تکمیل بانک جامع اسناد شهدای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی
کد خبر: 3957194
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰

تکمیل بانک جامع اسناد شهدای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌ رضوی از تکمیل بانک جامع اسناد شهدای دانشگاه فرهنگیان این استان خبر داد.

تکمیل بانک جامع اسناد شهدای دانشگاه فرهنگیانرمضان نیری، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 106 شهید دانشجومعلم خراسان رضوی، اظهار کرد: این تعداد از شهدا شامل شهدای مراکز دانشگاه فرهنگیان واحدهای شهرستان از جمله تربیت‌ حیدریه، نیشابور و پردیس شهید بهشتی سابق هم می‌شود و پردیس شهید بهشتی نیز 81 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و علاوه بر آن مفتخر میزبانی دو شهید گمنام نیز هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه ایثار و شهادت نیز در بستر کار فرهنگی بانک اطلاعاتی جامعی از شهدای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی کامل شده که در این پروژه کار به دانشجویان واگذار و اطلاعات و اسناد جمع‌آوری شد.

نیری بیان کرد: بر اساس جمع‌آوری اسناد شهدای دانشجومعلم قرار بود، اولین کنگره شهدای این مرکز در اسفند سال 98 برگزار شود اما به‌دلیل شیوع کرونا متوقف شد و در سال جاری نیز انجام نخواهد شد، اما در این خصوص مقدمات مطالعاتی، جمع‌آوری اسناد صورت گرفته و در واقع خوراک لازم برای برگزاری مراسم نکوداشت و اقدامات بعدی در حوزه ایثار و شهادت آماده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در خصوص ارائه خدمات به خانواده شهدای دانشجو‌معلم، اظهار کرد: ویژگی خدمت به لحاظ ساختاری تربیت معلم سابق و دانشگاه فرهنگیان فعلی این است که قبل از دانشجویی استخدام دولت و ردیف خدمتی برای آنان تعریف می‌شود، لذا حقوق دریافت می‌کنند، بنابراین دانشجوی تربیت معلمی که شهید شده و طبق ضوابط همه مزایا و حمایت‌هایی که برای معلم شهید در نظر گرفته شده نیز برای خانواده‌ آن در نظر گرفته می‌شود.

دانشگاه فرهنگیان مولود تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان پس از نهایی شدن سند تحول بنیادین نهادینه شد، افزود: دانشگاه فرهنگیان مولود تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت است و همان‌طور که در اساسنامه آمده، تأسیس دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی باتجربه و متخصص است.

نیری تصریح کرد: بحثی که در دانشگاه فرهنگیان مطرح است این است که دانشجویان تربیت ویژه داشته باشد، اما متأسفانه در کشور دو نگاه متضاد در خصوص تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان وجود داشته، دارد و خواهد داشت، یک نگاه اینکه به‌عنوان مثال دانشگاهی مانند فردوسی در رشته‌های مختلف دانشجو تربیت می‌کند، لذا آموزش و پرورش نیروهای خود را از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تأمین کند، اما یک نگاه این است که معلم یک مجموعه‌ ویژگی‌ها و مختصاتی را دارد که نمی‌توان از هر دانشگاهی نیرو گرفت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی اضافه کرد: بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فارغ‎التحصیلان از سایر دانشگاه‌ها نیز آزمون برگزار و پس از گذراندن دوره یک‌ساله برای کسب مهارت در آموزش و پرورش به کارگیری می‌شوند که سهمیه استان در سال جاری 2600 سهمیه استان است. در دانشگاه فرهنگیان دروس در سه گروه تعریف می‌شود که مشتمل بر دانش موضوعی، فیزیک و متریال و...، دروس تربیتی و مهارتی است.

نیری بیان کرد: دروس تربیتی و مهارتی در دانشگاه فرهنگیان بسیار مورد تأکید است از جمله آن می‌توان به روش تدریس پایه اول ابتدایی، روش تدریس کلاس‌های چند پایه و... اشاره کرد که حتی استاد تمام دانشگاه فردوسی نمی‌تواند این دروس را تدریس کند، چرا که نیازمند کسب مهارت در این خصوص است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ادامه داد: به صورت نسبی می‌توان امیدوار بود براساس بررسی‌های شهودی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان قابلیت بیشتری در زمینه تدریس دروس مهارتی دارند و این به معنای داشتن سواد بالا نیست، چراکه آنچه آموزش و پرورش نیاز دارد تدریس در پایه‌های مختلف است.

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیتی دو بستر دارد یکی شامل بحث رسمی در کلاس مانند دروس معارفی و مهارت‌محور و بخشی مربوط به فضاهای خارج از کلاس و شامل فعالیت‌های فرهنگی می‌شود، ضمن اینکه خروجی دانشگاه فرهنگیان از حیث اثرگذاری مورد بررسی است.

نیری تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شامل چهار گروه هستند از جمله متعهد به خدمت که از کنکور وارد دانشگاه می‌شوند، یک گروه دانشجویان ناپیوسته و معلمانی که دارای مدرک کاردانی هستند، وارد می‌شوند، گروه دیگر شامل دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش فیزیک هستند که سه سال است و سالی 10 نفر وارد در این رشته وارد دانشگاه می‌شوند و در این راستا نیز رشته الهیات در شرف انجام است و چهارمین گروه را هم دانشجویانی را که از طریق ماده 28 و آزمون وارد شده‌اند شامل می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در پردیس شهید هاشمی‌نژاد که ویژه دختران است، تعداد 2500 دانشجوی متعهد به خدمت داریم، همچنین 3987 نفر دانشجوی پیوسته پسر، 6000 دانشجو بر اساس ماده 28 و تبدیل وضعیت‌های آموزش و پرورش داریم، تعداد 2200 نفر سهم استان خراسان بودند و با وضع موجود 12500 دانشجو داریم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان 15 رشته مصوب داریم که شامل علوم‌ پایه، علوم‌ انسانی و... است و برنامه درسی تربیت معلم در شورای وزارت علوم مصوب شده که بازنگری و به روزرسانی نیز می‌شود به‌عنوان مثال آموزش ابتدایی بعد از چهار سال بازنگری شد و سایر آموزش‌ها نیز به همین ترتیب هر چهار یا پنج سال به‌روز رسانی می‌شود.

احداث بنیاد خیرین دانشگاه فرهنگیان

نیری بیان کرد: در حوزه نوسازی تربیت معلم‌ها، از خیرین مدرسه‎ساز برخوردار هستیم که کار فرهنگی صورت گرفته و به بهترین شکل نیازهای آموزش تأمین شده است، اما هیچگاه خیرین در ایجاد تربیت معلم ورود نکرده‌اند و در کانون دید نبودند با برگزاری چندین جلسه با خیرین مدرسه‌ساز بنیاد خیرین دانشگاه فرهنگیان ایجاد کردیم و اولین پروژه خیرساز در دهه فجر کلنگ‌زنی شد و بنا است احداث شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی تصریح کرد: بین گفتمان ما در حوزه تعلیم و تربیت و اقدامات در این حوزه فاصله جدی داریم و سه اشکال بنیادی در نظام تعلیم تربیت وجود دارد، اولین اشکال در این حوزه کمی‌گری افراطی است و برنامه‌ها حول محور مباحث کمی مطرح می‌شود، لذا جوهره کار تعلیم و تربیت در این ویترین‎کاری و بنرنمایی‌ها کمرنگ شده است و به اصالت کار تربیتی خدشه وارد می‌کند. کار فرهنگی و تربیتی در کشور ما بسیار انجام می‌شود، اما در این کمیت‌ها گم می‌شود.

وی تصریح کرد: حال و هوای نظام آموزشی ما دانایی‌محور است، در صورتی که یادگیری شامل دانش، شناخت و مهارت بالاتر از مقوله دانایی است، اما این دوره یادگیری اتفاق نمی‌افتد، چراکه دانایی‎محوری برای تمام موفقیت‌ها کفایت می‌کند، در حالی که اطلاعات و دانایی به تنهایی کافی نیست و یکی از اشکالات ما در نظام تعلیم و تربیت این است که اطلاعات را معادل یادگیری می‌دانیم.

وی اظهار کرد: دومین مورد در خصوص اشکال وارده به نظام تعلیم و تربیت دانش‌محوری افراطی که بسیار آسیب‎زاست و سومین آفت در این حوزه نتیجه‎گرایی افراطی است که به فرایند تعلیم و تربیت آسیب می‌رساند.

حوزه تعلیم و تربیت متغییر و پیچیده است

نیری ادامه داد: حوزه تعلیم و تربیت یک حوزه پر متغییر و پیچیده و مولتی فاکتوریال است و مجموعه معلول و علت‌های در هم تنیده است، لذا مکانیزم و ظرفیت ورود نیروها در این حوزه بسیار موثر است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: در فعالیت‌های فرهنگی مانند سرود، تئاتر و...، باید موقعیت برای دانش‎آموزان کم‎رو و خجالتی ایجاد شود تا به این عرصه‎ها ورود کنند، اما متأسفانه در نظام آموزشی ما، توجه به افرادی می‎شود که در این زمینه‎ها استعداد دارند، چرا که می‌خواهند نتیجه بگیرند و لذا بقیه افراد کنار زده می‌شوند که این یک آسیب محسوب می‌شود، لذا نیاز به کار بنیادین، ریشه‎ای و اساسی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر جنبه‌های ارتباط‌گیری معلم با دانش‎آموز مطلوب باشد و معلم در دنیای دانش‌آموز ورود کند و در دنیای دانش‌‎آموز قابل احترام، قابل اعتماد و دوست داشتنی باشد، آنگاه اولین شرط یادگیری دانش‌آموز فراهم می‌شود.

نیری در خصوص طرح دوشنبه‌های قرآنی که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و برای اولین بار برگزار شد، گفت: در شرایط کرونایی دغدغه ما این بود که فعالیت فرهنگی تعطیل نشود، لذا تعداد قابل توجهی طرح‌های خلاقانه فرهنگی برنامه‌ریزی شد و از جمله آن طرح دوشنبه‌های قرآنی بود، ضمن اینکه برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور را به میزبانی مشهد داشتیم که خوشبختانه با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام
captcha