زائران از ارائه خدمات در مشهد می‌گویند
کد خبر: 4087962
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
در ایام پایانی صفر

زائران از ارائه خدمات در مشهد می‌گویند

هر ساله هم‌زمان با ایام پایانی ماه صفر، زائران بسیاری از نقاط مختلف کشور به مشهد سفر می‌کنند و مهمان امام مهربانی‌ها می‌شوند. امسال نیز مسئولان، حضور چند میلیونی زائران را پیش‌بینی می‌کنند و از مدت‌ها قبل نیز تمهیداتی در این زمینه صورت گرفته است.

حرم مطهر رضوی

هر سال هم‌زمان با ایام پایانی ماه صفر، زائران بسیاری از نقاط مختلف کشور به مشهد سفر می‌کنند و مهمان امام مهربانی‌ها می‌شوند. امسال نیز مسئولان، پیش‌بینی حضور چند میلیونی زائران را داشته و از مدت‌ها قبل نیز تمهیداتی در این زمینه صورت گرفته است؛ تهیه ارزاق خوراکی و نیازمندی‌های روزانه در سه بخش تأمین، دسترسی و قیمت اهمیت ویژه‌ای دارد و این موضوع در محل‌هایی که با تراکم زائر بیشتری روبه‌رو هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است.

همچنین به دلیل اینکه محل‌های استقرار مسافر همچون هتل و مسافرخانه محدود است، باید برنامه‌ای ایجاد کرد که حتی یک زائر فاقد مسکن نباشد لذا موضوع اسکان‌ اضطراری شامل حسینیه‌ها، مدارس، سوله‌های ورزشی و ... در نظر گرفته شده است.

در مسیر منتهی به حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنم. جمعیت زیاد زائر و مجاور به چشم می‌خورد. موکب‌های بسیاری نیز در مسیر منتهی به حرم رضوی برپا شده‌اند که به زائران، خدمات مختلفی ارائه می‌دهند و مملو از جمعیت هستند. وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نیز که برای این ایام تدارک دیده شده است، یکی پس از دیگری می‌روند و می‌آیند و زائران را به مقصد می‌رسانند.

خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی برای بررسی نوع و کیفیت خدمات به زائران و میزان رضایت آنها، گفت‌وگویی با چند نفر از آنها داشته که مشروح این گفت‌وگو در ذیل آمده است.

فهیمه میرزایی از آشتیان استان مرکزی آمده است و در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: تاکنون چندین بار به زیارت امام رضا(ع) آمده‌ام، اما دفعه‌های گذشته در ایام پایانی صفر نبوده است و هیچ‌گاه حرم را با این ازدحام ندیده بودم.

از وی در مورد نوع اسکان و خدمات ارائه شده سؤال می‌کنم که پاسخ می‌دهد: در یکی از هتل‌های اطراف مشهد اقامت کرده‌ایم، اما متأسفانه قیمت‌ها افزایش زیادی داشته است، سفر قبلی در ابتدای سال در همین هتل ساکن شدیم  که اکنون و هزینه برای هر نفر در یک شب 250 هزار تومان بود، در حالی‌که در همین هتل در حال حاضر برای هرشب نفری 800 هزار تومان پرداخت می‌کنیم که مبلغ بسیاری است.

وی در ادامه بیان می‌کند: پرداخت این مبلغ برای ما بالا بود و به همین دلیل با توجه به اینکه قصد داشتیم 5-6 روز در مشهد اقامت کنیم، اما با توجه به هزینه‌ها و بودجه، مدت زمان اقامت را به سه روز تقلیل دادیم.

میرزایی که همراه با همسر و فرزندش به مشهد آمده است، اظهار می‌کند: در مسیر پیاده‌روی به سمت حرم رضوی، موکب‌های زیادی برای ارائه خدمات برپا شده است که جای تقدیر دارد.

او از میزان کرایه مسافربرها نیز گلایه دارد و می‌گوید: با ماشین شخصی به مشهد آمده‌ایم، اما برای سهولت در رفت‌وآمد ترجیح دادیم از تاکسی‌های اینترنتی و ... استفاده کنیم که متأسفانه برخی از این تاکسی‌های اینترنتی به دلیل مراجعه بسیار دیر پاسخ می‌دهند و به ناچار از تاکسی استفاده می‌کنیم که برخی از آنها برای یک مسیر یکسان، نرخ‌های متفاوتی را محاسبه می‌کنند.

علی شکوهمند که همراه با خانواده‌اش از اردکان استان یزد به مشهد آمده و زائر امام مهربانی‌هاست، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: دیروز به مشهد رسیدیم اما متأسفانه به سختی بلیط رفت‌وبرگشت را به دلیل ازدحام تهیه کردیم.

