ارتقای علمی اساتید قرآنی یک ضرورت است
کد خبر: 4081706
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

ارتقای علمی اساتید قرآنی یک ضرورت است

یک حافظ بین‌المللی قرآن کریم گفت: با توجه به پیشرفت‌های جامعه امروز این ضرورت وجود دارد که یک استاد قرآن همگام با پیشرفت‌های جامعه به لحاظ علمی و سایر اطلاعات ارتقا یابد.

مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم، امروز، هفتم شهریورماه در اولین دوره کارگاه آموزشی مدیران و اساتید جلسات قرآن مشهد که در محل کانون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بیان کرد: مشهد با توجه به اینکه ام‌القرای فعالیت‌های قرآنی در ایران است، لذا باید در برپایی جلسات قرآنی هم سرآمد باشد که تاکنون این‌طور بوده است؛ از طرفی تعدد زیاد جلسات می‌طلبد که با حضور اساتید برجسته بهترین جلسات در مشهد برگزار شود.

وی ادامه داد: خروجی‌هایی که در سال‌های اخیر از جلسات قرآن داشته‌ایم، ناظر بر این مطلب بوده است، اما آنچه در این راستا اهمیت ویژه دارد، نقش اساتید برگزارکننده این جلسات است.

حسنی بیان کرد: با توجه به پیشرفت‌های جامعه امروز این ضرورت وجود دارد که یک استاد قرآن همگام با پیشرفت‌های جامعه به لحاظ علمی و سایر اطلاعات ارتقا یابد، چراکه استاد قرآن حکم معلم و والدین را دارد که رفتار و کردارش الگو است و هرگونه رفتار و گفتار یک استاد چه مثبت و چه منفی در شاگرد تأثیرگذار است.

وی در خصوص تأثیرپذیری شاگرد از استاد، گفت: این تأثیرگذاری به‌قدری است که با دیدن رفتارهایی از قاریان می‌توان فهمید که استاد او کیست، چراکه خصوصیات اخلاقی اساتید در شاگردان نفوذ می‌کند و کوچکترین و ظریف‌ترین رفتارهای یک استاد اثرگذار است.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: بر این اساس است که اساتید قرآنی باید خصوصیات اخلاقی مثبت را در خود تقویت و از رذایل اخلاقی خود را مبرا کند، از طرفی علم ناقص و کلام نادرست استاد باعث یادگیری اشتباه شاگرد می‌شود، چراکه به تصور شاگرد آنچه استاد می‌گوید، وحی منزل است و پذیرای آن می‌شود؛ بر این اساس به‌روز کردن اطلاعات و ارتقای سطح علمی اساتید بسیار اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: از طرفی یک استاد برای اداره جلسه قرآنی باید در رشته‌های حسن حفظ، صوت و لحن و... اطلاعاتی در حد عمومی داشته باشد، همچنین یک مشکل عمده قاریان ما این است که خود را از حفظ بی‌نیاز می‌دانند، لذا با تشویق اساتید، قاریان به حفظ قرآن نیز اهتمام می‌کنند. بر این اساس تشویق کردن قاریان به حفظ قرآن از جمله مواردی است که یک استاد باید آن را در جلسات قرآنی مورد تأکید قرار دهد.

حسنی بیان کرد: باب کردن ترویج مطالب علمی، در جلسات قرآنی بسیار کم است و لذا بروزرسانی مطالب جدید برای اساتید جلسات قرآن ضرورت دارد، همان‌طور که اساتید دانشگاه‌ها مرتب مطالعه می‌کنند و در حال یادگیری مطالب جدید هستند، اساتید قرآنی نیز باید به دنبال یادگیری مطالب روز باشند.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه جلسات قرآن جای پرورش و تربیت است، گفت: یکی دیگر از مباحثی که باید مورد توجه باشد، مهارت‌افزایی است که باید در برگزاری جلسات قرآن گنجانده شود.

انتهای پیام
captcha