کد خبر: 3947438
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
رئیس مرکز آموزش اندیشه‌های بنیادین مآب گفت: همواره با توجه به اینکه حفظ اعتقادات و حریم اعتقادی جامعه امری مهم است، در حقیقت آیت‌الله مصباح نیز این کار را به عنوان یک تکلیف بر خود می‌دانستند و  به عنوان یک عالم برجسته جهان تشیع، زندگی خود را صرف حفظ حریم اعتقادی جامعه اسلامی کردند.

آیت‌الله مصباح، فردی تکلیف‌محور بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، رئیس مرکز آموزش اندیشه‌های بنیادین مآب، شامگاه 23 دی، در برنامه‌ای به مناسبت گرامیداشت معلم اندیشمند؛ آیت‌الله مصباح یزدی که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: ایشان همواره برای حفظ حریم اعتقادی مردم و جامعه تکلیف‌محور بودند، بدین منظور هر کجا  و هر اندازه وظیفه بود را انجام می‌دادند و گاهی برخی از دوستانشان که به سفرهای حج می‌رفتند، ایشان می‌فرمودند که خوشا به حال شما که فرصت دارید و اینقدر راحت می‌توانید در فضای امروزی به امور مستحبی خود برسید، زیرا ایشان به اندازه‌ای مشغول وظایفشان بودند که از میان امور واجب، واجب‌تر را انجام می‌دادند.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایشان پیش از انقلاب توجه به گروه‌های انحرافی و تعیین خط و مرز حرکت‌های انحرافی که به نام اسلام انجام می‌شد و تعیین خط و مرز گروه‌هایی مانند مجاهدین خلق که مبارزه می‌کردند و همچنین تبیین مرز اسلام ناب با اسلام آمریکایی، حرکت‌های اسلامی و دینی زاویه‌دار با خط اسلام یا خط امام و رهبری چه پیش و چه پس از انقلاب بود که در حقیقت ایشان پیش از انقلاب به این حرکت‌ها توجه داشتند، آن‌ها را رصد و به نوعی راه‌های صحیح و غلط را نیز مشخص می‌کردند.

رئیس مرکز آموزش اندیشه‌های بنیادین مآب بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که در اوایل انقلاب رشد تفکرات کمونیستی، توده‌ای و مارکسیستی وجود داشت، مناظرات وی با کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها باعث شد که ایشان همچنان این مسیر را ادامه دهند و همچنین نشان دادن بطلان تفکرات این افراد که در حقیقت کار هر کسی نبود و معدود افرادی در حوزه‌های علمیه بودند که آشنا به فلسفه‌های شرقی و غربی باشند و بتوانند این فلسفه‌ها را با ادبیات و زبان خود نقد کنند.

ابوطالبی گفت: در دوره‌های بعد و به ویژه دهه 70 و اوایل دهه 80 که هجمه‌های بزرگ فرهنگی که مقام معظم رهبری نیز از این هجمه‌ها به عنوان تهاجم فرهنگی یاد کردند، همواره تفکرات، ذهنیات و افراد مختلف جامعه ما را هدف قرار داده و سعی می‌کردند که ارزش‌های ناب انقلاب، اسلام و امام را به بهانه‌های مختلف زیر سؤال ببرند.

وی تصریح کرد: در این میان، آیت‌الله مصباح از معدود علمایی بودند که به صورت تمام وقت، در مقابل این هجمه‌ها ایستادگی کردند و برنامه‌ها و مسافرت‌های متعددی به شهرهای مختلف در راستای رفع این انحرافات و شبهات انجام می‌شد و بدین گونه به حرکت‌ها و زوایای انحرافی که وجود داشت توجه نشان می‌دادند.

این شاگرد آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: امروزه نیز وظیفه فرهنگیان جامعه ما که در حقیقت هدایت جامعه، هدایت قشر کودک، نوجوان و جوان را بر عهده دارند است و به واقع که این شغل، شغل انبیاست و ما هم در این راستا باید به عنوان طلبه و معلم این وظیفه را به درستی بشناسیم و این شغل را به عنوان یک دغدغه بدانیم و برای آن تلاش کنیم.

ابوطالبی گفت: در حقیقت این عالم بزرگوار با توجه به اینکه ظاهراً و از نظر عموم مردم، سخنران پیش از خطبه‌های نماز درجه پایین‌تری از خطیب نماز دارد، اما با این وجود، هیچگاه از اینکه سخنران پیش از خطبه نماز بودند ابایی نداشتند و در حقیقت با توجه به درجات علمی‌ و عضو مجلس خبرگان و فیلسوف بودن ایشان، باید گفت که با وجود چنین مراتب علمی حتی از جایگاه بسیار بالایی نسبت به برخی از خطیبان نماز برخوردار بودند و همچنین ابایی هم از این نداشتند که با یک مارکسیست مناظره کنند، با یک متفکر غربی گفت‌وگو کنند و یا اینکه پاسخ یک کودک را بدهند.

