تشکیل نهضت سوادآموزی؛ با هدف تربیت افراد جهادی در مسیر توسعه اسلام
کد خبر: 4105402
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
معاون وزیر آموزش و پرورش:

تشکیل نهضت سوادآموزی؛ با هدف تربیت افراد جهادی در مسیر توسعه اسلام

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: اندیشه امام خمینی(ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی با نگاه تربیت افرادی جهادی و یکپارچه در مسیر توسعه اسلام بود.

علیرضا عبدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا عبدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در گردهمایی مشترک معاونین سوادآموزی و روسای ادارات سوادآموزی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سراسر کشور که امروز، ۱۶ آذر ماه، در مرکز آموزش شهید سعیدی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در راستای توسعه سوادآموزی فعالیت‌های بسیار مثبتی نشده و تنها به قوانین سازمانی پایبند شده‌ایم. این در صورتی است که باید هر کدام از ما که در این حوزه مسئول هستیم، به صورت جهادی برای توسعه سوادآموزی تلاش کنیم.

 وی با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی یک ارثیه از طرف امام راحل است و باید در حفظ آن تلاش کرد، افزود: نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل تشکیل و سپس به یک اندیشه و در مراحل بعد به سازمان تبدیل شد. امام راحل در سال ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی را با هدف آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و کودکانی که در مناطق محروم به مدرسه دسترسی نداشتند، تشکیل داد اما با تفکر یک عده این اندیشه جهادی تبدیل به یک سازمان شد و امروز از هدف اصلی خود دور مانده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: اندیشه امام خمینی(ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی با نگاه تربیت افرادی جهادی و یکپارچه در مسیر توسعه اسلام بود اما به دلیل اینکه با نگاه سازمانی یک عده روبه‌رو شد، این مجموعه از مسیر اصلی خود دور ماند. در یک ساختار سازمانی یکسری قواعد و قوانینی است که نمی‌توان اندیشه تربیتی را بر آن حاکم کرد.

وی توضیح داد: امروز با توسعه علم و دانش و ورود تکنولوژی‌های مجهز و پیشرفته باید شکاف نسلی کنونی را از بین برد و پیرو اندیشه امام راحل این فراگیری را به مناطق محروم ببریم و آموزش را میان اعضاء خانواده‌هایی توسعه دهیم که دسترسی به مراکز آموزشی ندارند.

عبدی با اشاره به پیام امام(ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی، گفت: نهضت سوادآموزی با هدف اینکه در این مسیر تمام افراد باید خواندن و نوشتن را فرا بگیرند، تشکیل شد. لازم است هر کس مسائل مربوط به خود را درک کند و همه باید به یک استقلال فرهنگی کامل برای جدا شدن از فرهنگ بیگانه برسند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نگاه امروز وزارت آموزش و پرورش به نهضت، بازگشت به روحیه جهادی و همان تفکر امام راحل در تشکیل نهضت سوادآموزی است. باتوجه به شرایط موجود و تلاش کشورهای بیگانه برای تحمیل تفکرات اشتباه و باطل خود بر کشور و به خصوص نسل جوان باید بر این امر واقف باشیم که سوادآموزی در حد خواندن و نوشتن نیست بلکه تربیت و بالا بردن سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامی متناسب با سوادآموزان در محدوده ضوابط نهضت سوادآموزی مد نظر است.

عبدی بیان کرد: امروز باید از طریق توسعه سوادآموزی به تربیت افراد در جامعه پرداخت. اگر آموختن علم و دانش در مسیر درست نهادینه شود، پدر و مادرها برای تربیت نسل جوان در خانواده با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی با بیان این موضوع که جهت استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی منتظر ابلاغ در سطح کشور هستیم، اما هنوز خبری در این‌باره منتشر نشده، خاطرنشان کرد: آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت باید مسئولیت خود را در برابر افرادی که از تحصیل جامانده‌اند، به درستی انجام دهند.

سوادهای چندگانه را توسعه دهیم

سید امیر شوشتری،  مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: از آنجا که در اسلام به سوادآموزی سفارش زیادی شده، باید در توسعه علم و دانش و فرا گرفتن سوادآموزی تلاش کرد.

وی افزود: از آنجا که در اسلام به فراگیری سوادآموزی تاکید فراوانی شده، از این رو تاکنون برنامه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با بی‌سوادی پیاده شده است.

شوشتری بیان کرد: تعلیم و تربیت اساس نظام فکری اسلام است. این هدف به منظور پرورش انسان‌هایی فرهیخته و با کمال است؛ لذا برای محقق شدن این امر برنامه‌ریزی‌هایی شده تا بتوان از این طریق صلح و صفای دائمی را در جوامع اسلامی ماندگار کرد.

وی با تاکید بر لزومتوسعه سوادهای چندگانه خاطرنشان کرد: امروز سوادآموزی مراحل چندگانه شامل رایانه‌ای، بصری، تابعی، تکنولوژی و... را طی می‌کند؛ پس باید دنبال این باشیم که سوادهای چندگانه را توسعه دهیم. سوادآموزی در کشور طی این ۴۰ سال رشد و توسعه حداکثری داشته و در دنیا زبانزد بوده است. بنابراین باید تلاش شود این موضوع را ماندگار کرد و برای توسعه آن تلاش نمود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری و ویروس کرونا طی ۲ سال گذشته آموزش‌ها بیشتر در فضای مجازی رواج پیدا کرد. این نوع آموزش خوب است اما با ضعف‌هایی در خصوص بصیرتی همراه است و فرزندان ما در این نوع آموزش ضرر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در راه توسعه آموزش‌های چندگانه مجهز شویم و برای آموزش بهتر، نسل‌های آینده را نیز مجهز کنیم.

شوشتری با تاکید بر اینکه برای سوادآموزی بهتر باید شکاف نسلی از بین برود، گفت: امروز برای اینکه ریشه بیسوادی در کشور به طور کامل از بین برود، باید این فرهنگ نهادینه شود که فرا گرفتن سوادآموزی سن و سال خاصی ندارد. زمان جنگ تحمیلی رزمندگانی میان اسرا بودند که از سواد کافی برخوردار نبودند اما تلاش کردند از زمان اسارت با کمترین امکانات و بیشتر به صورت حفظی سواد را فرا بگیرند. امروز باید افراد برای کسب علم و دانش تلاش اینچنینی کنند.

انتهای پیام
captcha