سیدعمران موسوی گرمارودی، نویسنده کتاب «دفاع از حضرت فاطمه زهرا(س)» است. او فارغالتحصیل مهندسی برق است، اما به فراخور مشی خانوادگی و همچنین علاقه شخصی به معارف اهلبیت عصمت و طهارت(ع)، بهویژه مباحث قرآنی و حدیثی، به پژوهش در این حوزه ورود کرده است. ایکنای خراسان رضوی به مناسبت ایام فاطمیه گفتوگویی با وی انجام داده است که بخش دوم آن را در ادامه میخوانیم.
یکی از موضوعاتی که گواه بعد و عمق این پژوهشها محسوب میشود، تعداد منابعی بوده که در این سه جلد کتاب به آن استناد شده است. در جلد اول حدود 216 کتاب از مهمترین، متقدمترین و اصیلترین آثار حدیثی، فقهی و کلامی شیعه و سنی مورد استناد و استفاده قرار گرفته، در جلد دوم حدود 219 منبع و در جلد سوم 250 منبع مدنظر بوده است.
در جلد اول 10 روایت قصهواره مورد پژوهش قرار گرفته که همه آنها ناظر بر یک ماجراست، ماجرایی که اثبات شده بهگونههای مختلف با هدف نهادینهسازی در ذهن مخاطب نقل شده است، ماجرایی که برای بانوی دیگری در اطرافیان پیامبر(ص) رخ داده بود و بعدها هدفمندانه به حضرت فاطمه(س) نسبت داده شده تا وجود مقدس ایشان را از آن جایگاه عصمت که مدافع خلافت حضرت علی(ع) است، پایین بکشد.
بیشتر بخوانید:
باید توجه داشت هدف کسانی که درصدد تحریف اخبار، روایات و سیره حضرات معصومین(ع) هستند، شکستن جایگاه قداست آنان در نگاه مسلمانان و دیگران است و طبیعتاً دروغ خود را به صورت آشکار بیان نمیکنند، بلکه سعی میکنند دروغ را در قالبی به مخاطب ارائه کنند که برای او جذاب و مورد پذیرش باشد، بنابراین در هر سه جلد کتاب، روایتهایی را از همین حیث مورد توجه و بررسی قرار دادهایم.
در خلال پژوهشهایی که پیرامون نقد و بررسی اینگونه روایات ساختگی صورت گرفت، این نکته حاصل شد که مهمترین قصد جاعلان و تحریفکنندگان اینگونه احادیث این بوده است که جایگاه حضرت فاطمه(س) را از مقام حجیتی، عصمت و طهارتشان به عنوان یکی از حجتهای واجبالعطاعه خاندان عصمت و طهارت پایین بکشند و در این مسیر چند تلاش ویژه صورت گرفته است.
نخستین تلاش این است که شاخصه عصمت را از حضرت فاطمه(س) نفی کنند بنابراین در قصههایی که ساخته شده است، تلاش کردهاند اشتباهاتی را به ایشان نسبت دهند، از این منظر که ایشان کاری را انجام میدهد که مورد شکایت و رنجش خاطر پیامبر(ص) قرار میگیرد، همچنین تلاش شده است که جایگاه وجود مقدس حضرت فاطمه(س) و روحیه ایشان را روحیهای دنیاطلب و دنیادوست جلوه دهند تا با این هدف، اهداف دیگری را برای جبهه باطل محقق کنند و آن این است که برای انکار اعطای فدک و دیگر داراییهایی که پیامبر(ص) به امر خداوند به حضرت فاطمه(س) اعطا فرمودند، داستانی که برای بانوی دیگری در تاریخ اسلام رخ داده است به حضرت فاطمه(س) نسبت دهند و اعتراضی که پیامبر(ص) نسبت به رفتار دنیاپرستانه آن زن رخ داده را به حضرت فاطمه(س) منتسب کنند.
از جمله ویژگیهایی که پیامبر(ص) مبنی بر مهمترین مصادر شیعه و سنی نسبت به حضرت فاطمه(س) بیان فرمودند دو ویژگی است که در دو حدیث تبلور پیدا کرده و یکی از آنها حدیثی است که پیامبر(ص) به حضرت فاطمه(س) فرمودهاند: «إنّ اللّه َ يَغضَبُ لِغَضَبِکِ، ويَرضى لِرِضاکِ؛ خداوند با خشم تو به خشم مىآيد و با خشنودى تو خشنود مىشود». این حدیث معیاری است که بدانیم رفتار حضرت فاطمه(س) نشاندهنده این است که این بانو آیینه پروردگار و معیار خشم و رضا نسبت به هر امری است.