وی ادامه داد: با وجود تکلیف‌محوری ایشان ما نیز به عنوان یک معلم باید به دنبال انجام تکلیف و وظیفه خود باشیم و باید قدر شغل معلمی خود را بدانیم، چرا که افرادی که این شغل را بر عهده دارند در حقیقت با این حرفه، وظیفه هدایت نسلی از مؤمنان و مسلمانان را بر عهده دارند و این خود توفیق بسیار بزرگی است.

تفکر و تأمل دقیق آیت‌الله مصباح

رئیس مرکز آموزش اندیشه‌های بنیادین مآب گفت: نکته دوم در شخصیت آیت‌الله مصباح که در عملکرد ایشان مؤثر و برایمان نیز درس‌آموز است، همان تعبیر متفکری است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند. آیت‌الله مصباح یزدی بسیار دقیق و اهل فکر بودند و من به عنوان یکی از شاگردان ایشان هنگامی‌ که برای مطرح کردن موضوعات و سؤالات مختلفی خدمت ایشان می‌رسیدم، اگر هر فرد دیگری به جای ایشان بود فوراً پاسخ پرسش را می‌داد، ایشان ابتدا تأملی می‌کردند که گاه این تأملات بسیار هم طولانی می‌شد و سپس به سؤالات پاسخ می‌دادند.

ابوطالبی بیان کرد: همواره می‌توان با مراجعه به آثار ایشان شاهد این امر بود که مطالب مورد نظر خود را با دقت و صحت کامل بیان کرده است و به همین دلیل باعث شده که مطالب و آثارشان بسیار مفید، قابل استفاده و مستحکم باشد و این در حالی است که برخی  افراد اهل علم با وجود اینکه با تفکرات سیاسی ایشان موافق نیستند، اما بر این عقیده هستند که ایشان یکی از منظم‌ترین و قاعده‌مندترین اندیشه‌ها را دارند.

وی افزود: یکی از سفارشاتی که همیشه داشت این بود که انسان وقتی صحبت می‌کند به ویژه هنگامی‌که در خصوص یک بحث، استدلالی را مطرح می‌‌کند باید استدلال محکمی داشته باشد ولو اینکه این استدلال او کم باشد، به گونه‌ای که خود نیز همین ویژگی را داشتند و از استدلال‌های کوتاه اما مفید، تأثیرگذار، محکم و قابل دفاع استفاده می‌کردند.

مدیریت موفق

این شاگرد آیت‌الله مصباح یزدی یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه آیت‌الله را که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره فرمودند مدیریت موفق و همچنین تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار دانست و افزود: آیت‌الله مصباح از جمله معدود علمایی هستند که توانستند اندیشه‌های خود را در قالب شاگردان متعدد و کثیری گسترش دهند. به جرئت می‌توانم بگویم که من هیچ فردی را سراغ ندارم که تا این اندازه شاگردانی را تربیت کرده باشد. در حقیقت این تعداد فارغ‌التحصیلان طلاب در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های علوم انسانی در چنین مؤسسه‌ای؛ بی‌نظیر و کم‌نظیر است و به ندرت عالمی اینگونه پیدا می‌شود که خود را در قالب شاگردانش بسط و گسترش داده و این تعداد طلاب را تربیت کرده باشد.

ابوطالبی تصریح کرد: معمولاً هم در مؤسسه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه امام خمینی(ره) که تکمیل شده همان بنیاد بود، به تعبیر مقام معظم رهبری مدیریت موفقی داشتند، زیرا که توانستند شاگردان متعددی را تربیت کنند، رشته‌های تحصیلی جدیدی را در عرصه علوم انسانی ایجاد کنند و هم اینکه در حال حاضر در این مؤسسه بیش از 12 مجله علمی پژوهشی با همین درجات علمی وجود دارد که مقالاتی در حوزه علوم انسانی در رشته‌هایی همچون روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، فلسفه علوم سیاسی و جامعه‌شناسی البته با رویکرد اسلامی پذیرفته می‌شود و سال‌هاست که این مقالات از سوی این مؤسسه منتشر می‌شود.

وی افزود: همچنین ده‌ها کتاب، صدها مقاله و پایان‌نامه‌های بسیاری نیز در نشریات این مؤسسه منتشر شده و همچنان هم منتشر می‌شود و در حقیقت این‌ها حاکی از مدیریت موفق ایشان بوده که توانستند از یک مؤسسه کوچکی که تعداد محدودی طلبه در آنجا حضور داشتند یک مرکز با چنین وسعتی را با این همه محصولات، خدمات و امتیازات علمی شکل دهند که متأسفانه این نشریات آنگونه که باید به خوبی معرفی نشده و بسیاری از نتایج و ثمرات مؤسسه ایشان نیز برای جامعه تبیین نشده است.

