پیشنهاد رئیس شورای شهر مشهد درباره اختصاص سهمیه استخدامی نخبگان
کد خبر: 4104974
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
/ نمایشگاه پژوهش و فناوری/

پیشنهاد رئیس شورای شهر مشهد درباره اختصاص سهمیه استخدامی نخبگان

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگرچه در شورای اسلامی شهر مشهد مجوز استخدام نداریم، اما رویکرد ما بر استقبال از حضور نخبگان و نوابغ در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی است تا بتوانیم از حضور متخصصان در حل مسائل، به‌ویژه حوزه شهرسازی بهره بگیریم.

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهدحسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی، اظهار کرد: پژوهش و مطالعات نیاز اصلی جامعه برای پیشرفت و توسعه است و اگر در این زمینه غفلت کنیم، پیشرفت مطلوب را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش باید بتواند راندمان کار پژوهش را بالا ببرد و در این خصوص به مسئولان و مدیران اجرایی توصیه کرد فعالیت خود را بدون مطالعات و پژوهش انجام ندهند.

موحدیان با اشاره به خسارات مادی و معنوی ناشی از انجام فعالیت‌های بدون زیربنای پژوهشی، بیان کرد: برای انجام هر کاری در حوزه اجرا باید با قطب پژوهشی که دانشگاه است، مشورت صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به علت مورد توجه قرار نگرفتن پژوهش در حوزه اجرا با اهمیت نگرش مدیران به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: برخی مدیران گمان می‌کنند از همه مسائل آگاه هستند، حال آنکه آنها نیاز دارند در حوزه‌های مختلف از پژوهش‌های عمیق و کاربردی استفاده کنند که گاهاً احساس نیاز نمی‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در این زمینه نیاز به قوانینی داریم که اجازه ندهد کار اجرایی بدون پیوست پژوهشی و مطالعاتی انجام شود، یعنی هم‌زمان با آغاز پروژه همان‌گونه که کار باید پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشد، پیوست پژوهشی الزامی باشد. 

موحدیان افزود: در مرحله دوم بررسی سطح و حوزه پژوهش با کار اجرایی ضروری است تا بتوان دید آیا کار اجرایی مطابق با آن پژوهش پیاده می‌شود یا خیر و نظارت در این مرحله اهمیت دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: بر این اساس در شورای اسلامی شهر مشهد، مرکز پژوهش‌ها مستقر است تا طرح‌ها و لوایح از آن عبور کند و در مرحله بعد پس از انطباق با قوانین به مرحله اجرا صادر شود و به این صورت کمتر دچار اشتباه در حوزه اجرا شود.

وی در خصوص مهاجرت نخبگان و ضرورت به‌کارگیری آنان در بدنه دستگاه‌هایی اجرایی گفت: با توجه به اینکه یک ذهن خلاق نمی‌تواند آرام باشد، اگر جایی نیابد که ذهنش را به‌کار گیرد، مهاجرت صورت می‌گیرد. در صورت توجه مدیران، مسئولان و قانون‌گذاران به این مسئله، لذا بهره‌مندی از نخبگان در سازمان‌ها می‌تواند بر پیشرفت و تحولات درون سازمانی مؤثر واقع شود.

موحدیان افزود: ذهن خلاق نخبگان در کنار مدیران اجرایی می‌تواند حل آسان‌تر مسائل را پیش‌روی مدیران قرار دهد. برای این کار تخصیص درصدی از استخدام از سوی قانون‌گذاران به نخبگان مفید فایده خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پایان گفت: اگرچه در شورای اسلامی شهر مشهد مجوز استخدام نداریم، اما رویکرد ما بر استقبال از حضور نخبگان و نوابغ در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی است تا بدین وسیله بتوانیم از حضور متخصصان در حل مسائل، به‌ویژه حوزه شهرسازی بهره بگیریم.

انتهای پیام
captcha