نکته دوم حدیثی است که پیامبر(ص) فرمودند: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی؛ فاطمه پاره تن من است و هرکس او را بیازارد گویی مرا آزرده است.» این دو حدیث در احادیثی که در این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته بسیار کارگشا است، به جهت اینکه روشن میکند منحرفان و جاهلان حدیث تلاش کردهاند که به صورت ویژه این دو حدیث مشهور نبوی را در قالب داستانگونههایی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، بشکنند و آنها را در ذهن مخاطبان و جامعه مسلمانان مخدوش کنند.
بنابراین میبینیم در بعضی از قصههایی که در جلد اول کتاب ملاحظه میشود، حضرت زهرای مرضیه(س) پردهای در خانه خود آویخته است، دستبندی به دست کرده و یا خلخالی به پا کرده، یا جنس جدیدی برای خانه خود خریده است و پیامبر(ص) وقتی وارد خانه حضرت فاطمه(س) میشوند، با خشم و ناراحتی آنجا را ترک میکنند، در حالی که این ماجرا منتسب به بانوی دیگری است و هدف از این انتساب این بوده که در تاریخ بگویند حتی حضرت فاطمه(س) هم رفتاری دارند که مورد اعتراض خداوند و پیامبر(ص) است، بنابراین هرگونه خشم و رضای ایشان الزاما آیینه خشم و رضای پروردگار نیست.
در جلد سوم نیز با روایاتی مواجه میشویم که اختلافاتی میان امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) در میگیرد و از قضا این اختلافات باز هم ناظر بر مباحث مالی و اقتصای است، مانند اینکه امام علی(ع) باغی را در راه خداوند انفاق میکند و حضرت فاطمه(س) نسبت به انفاق گشادهدستانه معترض میشوند، در ادامه به پیامبر اکرم(ص) وحی نازل میشود که «برو و به فاطمه بگو حق نداری با علی(ع) مخالفت کنی.» اینها همان روایات تحریفی با اهداف ذکر شده هستند.
جلد اول کتاب دفاع از حضرت فاطمه زهرا(س) در سال 1396 در مشهد و از انتشارات «سپهر توس» چاپ شد و جلد دوم و سوم آن در سال 1399 در تهران از انتشارات «دلیل ما» به چاپ رسید و اکنون در دسترس پژوهندگان و علاقهمندان قرار دارد. امیدوارم که این کتاب توانسته باشد در مسیر صیانت از حریم ولایت اهل بیت قدمی برداشته باشد و برای جامعه فرهیختگان و نویسندگان کشور مورد استفاده و اقبال قرار بگیرد.
حضرت فاطمه زهرا(س) در دفاع از حقانیت امیرالمؤمنین علی(ع) چنان نقش بسیار پررنگی در تاریخ اسلام دارند که معاندان و مخالفان با تمام تلاش خود در صدد برآمدهاند که جایگاه این بانوی مقدس را در انظار و باور مردمان بشکنند، بنابراین به جعل احادیث و پرداختن به داستانهای دروغین پیرامون حیات ایشان روی آوردند تا ویژگیهایی که در مسیر دفاع از امیرالمؤمنین(ع) در عملکردهای حضرت فاطمه(س) بسیار پررنگ بوده است را در نگاه مردم تخریب کنند که از جمله این موارد دنیاگریزی، عصمت و طهارت ایشان و همتاییشان با وجود پیامبر اکرم(ص) و محبوبیت نزد پروردگار است، بنابراین در این کتاب دردمندانه و دغدغهمندانه از بزرگان و فعالان عرصههای اجتماعی و فرهنگی تقاضا کردهام که در گزینش احادیث و روایاتی که پیرامون حضرت فاطمه(س) مدنظرشان قرار میگیرد، اهتمام ویژه داشته باشند و بدانند برخی از روایاتی که به ظاهر برای حضرات معصومین منقبتآمیز است، ممکن است در لایههای پنهانی آنها جسارتی هدفمندانه صورت گرفته باشد.
انتهای پیام