وی در ادامه بیان می‌کند: با توجه به بودجه‌ام در یکی از هتل‌آپارتمان‌های اطراف حرم اقامت کرده‌ایم که البته از مدتی قبل آن را رزرو کرده‌ام و با توجه به اینکه در گذشته نیز در این مکان اقامت داشتیم و کیفیت خدمات نسبت به قیمت تقریباً متناسب بود، اما در زمان فعلی به دلیل ازدحام زوار، کیفیت خدمات تا حدودی کاهش و تعرفه نیز افزایش یافته است.

این زائر یزدی در خصوص چگونگی تهیه مایحتاجش، تصریح می‌کند: طی یک روزی که در مشهد بوده‌ایم، برای تهیه نان به مشکل خاصی برخورد نکرده‌ایم، همچنین در خصوص تهیه سایر موادغذایی نیز به لحاظ قیمت، تفاوت چندانی با شهر خودم تاکنون مشاهده نکرده‌ام.

شکوهمند در پایان ابراز می‌کند: همین امروز با قرارگاه خدمات به زائران امام رضا(ع) آشنا شده‌ام که کار بسیار خوبی است و اینکه زائران هر مشکلی داشته باشند، جایی وجود دارد که می‌توانند به آنجا مراجعه کنند و جای قدردانی دارد، اما اگر اطلاع‌رسانی در این خصوص بیشتر باشد بهتر است، چرا که عده زیادی از زوار اطلاعی از وجود چنین مکانی ندارند.

نفیسه طهمورث زائر دیگری است که با اتوبوس همراه با دخترش از دزفول برای زیارت امام رضا(ع) راهی مشهد شده است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه از قبل برای مکان اقامت جا رزرو نکرده بودیم و متأسفانه در بدو ورود با مشکل جا برای اقامت روبه‌رو شدیم و اگر هم مکانی برای اقامت پیدا می‌شود هزینه‌اش برای ما بالا بود، اظهار می‌کند: به دلیل اینکه شب گذشته تازه از راه رسیده و خسته بودیم، به ناچار در یکی از زائرپذیرها اقامت کردیم، اگرچه تعرفه‌اش به نسبت کیفیت، بسیار بالا بود، اما خوشبختانه با راهنمایی دوستان با قرارگاه خدمات به زائران تماس گرفتم و قرار است امشب را به یکی از مدارسی که معرفی کرده‌اند، مراجعه کنیم.

این زائر دزفولی در خصوص تأمین نان و مایحتاج و دیگر خدمات، ادامه می‌دهد: برای تهیه نان مشکلی نداشتیم، اما صفوف یکی دو تا نانوایی که تاکنون به آنها مراجعه کرده‌ایم، به نسبت شلوغ بوده است. در خصوص حمل‌ونقل نیز چون به جز حرم رضوی جایی نرفته‌ایم، از وسایل نقلیه عمومی که تدارک دیده شده و خدمات آن به نسبت خوب است، استفاده کرده‌ایم.

وی در پایان تمایل دارد مسئله‌ای را به تاکسی‌رانان و همه افرادی که به زائران خدماتی ارائه می‌دهند، عنوان کند.

ارائه خدمات منصفانه‌تر به زائران

طهمورث بیان می‌کند: با وجود هزینه‌های سنگین و وضعیت اقتصادی نامناسب که بیشتر افراد با آن مواجه هستند، از همه این افراد تقاضا دارم با ما منصفانه‌تر رفتار و زائران را درک کنند و بدانند که ما نیز از خودشان هستیم و با سختی هزینه سفر به مشهد را فراهم می‌کنیم تا بلکه بتوانیم هر چند سال یک‌بار به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شویم.

علی دلفراز نیز زائر دیگری است که با وسیله نقلیه شخصی از سبزوار به مشهد آمده است. وی در خصوص اسکان، به ایکنا می‌گوید: من و خانواده‌ام در منزل یکی از اقوام، ساکن شده و مشکلی در خصوص اسکان نداشته‌ایم، اما همین الان با خانواده‌ای روبه‌رو شدم که سراغ جایی برای اسکان را می‌گرفتند و بسیار نگران بودند که خوشبختانه با توجه به اطلاعاتی که از قرارگاه خدمات به زائران داشتم آنها را راهنمایی کردم و مکانی برای اقامت پیدا کردند، اما انتقادی که دارم این است که متأسفانه تعداد بسیاری از زوار با این قرارگاه آشنایی ندارند و شاید آن‌طور که باید در این خصوص اطلاع‌رسانی نشده است، چرا که اگر زائران از این قرارگاه مطلع باشند، نگرانی کمتری در خصوص اسکان و سایر خدمات ارائه شده خواهند داشت.

