به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا نوروزی، مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزهعلمیه خراسان، شامگاه 15 بهمنماه در نشست بصیرتافزایی با تحلیل و تبیین «جایگاه زنان در گفتمان انقلاب اسلامی با تکیه بر اندیشههای امامین انقلاب» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: روانشناسان و اهل علوم مختلف برای گفتمان تعریف کردهاند، یکی از تعاریفی که میتوان برای گفتمان عنوان کرد، عبارت است مجموعه بینشی مبتنی بر مبانی فکری که با هدف تاثیر بر ذهنیات افراد به سمت یک رویکرد خاصی در حرکت است.
وی عنوان کرد: ما اگر بخواهیم به طور کلان نگاه کنیم، سه گفتمان کلان را در خصوص زنان و بانوان مشاهده میکنیم که البته هریک از این گفتمانها به گفتمانهای خردی تقسیم میشوند. گفتمان اول به عنوان گفتمان سنتی و یا نگاه حداقلی به زن نامگذاری شده است که پیشینه تاریخی مفصلی دارد که به پیش از اسلام بازمیگردد و در ادیان دیگر هم میتوان شاهد این گفتمان بود که در حقیقت گفتمان اسلام با این نوع گفتمان متفاوت است.
این استاد حوزه علمیه خراسان گفت: در گفتمان سنتی، به نقش محدود زن در خانواده با تکیه بر تفاوتهای طبیعی که زن و مرد با یکدیگر دارند تاکید شده است و بهنوعی یک نگاه حداقلی به زن، وظایف و جایگاه زن را شاهد هستیم و این همان گفتمانی است که سرپرستی خانواده را برای مرد قائل است و طبق این گفتمان زن وظیفه دارد که از مرد فرمانبرداری کند و در حقیقت عمده فعالیتهای زن محصور میشود در خانه و محور اصلی بانوان را تربیت فرزند و فرزندآوری قرار داده است و طبیعتا در این گفتمان جایگاه زن یک بعد محدودی به نظام خانواده است.
نوروزی بیان کرد: در این گفتمان سنتی تفاوتهای طبیعی که زن و مرد با یکدیگر دارند و طبیعتا چون زن به لحاظ جسمی و روحی ضعیفتر است، وظایف و حقوق سبکتری هم دارد، اما به هر حال در گفتمان سنتی نگاه حداقلی به زنان را شاهد هستیم، در حالیکه این گفتمان نیز در میان متدینین پیش از انقلاب هم وجود داشته است.
وی با بیان اینکه گفتمان دوم در مورد زنان، گفتمان مدرن غربی است و از غرب به تمام دنیا نیز صادر شده است، اظهار کرد: تمام این گفتمانهای فمینسیتی که به گفتمانهای خرد تقسیم میشود، در حقیقت معانی مختلفی دارد که اینها یک نگاه حداکثری به زن دارند و اعتقاد دارند که زن و مرد پابهپای یکدیگر حقوق، وظایف و شرایط یکسانی دارند و دارای شعارهایی چون آزادی و تجدد هستند و دقیقا این نگاه نقطه مقابل همان گفتمان سنتی است.
مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری حوزه علمیه خراسان گفت: در دوره پهلوی اول و دوم هم در کشور ایران سعی بر این بود که گفتمان مدرن غربی را در کشور ترویج دهند و شعارها هم همان شعارها بود و تلاشها به جایی رسید که کشف حجاب و بیبندوباری به راه افتاد که اینها رگههایی از همان گفتمان غربی بودند و یک نگاه احد اکثری و همسانی مانند سبک پوشش، اشتغال و... نسبت به زن داشتند.
نوروزی خاطرنشان کرد: گفتمان سوم، گفتمان اسلام و یا به تعبیری گفتمان انقلاب اسلامی که مبتنی بر مبانی اسلام است که از آن میتوان به «نظریه اعتدال» یاد کرد. بنابراین ما نه به گفتمان شرقی سنتی و نه به گفتمان غربی مدرن اعتقاد داریم، زیرا جایگاه زن در مکتب اسلام جایگاه والایی است.
