علی مهدویخواه، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش خراسانرضوی، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص جایگاه آموزش قرآن در آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت، نظام قرآنی است، که مقدمه تربیت قرآنی این است که دانشآموزان با قرآن آشنا شوند. آموزش قرآن، ابعاد مختلفی اعم از ظاهری و باطنی دارد، در ظاهر قرآن، بایستی دانشآموزان و مخاطبان از طریق روحانی با روانخوانی، تفسیر و درک قرآن آشنا شوند و به آن عمل کنند. این موضوع را ما به عنوان بنیان صنعت تحول و بنیان همه آموزهها در تعلیموتربیت میدانیم. اگر یک دانشآموز بخواهد تربیت شود، باید اصول و راهبردهایی که در قرآن به آن اشاره شده است را مدنظر قرار دهد و هرچیزی که منطبق با آموزههای قرآنی نباشد، به سرانجام نخواهد رسید.
وی درخصوص حوزه آموزش قرآن، ادامه داد: از لحاظ اولویت و جایگاه، به قرآن کریم به عنوان دستورالعمل و راهنمای زندگی دیده میشود. بنابراین، لازم است دانشآموزان با کتاب و آموزههای قرآن آشنا شوند. درحوزه آموزش قرآن کریم، با همین نگاه، آموزشوپرورش چند مأموریت برای خود تعریف کرده است، همچون تحلیل و محتوای کمک آموزشی که این موضوع، در اختیار سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش است که به صورت متمرکز به آن پرداخته میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش خراسانرضوی تصریح کرد: در ادارهکل آموزش و پرورش استان، با بهرهگیری از تجارب و حضور اساتید مختلف، چه در داخل و چه در خارج از آموزشوپرورش که مشغول به کار هستند، محتوای جذاب کمک آموزشی را تهیه و فراهم خواهیم کرد که دانشآموزان با لذت بیشتری قرآن را فرا بگیرند.
مهدویخواه با اشاره به طرح «شهید عاصمی»، تصریح کرد: در این طرح، بهرهگیری از کتابهای کمک آموزشی، مانند کتاب «سین» و کتابهای دیگر مانند کتاب «استاد مؤمنی» فراهم شده است که از آنها کمک گرفته میشود. همچنین، مأموریت دیگر در حوزه بحث آموزش و توانمندسازی معلمان و مربیان است که، در هفتمین دوره «شهید عاصمی» که در سال گذشته برگزار شد، حدود 4000 معلم توانمند شدند.
وی افزود: در هشتمین دوره از طرح «شهید عاصمی»، هدفگذاری برای توانمند کردن 6000 معلم قرآن است. آموزش قرآن و هر آموزش دیگری در دوره ابتدایی پایهگذاری میشود. بر همین اساس آموزگارانی که از توانمندی لازم در حوزه آموزش قرآن برخوردار نیستند و مشتاق هستند که آموزشهایی در این زمینه فرا گیرند، میتوانند در این طرح شرکت کنند و از یک مدل تجربه شده موفق بهرهمند شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش خراسانرضوی بیان کرد: معلمان در قالب جلسات آموزش حضوری و پشتیبانی غیرحضوری، توانمند میشوند، گواهی دریافت خواهند کرد و با محتوای تعیین شده نسبت به آموزش دانشآموزان اقدام میکنند. باتوجه به بازخوردهای اخیر در این حوزه، در ذهن دانشآموزان تجربه شیرین و حس مثبتی از درس قرآن ماندگار شده است. بنابراین، معلمانی که با همین شیوه درس قرآن را فرا میگیرند و با همین شیوه انتقال میدهند، نگاه دانشآموزان را نسبت به درس قرآن به سمت مثبت تغییر خواهند داد و باعث خواهد شد، دانشآموزان در پایههای بعدی با همان حس مثبت قرآن بخوانند.
مهدویخواه در رابطه با مأموریت دیگر در حوزه قرآن، اظهار کرد: افزایش سطح آموزش عمومی و نخبگانی در حوزه قرآن با آموزش عمومی در کلاسهای درس و حضور معلمان اتفاق میافتد. همچنین در مراکز دالقرآن این امکان برای دانشآموزانی که از سطح نخبگانی بالاتری برخوردار و علاقهمند هستند که مهارت خود را در علوم قرآنی در رشتههای مختلف قرآن، همچون حفظ و تجوید، قرائت و تفسیر قرآن افزایش دهند، فراهم است.
وی با بیان اینکه 72 دارالقرآن در خراسانرضوی فعالیت میکنند، گفت: این مراکز به صورت روزانه، آمادگی جذب و پذیرش قرآنآموزان را دارند. در هر اداره آموزشوپرورش1 مرکز دارالقرآن وجود دارد که این مراکز نسبت به ارائه آموزشهای تخصصی با استفاده از ظرفیت اساتید متخصص اقدام میکنند و خروجی آن در مسابقات و رویدادهای قرآنی نشان داده میشود که خوشبختانه خراسانرضوی به واسطه اساتید تربیتی در استان با تلاشهای مختلفی که صورت گرفته است، در حوزه مسابقات همیشه سلامت بوده است که اخیرا این رتبه برای دانشآموزان استان مانند سنوات گذشته حاصل شد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش خراسانرضوی اظهار کرد: مأموریت دیگر آموزشوپرورش در این حوزه، توانمندسازی والدین است که اگر فعالیتهای تربیتی از جمله موضوعات مربوط به آموزش قرآن کامل انجام شود، والدین نیز در این امر دخیل میشوند، چرا که بخشی از ساعتهای زندگانی دانشآموزان در مدرسه و بخش عمده آن در خانواده است. والدین اگر اصول آموزش قرآن را به درستی فرا بگیرند میتوانند ادامهدهنده بسیار خوبی برای آموزشهای درون مدرسه باشد.
مهدویخواه در پایان گفت: اگر این موضوعات ریشهدار و بنیادین ادامه یابد، خود دانشآموزان نیز باید در این موضوعات درگیر و دخیل شوند. بنابراین، دانشآموزان خود باید عهدهدار طراحی و اجرای بسیاری از معلومات باشند و در قالب فعالیتهای تشکیلاتی، جریان را به دست گیرند تا در بحث آموزش، وضعیت بهتری به دست آید.
انتهای پیام