مسائل اجتماعی و فرهنگی روستاها نیازمند توجه مسئولان است
کد خبر: 4120277
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

مسائل اجتماعی و فرهنگی روستاها نیازمند توجه مسئولان است

معاون فرهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: اگرچه آبادانی روستاها و مناطق ضرورت دارد، اما مسئولان نباید در کنار فعالیت‌های عمران و آبادانی از توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی روستاها غفلت کنند.

پایگاه فرهنگی اجتماعی شهرستان کوهسرخبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، شامگاه، 17 بهمن‌ماه، در مراسم افتتاح 26 پایگاه فرهنگی ـ اجتماعی روستاهای شهرستان کوهسرخ، اظهار کرد: حب و عشق به اهل‌بیت(ع) که از ویژگی‌های مردم این کشور، استان و این شهرستان محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که نه تنها در تمام طول عمرمان می‌توانیم به آن افتخار کنیم، بلکه افتخارش در آخرت هم خواهد بود. اهتمامی که در عرصه‌های فرهنگی، مذهبی، قرآنی، خدمتگزاری و هیئت وجود دارد، شوری برآمده از یک شعور عمیق است که در اهالی این روستا و شهرستان پیشینه تاریخی دارد.

معاون فرهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، تصریح کرد: اگرچه آبادانی روستاها و مناطق ضرورت دارد، اما در کنار فعالیت‌های عمران و آبادانی از توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی روستاها نباید غفلت کرد. آنچه زحمات تمامی مسئولان را در حوزه آبادانی، اقتصاد، کشاورزی و زیرساخت‌ها می‌تواند معنابخش و حلاوت آن را در روستا و منطقه فراگیر و ماندگار کند، تکمیل خدمات در زمینه‌های فرهنگی ـ اجتماعی است.

وی ادامه داد: اگر در بخش‌های فرهنگی ـ اجتماعی کم‌کاری و کوتاهی داشته باشیم، گرفتار آسیب‌هایی می‌شویم که در عراق و ترکیه مشاهده کردیم و دو دوره طولانی پدر و پسر ملعون و منفور رضاخان و محمدرضا پهلوی در ایران اسلامی بیش از 50 سال بر سر ما آوردند. اگر اهتمام بزرگانمان به برگزاری روضه‌های اباعبدالله الحسین(ع)، آموزه‌های دینی و حفاظت و صیانت از حجاب و تعلیم و تربیت دینی که مخفیانه و شبانه در خانه و زیرزمین‌ها انجام می‌دادند، نبود امروز سر سفره دین و دیانت نبودیم.

گنابادی نژاد در ادامه پایه‌گذاری 26 پایگاه فرهنگی ـ اجتماعی در کوهسرخ را به فال نیک گرفت و از مسئولان این شهرستان تقاضا کرد با همت این موضوعات بیش از گذشته طراحی و راهبری شود.

معاون فرهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: موضوعات باید به گونه‌ای طراحی شود که طی یک سال آینده هیچ روستایی در شهرستان بدون جلسه قرآن، کتابخانه، زمین ورزشی، جلسه فرهنگی و مذهبی برای بانوان و... نداشته باشیم. بر خلاف حوزه زیرساخت‌ها و اقتصاد برگزاری این‌گونه برنامه‌ها آن‌قدر بودجه نمی‌خواهد و گرفتار بروکراسی اداری، مکاتبات دستگاهی، مجوزها و دیوان‌سالاری‌ها نیست. اگر با همین شتاب پیش برویم در آینده نه چندان دور محرومیت‌های شهرستان کوهسرخ جبران و تکمیل می‌شود.

در این مراسم مرتضی شرف‌الدین شیرازی، فرماندار کوهسرخ با اشاره به انتخاب شهرستان کوهسرخ به‌عنوان شهرستان پایلوت حکمرانی محلی در کشور، گفت: کوهسرخ نیازمند توسعه حکمرانی و سایر اقدامات لازم است. در این راستا تاکنون بسیاری از ادارات در شهرستان مستقر شده و یا توافقات را انجام داده‌ایم، با توجه به محرومیت شدید روستاهای این شهرستان، با بررسی‌های میدانی، تنها راه برون‌رفت از این وضعیت پیاده‌سازی مدل جهاد سازندگی و جلب مشارکت و پای کار آوردن مردم برای رفع مشکلات و نیازهای منطقه است.

شیرازی بیان کرد: در حوزه منابع آب روستایی شامل آبخیزداری، آبخوان‌داری و احیای قنوات پروژه‌هایی طراحی شده است. در این بخش 25 پروژه لایروبی و احیا و مرمت قنات برنامه‌ریزی شده که با همت اهالی این منطقه در نقاط مختلف روستایی آغاز شده است. در روستای کریز 604 میلیون و 800 میلیون تومان برآورد لایروبی بود که با ورود مردم کمتر از 30 میلیون تومان مشارکت داشتیم و باقی اعتبار مورد نیاز  با کمک اهالی روستا مرتفع شد. همچنین تلاش خود را بر احیای مدل‌های مشارکتی مردمی به‌کار گرفته‌ایم. کار لایروبی 25 قنات این شهرستان آغاز شده است و پیش‌بینی احیای 22 سازه آبخیزداری در شهرستان وجود دارد.

وی همچنین از ایجاد و احداث پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی در 26 روستا از 28 روستای شهرستان کوهسرخ خبر داد و افزود: در حوزه زیرساخت و عمرانی شهرستان کوهسرخ عقب‌افتادگی بسیاری داریم که در تلاش هستیم مرتفع شوند. با توجه به زیرساخت‌های حداقلی که در روستاها داریم، در تلاش هستیم، برخی اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی را در نقاط مختلف شهرستان انجام دهیم.

فرماندار کوهسرخ گفت: در مجموعه روستاهای شهرستان مسجد، تکیه و یا مدرسه داریم که زیرساخت بسیار خوبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دارند. با تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش و روستاهای متقاضی به امضا رسیده مقرر شد از مدارس در عصر برای حوزه فرهنگی، ورزشی و یا اشتغال مورد استفاده قرار گیرند. با مشارکت مردم نیز می‌توان بسیاری از کارها را انجام داده و همیشه نیاز به اعتبار نیست. همچنین برای پایگاه‌های فرهنگی، 20 عنوان خدمت مختلف فرهنگی ـ اجتماعی پیش‌بینی شده است. هر روستا بنا به نیاز از این خدمات استفاده خواهد کرد و تنها در روستای تجرود و کلاته تیمور به دلیل عدم اعلام آمادگی، فعلا از این پایگاه برخوردار نیست.

افتتاح پروژه آب‌رسانی به روستای چلپو از بخش مرکزی شهرستان کوهسرخ با ۱ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال اعتبار، بازدید از پروژه طرح اشتغال آفرینی روستای ایور و طرح ویزیت اشتغال خانه به خانه شهرستان کوهسرخ، افتتاح برق‌رسانی به مزار شهدای گمنام، حضور در جمع معتکفین، سرکشی از خانواده شهید غلام‌زاده اولین شهید انقلاب شهرستان، بازدید از نمایشگاه اقتصاد مقاومتی بانوان کارآفرین و افتتاح پروژه احیای قنات سفید خانه روستای قصون و افتتاح پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی از جمله برنامه‌های حضور معاون فرهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در این شهرستان بود.

انتهای پیام
captcha