وی عنوان کرد: ما در گفتمان انقلاب اسلامی میبینیم که زنها از آن حالت انزوایی که در گفتمان سنتی داشتند بیرون آمدند و در فضای اجتماعی و سیاسی در کنار مردان حضور پیدا کردند و رهبران انقلاب اسلامی هم نسبت به این حضور نیز توجه ویژهای داشتند.، این در حالی است که ما در دوره انقلاب اسلامی حضور زنان را در عرصه سیاسی نیز شاهد هستیم، امام راحل در روزهای اول پیروزی انقلاب نیز در یکی از سخنرانیهای خود گفتند که اسلام، زن را مانند مرد در همه شئون دخالت میداند.
این استاد حوزه علمیه خراسان بیان کرد: همچنین امام راحل نیز در جایی دیگر نیز گفتهاند که اسلام دین سیاسی است و بانوان حق دارند در عرصه سیاست وارد شوند و برای حضور سیاسی زنان نیز جایگاه ویژهای دانستند. در باب اشتغال زنان نیز فرمودند که اشتغال برای زنان اشکالی ندارد اما نه آن اشتغالی که پهلوی برای زنان میخواهد، در حقیقت اشتغال بانوان در اندیشه امام راحل متناسب با طبیعت و ماهیت بانوان بود، در عین حال که بحث اشتغال و ورود زنان در عرصههای اجتماعی و سیاسی زنان را مطرح میکنند، در جایی دیگر عنوان کردند که مقام مادری بالاترین شغل برای زنان است و انسانسازی نیز مهمترین وظیفه زنان بشمار میرود.
نوروزی اظهار کرد: این در حالی است که تا پیش از انقلاب اسلامی نیز حضور زنان در عرصههای اجتماعی کمتر مشاهده میشد، حضور بانوان در پشت جبههها و در عرصه علمی آموزشی نیز یکی دیگر از ورود زنان در عرصه اجتماعی است که میتواند نقش بهسزایی داشته باشد، در گفتمان انقلاب اسلامی نیز علمآموزی انتساب به جنسیت مرد ندارد، بلکه تشویق علمآموزی هم مختص بانوان و هم مردان است، به گونهای که ما، در تمامی عرصههای سیاسی، علمی، آموزشی و اجتماعی حضور بانوان را شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه نگرش اسلام در خصوص تساوی زن و مرد یک نگرش تفسیری است، عنوان کرد: از نظر مبنای اسلام و انقلاب اسلامی، زن و مرد به لحاظ ارزشهای انسانی مساوی هستند، البته که تفاوتهای تکوینی به لحاظ روحی و جسمی بین زن و مرد وجود دارد که این تفاوتها سبب تفاوت در حقوق و وظایف آنها نیز خواهد شد.
مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری حوزه علمیه خراسان گفت: در حقیقت نگاه فمینیستی که غرب به زن دارد، نه تنها آزادی نیست، بلکه ضد آزادی است و نه تنها موافق با عدالت نیست، بلکه مخالف با آن است و هنگامیکه زن و مرد به لحاظ خصوصیات تکوینی با یکدیگر متفاوت هستند، نمیتوانند وظایف و حقوق یکسانی را هم داشته باشند که این مورد، نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت.
نوروزی عنوان کرد: مرحوم امام خمینی(ره) هم مبتنی بر همین قضیه که در اسلام به لحاظ ارزشهای انسانی زن و مرد با یکدیگر یکسان هستند، در جایی دیگر تاکید میکنند که نقش اجتماعی و سیاسی زن و مرد یکسان و یا حداقل نزدیک به هم است، ایشان بحث مادری را بیان میکنند و میگویند که به لحاظ تربیتی نیز مقام مادر از مقام پدر بالاتر است.
وی تصریح کرد: در رابطه با اندیشههای مقام معظم رهبری هم سطح فکری ایشان به مسئله زنان منطبق با فرمایشات امام راحل است و میگویند ما نه آن نگاه ضعیف سنتی و نه آن نگاه مدرن غربی را قبول داریم، همچنین ایشان گفتهاند که زنان در عین حال که عفاف و حجاب دارند در تمام عرصههای سیاسی و اجتماعی در میانه میدان هستند و حضور فعالی دارند.
مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: نکته دیگری که وجود دارد و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز آمده این است که حرکتهای سیاسی و اجتماعی بدون حضور زنان موفق نیست و مادران در عین حال که میتوانند به تربیت فرزندان خود بپردازند میتوانند در عرصههای مختلف حضور موفق و فعالی داشته باشند.
انتهای پیام