هانیه علوی نیز از زنجان زائر امام رضا(ع) است. وی که با هواپیما به مشهد آمده است، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان می‌کند: من همراه مادر، همسر و دو فرزندم به مشهد آمده‌ایم و امروز روز دوم سفر است.

وی در خصوص نوع اسکان، ادامه می‌دهد: ما از حدود یک ماه قبل، مکان اقامت خود را رزرو کردیم تا در این خصوص مشکلی نداشته باشیم، اما متأسفانه نرخ مکان‌های اقامتی نسبت به چند ماه گذشته بسیار بیشتر از حد معمول و کیفیت خدمات نیز به نسبت کمتر است که امیدوارم با توجه به ازدحام زائران در این ایام، نظارت و بازرسی دقیقی بر این‌گونه موارد صورت گیرد. در واقع ما مجبور هستیم تا هر تعرفه‌ای را که عنوان می‌کنند در این ایام پرداخت کنیم.

علوی در خصوص رفت‌وآمد در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی، بیان می‌کند: سرویس‌دهی وسایل نقلیه عمومی طی چند باری که در این مسیر از آنها استفاده کرده‌ام، تقریباً خوب بوده، اما در هر صورت ازدحام جمعیت زیاد است.

این زائر زنجانی در مورد سایر خدمات ارائه شده و مشکلات احتمالی نیز اظهار می‌کند: مشکل اصلی، تعرفه نامشخص هتل‌ها و اماکن اقامتی است که باید نظارت دقیقی در این مورد صورت گیرد، چرا که در ایامی هستیم که تعداد زائران زیاد است و امثال ما نیز برای داشتن مکان اقامت، مجبور هستند هر تعرفه‌ای را بپذیرند.

احمد باشکانلو نیز همراه همسرش زائر پیاده‌ای است که از شیروان به مشهد آمده است. او در خصوص موکب‌های برپا شده در مسیر منتهی به حرم رضوی به ایکنا می‌گوید: موکب‌های زیادی در این مسیر برپا شده و خدمات خوبی ارائه می‌دهند، اما جمعیت مراجعه‌کننده زیاد است. حرم رضوی را نیز هیچ‌گاه اینقدر پر ازدحام ندیده بودم. امسال زائران بسیاری در دهه پایانی صفر به مشهد سفر کرده‌اند.

وی در خصوص اسکان و اقامت نیز بیان می‌کند: ما چون به همراه هیئت به مشهد آمده‌ایم از قبل مکان اقامت ما مشخص شده و مشکلی در این خصوص نداریم، اما برای خرید نان که مراجعه کردیم، نانوایی‌ها شلوغ بود و از نانوایی سوم توانستیم نان مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

به سمت خانواده‌ای می‌روم که با ماشین شخصی آمده‌اند و ساک و وسایل در باربند ماشین مشخص است.

سعید سیف‌زاده و خانواده‌اش از ازنا در استان لرستان به مشهد مشرف شده‌اند. وی در گفت‌وگو با ایکنا، می‌گوید: دقایقی پیش به مشهد رسیده‌ایم و به دنبال جا و مکان هستیم. چند محل برای اسکان نیز پیدا کردیم که متأسفانه با توجه به اینکه امکانات آن‌ها حداقلی و مکان‌هایی بسیار شلوغ بودند، اما نرخ بالایی داشتند.

به آنها پیشنهاد می‌دهم با قرارگاه خدمات به زائران تماس بگیرند و از آنها کمک بخواهند تا شاید از این طریق وقت کمتری را برای پیدا کردن یک مکان اقامتی صرف کنند.

فرماندار مشهد در خصوص بازرسی و نظارت بر اقدامات انجام شده در دهه پایانی ماه صفر، عنوان کرده است که قرارگاه خدمات به زائران امام رضا(ع) در خیابان امام رضا(ع) مقابل مهدیه فعال شده و همچنین در چهار خیابان منتهی به حرم، چهار پایگاه نظارت بر بازار ایجاد کردیم که با فعالیت شبانه‌روزی شکایات زائران را پیگیری می‌کنند، همچنین در هر خیابان دو کیوسک وجود دارد که به صورت ۲۴ ساعته ماموران حضور دارند تا اگر زائران با مشکلی مواجه شدند به آنها مراجعه کنند.

زائران می‌توانند در خصوص اسکان اضطراری و رسیدگی به امور مختلف، با قرارگاه عملیاتی خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر در مشهد با شماره 37045- 051  تماس حاصل کنند.

به قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران که مراجعه می‌کنم اپراتورهای مختلف در حال پاسخگویی به تلفن‌های زائران هستند و تعدادی از زائران نیز برای رسیدگی به امور به صورت حضوری به این قرارگاه مراجعه کرده‌اند.

آیناز یاحسینی‌پور، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha