ظرفیت گسترده مشهد برای ورود به ارائه سوغات قرآنی
کد خبر: 4116564
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰

ظرفیت گسترده مشهد برای ورود به ارائه سوغات قرآنی

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: مشهد به‌عنوان قطب قرآنی کشور می‌تواند به‌صورت گسترده‌تر به حوزه تولیدات قرآنی و عرضه آن به‌عنوان سوغات ورود کند.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضویحمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری زائرپذیر است و سالانه میلیون‌ها زائر از ایران و کشورهای اسلامی به این شهر می‌آیند، لذا با توجه به اینکه آورده مالی قابل توجهی همراه دارند اینکه با خود چه سوغاتی می‌برند حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: از آنجا که آورده مالی زائران و گردشگران به مشهد زیاد است، اما سهم تولیدات قرآنی از سوغات مشهد قابل توجه نیست، لذا جلسات تخصصی با مؤسسات قرآنی که در راستای تولیدات قرآنی فعالیت دارند برگزار و نکاتی در این‌باره به آنان گفته شد تا در حوزه تولیدات قرآنی به‌نوعی که برای زائر قابل توجه باشد اقداماتی صورت بگیرد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد معدودی از مؤسسات قرآنی تولیدات قرآنی و دینی دارند و فروشگاه‌هایی نیز در این راستا وجود دارد که این تولیدات به‌عنوان سوغات به بازار عرضه می‌شود و بیشتر شامل کتب دینی و ادعیه است.

صمدی گفت: با توجه به اینکه مشهد قطب قرآنی کشور است می‌تواند به‌صورت گسترده‌تر به حوزه تولیدات قرآنی و عرضه آن به‌عنوان سوغات ورود کند. تلاوت‌های تخصصی و نغمات دینی از جمله مواردی است که می‌توان از آن به‌عنوان سوغات قرآنی استفاده کرد و با توجه به اینکه مؤسسه جامعه قاریان مشهد استودیوی تخصصی ضبط دارد این زمینه فراهم است تا در راستای تولید لوح فشرده تلاوت‌های تخصصی و نغمات دینی فعالیت کند.

وی بیان کرد: مؤسسات و تشکل‌های قرآنی می‌توانند طی برگزاری نشست‌های تخصصی با مدیران قرآنی در این زمینه بحث و تبادل نظر کرده تا در این راستا تولیدات مختلف قرآنی ویژه زائر را به میزان بیشتر تولید و به بازار فروش وارد کنند.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با بیان اینکه از دیگر سوغات فرهنگی و قرآنی مشهد می‌توان به هنرهای قرآنی اشاره کرد گفت: الگوبرداری از آثار جشنواره‌های خوشنویسی و کتابت نیز در این دسته قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جشنواره بین‌المللی آیات که آثاری از ایران و هشت کشور در این جشنواره به نمایش گذاشته شد اشاره کرد و یکی دیگر از مواردی است که می‌توان به‌عنوان الگویی برای تولید تابلوهای خوشنویسی با محوریت قرآن و حدیث استفاده و به‌عنوان سوغات عرضه کرد.

صمدی افزود: اولین نشست بین کارشناسان و مدیران مؤسسات قرآنی در حوزه نوآوری برگزار شد و قرار است این نشست‌ها به‌شیوه کارگاهی و با موضوع دانش‌افزایی تخصصی در حوزه‌هایی اعم از «نوآوری»، «اقتصاد فرهنگ»، «تشکل‌های دانش‌بنیان»، «صنایع خلاق» و «شتاب‌دهنده‌ها» گفت‌وگو و تبادل تجربیات به‌صورت ماهانه صورت ‌گیرد.

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه صنایع خلاق و نوآوری منجر به نتایج خوبی خواهد شد که ارتقای سهم تولیدات قرآنی در سوغات مشهد را در پی خواهد داشت و در این راستا علاوه بر گسترش فرهنگ قرآنی مزایای دیگری را از جمله گردش مالی، اقتصادی و درآمدزایی در حوزه زائر به همراه دارد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: مدیریت اقتصادی مؤسسات قرآنی از دیگر مزایای این اتفاق است، زیرا با ورود تولیدات قرآنی مؤسسات به بازار عرضه این محصولات مؤسسات نیز می‌توانند به لحاظ مالی روی پای خود بایستند.

انتهای پیام
captcha