مصطفی حاجی حسنی کارگر، قاری ممتاز قرآن کریم، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به جزئیاتی از فعالیتها و برگزاری جلسات قرآن تخصصی در مؤسسه انوار المصطفی العالمین در مشهد، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت در این مؤسسه از فنون تلاوت عبور کرده و حافظان و نخبگان، معلمان و مرتلان برجستهای تربیت شده است. تشکیل بزرگترین گروه همخوانی کشور با حضور 88 نفر از دیگر فعالیتهای قرآنی بوده که اکنون این تعداد به 313 نفر در حال افزایش است، ضمن اینکه در برنامه تلویزیونی «محفل» اجرا داشتیم و امسال نیز برای دومین بار به این برنامه دعوت داریم.
وی ادامه داد: در عرصه قرآن به همه فعالیتهای قرآنی ورود داشتیم، اما به دلیل محدودیت مکانی با وجود اینکه اساتید بزرگی در این عرصهها پرورش یافتهاند، اما فعالیت در این عرصهها محدود است، بنابراین نیروها فعالیت خود را پراکنده آغاز میکنند و این امر اتلاف انرژی را در پی دارد.
استاد مؤسسه قرآن و عترت انوار المصطفی(ص) العالمیه افزود: سالانه خروجی خوبی از دورهها داریم که تعداد زیادی از این قاریان و حافظان در مسابقات اوقاف و امورخیریه حائز رتبههای برتر میشوند. امسال از 20 فینالیست مسابقات اوقاف استان هشت نفر از شاگردان حاضر در جلسات قرآنی ما هستند که از این هشت نفر سه نفر به کشوری راه یافتهاند.
حاجی حسنی کارگر گفت: اکنون نیازمند یک مکان مدرن هستیم تا دارای کتابخانه بوده و استودیو برای ضبط داشته باشد، همچنین بتوان جلسات تخصصی را در آن برگزار کرد. در حال حاضر با وجود تعداد بسیار مراجعان امکان پاسخگویی به نیازهای آموزشی آنان وجود ندارد.
وی بیان کرد: این کمبود مکان باعث شده در حوزه بانوان فعالیتهای قرآنی پراکنده انجام شود و از انسجام لازم برخوردار نباشد، ضمن اینکه در بخش برگزاری دورههای تخصصی نیز نمیتوانیم بهصورت مستمر به حوزه بانوان کمک کنیم.
این قاری برجسته در خصوص فعالیتهای قرآنی آموزش و پرورش، تصریح کرد: صرفاً حضور معلم در کلاس درس قرآن حجت نیست، متأسفانه خطایی که در آموزش و پرورش در خصوص برگزاری کلاس قرآن وجود دارد این است که از هر معلمی برای این درس بهره میبرند، بسیاری از مدارس، معلم ورزش، هنر و تاریخ و ... را در زنگ قرآن به کلاس میفرستند.
حاجی حسنی کارگر افزود: البته اتفاقات خوبی در حال وقوع است. در سال گذشته کارگاهی تشکیل دادیم و 700 معلم قرآن آموزش دیدند که البته این تعداد کم هستند و باید متناسب با تعداد کلاسهای قرآنی این تعداد افزایش یابد. بالغ بر 3000 معلم قرآن در خراسان رضوی در آموزش و پرورش مشغول تدریس هستند، اما بسیاری از این معلمان رشته تخصصی دیگری دارند.
وی ادامه داد: زمانبندی کلاس برخی مدیران مدارس برای برگزاری کلاسها به گونهای است که رشته هنر و قرآن در آخرین اولویت قرار میگیرد و در ابتدا ریاضی، زبان و ... را در اولویت میگذارند. در برخی مدارس نیز معلم در کلاس قرآن، ریاضی، زبان و در واقع درسی به غیر از قرآن را تدریس میکند و دستهای از معلمان غیرمتخصص نیز صرفاً به روخوانی قرآن بسنده کرده و دانشآموز را در سطح پایین آموزش میدهند.
این استاد قرآن کریم گفت: برخی از افراد با داشتن مدرک دکترای علوم قرآن نمیتواند، روخوانی صحیح داشته باشد و این مسئله به دلیل، ضعف پایهای آموزش قرآن در مدارس است، این ضعف نیز ناشی از عدم حضور معلمان حرفهای قرآن در مدارس است. باید برای کمبود نیروی متخصص قرآنی در آموزش و پرورش چارهاندیشی شود، ایجاد دارالقرآن برای پرورش معلمان قرآنی و استخدام آنان در آموزش و پرورش میتواند اتفاقات خوبی را در حوزه قرآن رقم بزند.
انتهای پیام