوی سه اثر ظروف مسی، رومیزی برنجی (عطردان) و جانماز و سجاده را برای حمایت مستقیم خود انتخاب کرده‌اند. وزارت صنعت و معدن هم چتر حمایتی خود را بر جشنواره قرار داده‌ و قرار است برای برگزیدگان این جشنواره تسعیلات مفصلی ارائه دهند. معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز پنج اثر بازی پرچم‌داران، جانماز و سجاده، عطردان و بازی فکری رئوفا و ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری هم بازی رئوفا، ماگ نابینایان، جادوی هنر و عروسک انگشتی سخنگو را مورد حمایت قرار داده‌اند.

انتهای پیام
captcha