عبدالرضا باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن تبریک
هفته معلم اظهار کرد: پیشرفت در زمینههای مختلف که امروزه در کشور شاهد آن هستیم، همه حاصل زحمات معلمانی است که تلاش کردند تا چنین شاگردانی را پرورش دهند و همه افرادی که دستاندرکار در کشور هستند، روزی مسیر یادگیری آنها از آموزش و معلمی آغاز شده است.
وی بیان کرد: زمانی که بنده سه سال داشتم، به مکتب و در محضر بیبی فاطمه ملا مشغول یادگیری قرآن بودم و خانه بیآلایش ایشان اولین محل یادگیری بنده بود. تمام معلمان جامعه ارزشمند هستند و باید از همه این افراد به نیکی یاد کنیم. معلم جایگاه بسیار والا و مقدسی دارد که ما باید بدانیم در چه جایگاه ارزشمندی قرار گرفتهایم و قدر آن را بدانیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با اشاره به مقدس بودن روز معلم گفت: معلمی شغلی است که باید راجع به آن عشق داشته باشی تا بتوانی وظایف خود را به درستی انجام دهی، ضمن اینکه مسئولیت شدید بر دوش افراد خواهد گذاشت و اگر بخواهی نقش معلمی را به درستی ایفا کنی، باید به یاد داشته باشی درست است که دانشجو تمایل دارد با نمره بالا دروس را پشت سر بگذارد اما اگر به درستی درس خود را فرا نگیرد، تو نمیتوانی به او نمره دهی.
باقری تصریح کرد: همیشه به دانشجویان خود میگویم که اگر درسی را قبول نشدی، به حساب معلم بودن من بگذار نه به حساب رفتار من، چرا که معلمی مرا به انجام این امر وادار میکند. به نظرم شغل معلمی در دانشگاه سختتر است، زیرا باید بهطور مداوم در حال تفکر و مطالعه باشی. شاگردان ما، فرزندان جامعه هستند و بنده هر وقت به دانشگاه میآیم تصور میکنم که این شاگردان فرزندان خود من هستند و باید برای موفقیت آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکنم.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: معلم به نوعی الگو برای شاگردان خود است، انضباط و نحوه برگزاری کلاس مورد توجه دانشجو قرار میگیرد و یکی از وظایف معلمی تدریس و وظیفه دیگر آن الگوهایی است که در ذهن بچهها قرار میدهد. ما در شرایط گذر نسلی از دانشگاه هستیم؛ دانشگاههایی که دوره آموزش و پژوهش را پشت سر گذاشته و به
دانشگاههای جامعهمحور ورود پیدا میکنند، اگر دانشگاه قبلاً تنها کارشناس پرورش میداد، اکنون دیگر اینگونه نیست و باید پاسخگوی نیاز و حل مشکلات جامعه باشد.
وی با بیان اینکه دانشجوی فارغالتحصیل باید بتواند نه تنها برای خود بلکه برای دیگران موقعیت شغلی ایجاد کند، بیان کرد: مطالبات از دانشگاه فراتر از گذشته شده است و استاد باید خود را با این تغییرات تطبیق دهد، معلم باید یاد بگیرد و یاد بدهد و دانشجویان به نوعی همکار ما هستند.
باقری با اشاره به اینکه زمانی در کشور استرالیا مشغول به تحصیل بوده است، اظهار کرد: استاد راهنمای بنده در استرالیا یکی از متخصصان معروف رشتهام بود اما همیشه بسیار ساده و بیآلایش در میان ما حضور پیدا میکرد و همواره در تکاپو و تلاش بود. این افراد الگوی بینظیری برای من هستند، زیرا هیچ چشمداشتی به هیچکس نداشته و همین دلیلی برای پیشرفت و موفقیت این افراد است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: معلم در هر کجای دنیا، باید عشق و تعهد به کار خود داشته باشد، چراکه شاید به لحاظ مالی هیچوقت تأمین نشود، ولی مسیری است که انتخاب کرده و باید با تمام عشق در آن مسیر گام بردارد که امیدوارم توانسته باشیم به سهم خود به درستی انجام وظیفه کرده باشیم. بنده هروقت متوجه میشوم فردی معلم است، برای وی احترام ویژهای در هر سطحی که قرار دارد، قائل هستم. جامعه ما به دلیل اعتقاد به اینکه پیامبر اسلام(ص) یک معلم و راهنما برای همه ما بود، احترام بیشتری برای معلمان قائل هستند.
باقری با اشاره به نقش پرورشی معلمان در کنار نقش آموزشی آنها گفت: جزو مسئولیتهای ذاتی معلم است که رفتار خود را اصلاح کند تا بتواند الگویی برای شاگردان شود، اما بهطور مطلق نمیتوان گفت که هرکس استاد دانشگاه است، الزاما الگوی اخلاقی برای دانشجویان است. مقام معلمی ایجاب میکند که رفتار خود را متناسب با جایگاهی که در آن هستیم تنظیم کنیم و شرایط دانشگاه باید طوری باشد که انتظارات جامعه را برآورده کند.
انتهای پیام