اخلاص آیت‌الله مصباح

رئیس مرکز آموزش اندیشه‌های بنیادین مآب گفت: ویژگی دیگر ایشان که به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از دلایل اثرگذار بودن برنامه‌ها و طرح‌های ایشان بود، بحث اخلاص است که یکی از مؤلفه‌ها و ویژگی‌های این عالم بزرگ بود که این برای ما و دوستان فرهنگی امر بسیار مهمی تلقی می‌شود.

ابوطالبی اظهار کرد: در واقع هنگامی‌که در حوزه تعلیم و تربیت کار می‌کنیم، نیت ما باید خالصانه و برای خدا باشد و با وجود اینکه بابت این کار درآمدی را کسب می‌کنیم، اما می‌توانیم این کار را با نیت خالصانه و با دغدغه فرهنگی انجام دهیم تا اینکه این کار را با نیت دیگر و دریافت حقوق انجام دهیم که در این صورت اثر کارمان قطعاً چند برابر خواهد بود و چنانکه اثرات اقدامات آیت‌الله مصباح نیز اینگونه بود.

وی بیان کرد: در حقیقت مقوله اخلاص، امری بسیار مهم و اثرگذار است و همانگونه که در وجود حاج قاسم سلیمانی نیز شاهد هستیم، یکی از ویژگی‌های ایشان که باعث شد تا این اندازه مشهور و بزرگ شود، این بود که هیچگاه به دنبال نام و شهرت نبود و همین اخلاص ایشان موجب شد که ایشان به یک مرد بزرگ نه تنها در ایران بلکه در جهان تبدیل شود.

این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: در خصوص آیت‌الله مصباح هم باید گفت با توجه به این نوع اخلاصی که داشتند موجب شد که بیش از پیش مطرح شوند و این اخلاص ایشان به گونه‌ای بود که هیچگاه انتظار نداشتند همه ایشان را بشناسند و به نوعی دیده شوند و حتی تمایلی هم نداشتند که نام مؤسسه ایشان نیز مطرح شود. از این‌رو باید گفت که امروز نیز ما باید بتوانیم و تلاش کنیم که این اخلاص را در کارهای خود نهادینه کنیم، چرا که با وجود اخلاص می‌توانیم برکات زیادی را در زندگی خود شاهد باشیم.

توسل به اهل بیت(ع)

ابوطالبی با اشاره به ارادتی که به اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت معصومه(س) داشتند، اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان که برای ما درس‌آموز است، روحیه توسل به اهل بیت(ع) است. همواره به اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت معصومه(س) ارادت داشتند و می‌فرمودند اگر ملت می‌دانستند که حضرت معصومه(س) از چه جایگاه والایی برخوردار هستند، بیش از این ایشان را تعظیم می‌کردند. همچنین بارها که برای موضوعات مختلف خدمتشان می‌رسیدیم، پایان بحث همیشه می‌فرمودند که در کنار همه این اقدامات توسل به اهل بیت(ع) داشته باشید.

وی تصریح کرد: با این وجود شخصیت ایشان یک شخصیتی است که می‌توان به لحاظ ابعاد اخلاقی، مبارزاتی، علمی و اجتماعی بحث‌های متعددی را یاد کرد. اما این در حالی است که طی زندگی خود به واسطه دروغ و ظلم‌هایی که به ایشان نسبت داده می‌شد و این نسبت‌ها ادامه دارد، مظلوم واقع شدند و همچنان هم مظلوم هستند و به رغم این همه تهمت‌ها و دروغ‌ها از این همه عظمت و بزرگواری ایشان کاسته نشد و نخواهد شد.

رئیس مرکز آموزش اندیشه‌های بنیادین مآب گفت: همواره با توجه به اینکه بعد اخلاقی آیت‌الله نیز قابل توجه و تأثیرگذار بوده، بر همین اساس باید گفت که یکی از دروس اخلاق در قم دروس اخلاق ایشان بود، زیرا ایشان شاگرد آیت‌الله بهجت، امام راحل و علامه طباطبایی بودند و به همین دلیل این چنین شخصیتی باید هم از لحاظ علمی و معنوی در سطح بالایی قرار داشته باشد.

ابوطالبی در پایان اظهار کرد: بزرگی و عظمتشان و همچنین تعریف و تمجیدهایی که از سوی علمای بزرگوار و مقام معظم رهبری از ایشان شد تعبیری که از ایشان داشتند این بود که خلأ شهید مطهری و علامه طباطبایی؛ آیت‌الله مصباح بودند.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: