غفلت از مسیر قرآن باعث زوال این نعمت می‌شود
کد خبر: 4037952
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان:

غفلت از مسیر قرآن باعث زوال این نعمت می‌شود

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان گفت: بودن در مسیر قرآن نعمتی است که اگر از آن غفلت شود موجب زوال است.

حجت‌الاسلام حسین حائری، مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسین حائری، مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان، امروز دوم اسفندماه، در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در مجتمع آفتاب ولایت مشهد اظهار کرد: حضور ما در ماه رجب، ماه بعثت نبی مکرم اسلام، در جوار بارگاه منور رضوی و در جمع قرآنیان توفیق الهی است و جا دارد این موفقیت و انس شما با قرآن کریم را تبریک بگویم.

وی ادامه داد: در واقع شما قرآنیان چون با قرآن و معارف قرآنی انس دارید، از دریای بیکران این کتاب الهی بهره‌مند هستید و از این دریا، معارف قرآنی استخراج می‌کنید.

حائری عنوان کرد: این‌ها نعمت‌هایی است که حفاظت می‌خواهد که اگر از این نعمت‌ها غفلت شود از او گرفته خواهد شد، لذا باید حافظان قرآن در حفظ کوشا باشند، قاریان در قرائت تلاش کنند و در هر عرصه از قرآن که هستید در راه آن تداوم داشته باشید.

وی گفت: حافظان، قاریان و تالیان قرآن خود می‌دانند که این‌ها مقدمه برای فهم قرآن است، لذا باید تلاش شود که در کنار حفظ، قرائت و ترتیل با فهم قرآن آشنا شوند. هر مقدار که می‌توانید با مطالعه و حضور در جلسات قرآنی برای درک معارف قرآن تلاش کنید.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان ادامه داد: درک معارف قرآن نیز مقدمه‌ای برای ورود به میدان وسیع و مشکل و سخت عمل است. قرآن را بخوانیم، بفهمیم تا به قرآن عمل کنیم و مقصود قرآن را درک کنیم.

وی اظهار کرد: باید بیاندیشیم که فلسفه نزول قرآن برای چیست و اصلا چرا خدا این بساط را راه انداخت و چرا مهمترین رسالت پیامبر ابلاغ آیات الهی است؟ این مهم است که قرآن برای ما تبدیل به یک چیز عادی و روزمره نشود.

حائری عنوان کرد: در روایت است که وقتی وحی بر پیامبر(ص) نازل می‌شد، از شدت این بار ثقیل حالت شبه بیهوشی به پیامبر(ص) دست می‌داد. ما چون به این بوستان معنویت ورود نکرده و آشنا نشدیم نمی‌دانیم این قرآن چیست؟ در حالیکه قرآن زنجیره عظیمی از معارف است.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان گفت: امام(ره) در تفسیر بیان کردند که اصولاً قرآن کتاب چیست؟ آیا قرآن کتاب فقه، کتاب اخلاق، کتاب مدنیت، کتاب معرفی آسمان‌ها و... است. در واقع قرآنی همه علوم را دربردارد، قرآن تاریخ گذشتگان را دارد، مسائل اخلاقی را بیان کرده است، مهمترین علوم کیهان‌شناسی در قرآن وجود دارد و بسیاری از علوم دیگر در قرآن بیان شده است.

وی بیان کرد: امام(ره) فرمودند اگر بخواهیم تعریف جامعی برای قرآن داشته باشیم، باید بگوییم قرآن کتاب انسان‌شناسی است، چرا که تا انسان شناخته نشود، هیچ چیز قابل درک نیست، حتی اگر بخواهیم خدا را بشناسیم، باید خود را بشناسیم، چون زیربنای همه معارف انسان است.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌علمیه خراسان افزود: مهمترین کاری که قرآن انجام می‌دهد این است که کمک می‌کند، انسان خودش را بشناسد، اگر انسان خود را بشناسد، آنگاه راه راست را می‌شناسد، راه سعادت، راه عبودیت را پیدا می‌کند، اولیاء خدا اینگونه راه را شناختند.

وی ابراز کرد: اکنون که دروازه قرآن به سوی ما گشوده شده و به شهر و بوستان قرآن راهمان داده‌اند و قدم در این وادی گذاشته‌ایم، تلاش کنیم تا انس با قرآن داشته باشیم. آگاهی از مفاهیم، آشنایی با تفسیر و درک حقایق قرآن یکی از بهترین شیوه‌ها برای زینت شدن به این حکمت است. این یک ارزش برای انسان است که وجودشان را از پیمانه قرآن پر کرده‌اند.

اجرای تواشیح گروه فدک الزهرا (س) و تقدیر از ۲۲ خانواده برگزیده در چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت طلاب پایان بخش برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha