حجتالاسلام والمسلمین سیدمسعود عمرانی، معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی، در گفتوگو با ایکنا از خراسانرضوی، در خصوص تجربه نسل جوان از دینداری و نقش آموزش سنتی در این حوزه اظهار کرد: نسل جدید دینداری را انتخابی شخصی میداند و بهدنبال حکمت و چرایی احکام بوده و عدم پاسخ به پرسشهای بنیادین از عوامل فاصلهگیری جوانان از دین است. این نسل اخلاقمحوری را بر ظاهرگرایی مرجح میداند.
وی در خصوص دینداری فردی از دیدگاه قرآن و نسبت آن با عقلانیت و اختیار، ادامه داد: قرآن دینداری را بر پایه تفحص عقلانی و اختیار بنا میگذارد و در آیات مختلف به این مسئله اشاره میکند، برای نمونه در آیه 256 سوره بقره، خداوند میفرماید: «لا اِکْراهَ فِی الدّین» بر نفی اجبار در دین و در آیه 21 سوره غاشیه میفرماید: «فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» بر نقش تذکردهندگی و نه تحمیل پیامبر(ص) تأکید میورزد که این آیات بر مبنای اختیاری و آگاهانه دینداری از منظر قرآن میپردازد.
معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی در خصوص عقلانیتمحوری قرآن و تأکید آن بر پذیرش مسئولیت فردی انسانها، بیان کرد: قرآن بارها انسان را به تعقل، تدبر و نقد خرافات دعوت میکند و ایمان را بدون پایه عقلانی تأیید نمیکند و در آیه 38 سوره مبارکه مدثر، «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِينَةٌ»، بر مسئولیت فردی تأکید میورزد و یادآوری میکند که پاداش و کیفر مبتنی بر انتخاب آگاهانه انسانهاست. در مجموع دینداری عقلانی ترکیبی از عقلانیت، آزادی انتخاب و تعهد قلبی است.
عمرانی با بیان اینکه مشکل نه از ذات دین که از رویکردهای تاریخی غیرپویا به آموزش دینی است، گفت: قرآن خود بر پرسشگری تأکید میکند و در آیه 43 سوره نحل میفرماید: «فَسَأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» بر لزوم پرسش توصیه میورزد. قرآن نه کتابی منجمد که متن گفتوگوپذیر با هر عصر است. دینداری اصیل قرآنی بر آزادی، عقل و اخلاق استوار است. برای نسل جدید باید زبان قرآن را از قالبهای تاریخی انعطافناپذیر آزاد کرد و جوهره حیاتبخش آنرا آشکار ساخت. آموزش دینی موفق، آموزشی است که پرسش را تشویق و نه سرکوب کند.
معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی در زمینه قرائتهای نو از مفاهیم دینی در چارچوب قرآن و لزوم این مسئله، تصریح کرد: قرآن ظرفیت اجتهاد دارد و اصول کلان را و نه جزئیات تغییرناپذیر همه چیز را بیان میکند، برای نمونه درباره حجاب قرآن در آیه 59 سوره احزاب میفرماید: «يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ» به پوشش متعادل و حفظ حریمها و نه شکلی خاصی از حجاب تأکید دارد. قرائتهای نو میتواند بر حکمت حجاب اعم از صیانت اجتماعی و احترام متقابل تمرکز کند. در زمینه نماز نیز، قرآن بر اقامه نماز با توجه قلبی و پرهیز از ریا و نه صرف حرکات توصیه کرده است.
عمرانی درباره ضوابط قرآنی مشروعیت و ویژگیهایی که هر قرائت نو باید داشته باشد، اظهار کرد: قرائتهای نو باید مغایر نص صریح قرآن نباشد، مقاصد شریعت اعم از عدالت، اخلاق و عقلانیت را نقض نکند و مبتنی بر فهم عمیق سیاق نزول و زبان قرآن باشد، برای نمونه تفسیر نوین از قیم بودن مرد در قرآن به مسئولیت خدمتگزارانه با حفظ چارچوب قرآن دلالت دارد.
وی با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیتهای پویای قرآن برای نسل امروز، گفت: این ظرفیتها میتواند در هنر و رسانه به شکل تولید محتوای قرآنی با زبان دیجیتال از جمله انیمیشن، پادکست و اینفوگرافی مورد استفاده قرار گیرد و لازم است در این زمینه، رویکرد پرسشمحور و انتقادی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی در پایان ضمن اشاره به اینکه نسل امروز به مسئولیت اجتماعی دین حساس است، اظهار کرد: باید قرآن را با محوریت مفاهیمی چون طبق آیه 90 سوره نحل، «إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ»، عرضه و فلسفه احکام را روشنسازی کنیم. معرفی چهرههای قرآنی از جمله حضرت ابراهیم(ع) بهعنوان نماد جستوجوی حقیقت و ایجاد پیوند میان مفاهیم قرآنی از جمله کرامت با دغدغههای مدرن مانند حقوق بشر از جمله ظرفیتهای پویای قرآن برای نسل امروز است.
انتهای پیام