کد خبر: 4250374
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

کمرنگی سبک زندگی قرآنی در جامعه

یک مدرس قرآن با بیان اینکه کمرنگ شدن سبک زندگی قرآنی در جامعه کنونی از دغدغه‌هایش است، گفت: در کلاس‌هایم سعی می‌کنم علاوه بر آموزش مطالب درسی به آموزش شیوه صحیح زندگی قرآنی بپردازم.

مریم قلعه‌نویی، مدرس قرآنمریم قلعه‌نویی، مدرس قرآن است و در مؤسسه قرآنی «بضعة‌المصطفی» مشهد تدریس می‌کند، از همان دوران کودکی نوارهای کاست استاد پرهیزکار را گوش می‌داد و پس از سالها فعالیت با هدف مربیگری در کلاس‌های قرآن شرکت کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی در خصوص ورود به حوزه قرآن و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که امروز به عنوان یک مدرس قرآن با آنها مواجه است مطالبی مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

ایکنا _ از چگونگی ورود به این حوزه برایمان بگویید.

به لطف خداوند در خانواده‌ای مذهبی و قرآنی متولد شدم و از همان ابتدای کودکی مادرم نوار سه بار تکرار استاد پرهیزکار را که در آن زمان در جامعه قرآنی بسیار باب شده بود برایمان می‌گذاشت و البته هیچ‌گاه مجبور به گوش دادن نمی‌کرد، بلکه ما در هنگام بازیگوشی‌های کودکی یادگیری آن را فرا گرفتیم و من نیز به مرور علاقه‌مند به یادگیری دقیق‌تر آموزه‌های قرآنی شدم، به‌طوری‌که طبق همان روشی که از استاد پرهیزکار یاد گرفته بودم همیشه با خود آخر آیات سوره مبارکه یاسین را زمزمه می‌کردم.

از همان‌ زمان بود که دریافتم من هم می‌توانم مانند استاد پرهیزکار قرآن را تلاوت کنم و بعد از مدتی خودم نوار استاد را می‌گذاشتم و گوش می‌دادم، همچنین از ابتدای پایه اول دبستان تا پایه دوازدهم به لطف و پشتیبانی والدینم به رفتن به مدارس قرآنی، کلاس‌های آموزش قرآن در مدرسه و شرکت در مسابقات قرآنی پرداختم.

ایکنا _ چگونه وارد حوزه مربی‌گری شدید؟

همسرم بسیار در راه رسیدن به هدفم(که مربی‌گری بود) همکاری مؤثر داشت. من در سن 14 سالگی با شخصی که در خانواده‌ای مذهبی و قرآنی متولد شده بود ازدواج کردم و به پشتوانه و مددرسانی وی توانستم به ادامه این مسیر بپردازم. با توجه به اینکه دوره‌هایی که در آن شرکت می‌کردم بسیار فشرده و سنگین بود، اما با فضایی که همسرم فراهم می‌کرد باعث شد در این مسیر ثابت‌قدم باشم و رشد کنم و حتی وی نیز با دیدن تأثیرات معنوی که قرآن در زندگی ما می‌گذاشت تشویق شد و در حوزه صوت و لحن، بخش نغمات را زیر نظر استاد آمنا آموزش دید و هم‌اکنون در این حوزه مسلط است.

در سال 1388 سازمان تبلیغات فراخوانی اعلام کرد که دوره‌های تربیت مربی در حال برگزاری و شکل‌گیری است که به لطف اساتید بنده و تعدادی به سازمان تبلیغات معرفی شدیم و در دوره‌های آنجا شرکت کردیم و موفق شدم مدرک مربی‌گری روخوانی، مفاهیم، تجوید و صوت و لحن را کسب کنم، همچنین از زمانی که توفیق مربی‌گری را داشته‌ام، طی 15 سال اخیر بر آموزش قرآن به صورت لحن عرب و همچنین تجوید متمرکز شده‌ام.

ایکنا _ رفتار یک مدرس قرآن با شاگردان چگونه باید باشد؟

یک مدرس قرآن علاوه بر آموزش درست مطالب قرآنی به فراگیران خود باید دارای فن بیانی درست و مناسب باشد و یک آموزگار نباید به شاگردان نگاه شاگرد و استادی داشته باشد، بلکه باید شخصیت آنها را بسیار بزرگ‌تر از جایگاهشان ببیند و برای آن‌ها احترام بسیاری قائل شود. پوشش یک مدرس قرآن در فضاهایی که آقایان هستند نیز بسیار مهم است و باید پوششی مناسب و ویژه‌ را برگزیند، همچنین یک مدرس قرآن باید اهمیت نماز اول وقت را به شاگردان انتقال دهد و هنگامی‌که اواسط کلاس صدای اذان شنیده می‎‌شود زمانی را برای خواندن نماز اختصاص دهد.

تا به امروز مدرس انواع و اقسام قرآن‌آموزان بوده‌ام و حتی افرادی نیز در کلاس‌ها شرکت می‌کردند که خانواده از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کردند و حتی مورد تمسخر قرار می‌دادند، برای نمونه فردی در کلاس‌های من حضور داشت که هنگامی که می‌خواست در آزمون قرآن برای گرفتن مدرک شرکت کند با مخالفت شدید خانواده‌اش روبه‌رو شد که خوشبختانه پس از سال‌ها صبوری خداوند همسری مذهبی و قرآنی به او هدیه داد تا بتواند در این راستا رشد بهتری داشته باشد.

هم‌اکنون نیز بزرگ‌ترین دغدغه من شیوه زندگی قرآنی که در جامعه امروز بسیار کمرنگ شده است و به همین سبب در کلاس‌ها سعی می‌کنم علاوه بر آموزش مطالب درسی به آموزش شیوه صحیح زندگی قرآنی بپردازم.

 

انتهای پیام
captcha