کد خبر: 4049582
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

مشورت؛ ضرورتی اجتماعی در قرآن کریم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، یکی از دستورات قرآن کریم را که می‌تواند در شکل گیری زندگی متمدنانه اثری چشمگیر و برجسته‌ای داشته باشد، مشورت دانست.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه 25 فروردین‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «مشاوره، بایسته‌ای اجتماعی در قرآن» با اشاره به آیه 159 سوره مبارکه «آل‌عمران» که در این آیه شریفه خداوند پیامبر گرامی اسلام را فرمان داده است تا با مردم مشورت کند، اظهار کرد: در حقیقت یکی از دستاوردهای مهم دنیای امروز که تابع اندیشه‌گری‌های فراوان عائد انسان شده، مداخله در امور اجتماعی و به طور خاص امور سیاسی است و به عبارتی این کار حقی برای آدمیان است و افراد باید در مسائلی که مربوط به حیات آنان است به نحوی مداخله داشته باشد و هیچکسی نمی‌تواند انسان را از چنین حقی محروم کند.

وی عنوان کرد: نکته دیگر این است که با توجه به اینکه همه افراد دارای اندیشه، عقل و تابع آن نیز نظر هستند و طبیعتاً در امور سیاسی و اجتماعی بنا به تجربه و داشته‌هایی که دارند، می‌توانند با ارائه نظرات خود برای جامعه کننده باشند و به نحوی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها نیز ایفای نقش کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: از سویی نیز هیچ انسانی بی نیاز از خرد دیگران نیست، چرا که انسان در هر درجه، رتبه و مرحله‌ای از عقلانیت که باشد باز هم در مسائل اجتماعی نیازمند هم‌اندیشی و کنکاش با دیگران است.

واسعی خاطرنشان کرد: این در حالی است که امام علی(ع) نیز می‌فرمایند که هرکسی با رأی خویش استبداد بورزد دچار هلاکت و نابودی خواهد شد و سپس می‌فرمایند که آن کسی که دیگران را مورد مشورت قرار دهد عملاً در عقول آن‌ها مشارکت خواهد جست و عقل خویش را با عقل دیگران درمی‌آمیزد و برآیند چنین مشارکت‌هایی قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت که از عقل فردی، برتر و ارزنده‌تر شناخته می‌شود.

وی در ادامه چنین هم‌اندیشی در مسائل بزرگ اجتماعی را بسیار ضروری دانست و افزود: اما نکته سومی که در این خصوص وجود دارد، این است که با اینکه نبی مکرم اسلام عقل کامل هستند و فردی دارای بالاترین سطح از خردمندی، پشتوانه ویژه خداوندی، علم فراگیر و از مقام عصمت برخوردار هستند، اما در عین حال از سوی خداوند به ایشان توصیه شده است که در امور با دیگران مشورت کن.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: در اینجا نکته قابل تأملی که وجود دارد این است که در حقیقت فضایی که پیامبر گرامی اسلام در آن وحی را دریافت کردند، فضایی بوده که در تعامل و گفت‌وگو با افرادی هستند که به نحوی با ایشان ناهمسو بودند و از این‌رو به نظر می‌رسد که مخاطب گفت‌وگوی پیامبر(ص) با آدمیانی است که با ایشان همسویی کامل را ندارند اما در عین حال خداوند از ایشان می‌خواهد که در امور با این افراد مشورت کنند.

واسعی تأکید کرد: از این‌رو باید گفت که یکی از دستورات قرآن کریم و خدای متعال، مشورت است، چرا که این کار در شکل‌گیری زندگی متمدنانه اثری چشمگیر و برجسته‌ای دارد.

انتهای پیام
captcha